fredag, december 23, 2005

43 minuter fyller 100!

Hurra! Hurra! Hurra!

Jupp, för så är det. Det här är nämligen det 100:e inlägget som jag gör på 43 minuter. Och vad passar väl bättre att göra som jubileumsinlägg än en liten retrospektiv?

43 minuter föddes efter ett visst inre motstånd lördag den 6 augusti i år. Jag hade länge funderat på om jag inte borde göra något av allt mitt tv-tittande. Och när jag väl bestämt mig så var det ju det här med namnet. Vad heta? Jag klurade och klurade, och när namnet till sist stod där i predikstolen, så kändes det lika naturligt som ett Höganäskrus i en svångrem om halsen. För det är ju ändå 43 minuters tv-tittande som den här lilla biten av internet handlar om, till allra allra största del.

Vad har passerat under de här 100 inläggen och lite drygt 130 dagarna? Rätt så skilda saker ändå. Visserligen har jag efter att ha blickat tillbaka och kikat på alla gamla inlägg insett att jag är en rätt så simpel person. Ingen av de serier jag när vid bröstet är särskilt smal. De jag oftast nämnt är "Battlestar Galactica", "Veronica Mars", "Lost", "Vita huset", "House" och på sistone "Grey's anatomy", främst för att jag vid några tillfällen lackat ur på SvD:s beteckning av den som en sexsåpa.

Men det är bara att acceptera, jag vurmar främst för det amerikanska och det jag anser vara det kvalitativt breda.

Under de här 130 dagarna har jag försökt att hålla en någorlunda jämn ström av inlägg. Oftast är det ganska enkelt att komma på något att skriva om, men ibland har det stått fullkomligt stilla. Vid ett tillfälle kastade jag ju till och med in handduken (visserligen på grund av tidsbrist snarare än kreativitetstorka), men eftersom en del av er läsare protesterade högljutt drog jag snabbt tillbaka min avskedsansökan. Tack till er som protesterade. Jag har aldrig ångrat mig att jag fortsatte.

Vilka är då ni som besöker min blogg? Tja, det vet jag ju inte exakt, men ni är ganska många i alla fall, och er skara växer sakteliga. De dagar jag skrivit inlägg som haft ordet 'sex' eller 'knulla' i rubriken är ni dessutom mångfaldigt fler. Snacka om slump att ni hittade hit just då.

Mina två populäraste inlägg någonsin över en längre tidsrymd är dels '"Prison break" är det nya "24"' (som genererar fler och fler träffar från svenska googlare som söker på "Prison break", vilket kanske säger en del om hur populär serien kommer att bli när TV3 börjar sända den andra januari) och dels 'Tröttsamt knullande i "Rome"' (vilket väl beror på ... ja 'knullande' antar jag, för mitt andra inlägg om "Rome" kommer inte ens i närheten...). Flest kommentarer har '"Battlestar Galactica" på svensk tv - typ' fått - 17 stycken, följt av "Lost"-inlägget 'And down the hatch we go...', som gav 15.

Så, tack alla ni som besöker och läser 43 minuter. Och ett extra tack till sådana som Isobel, Conan, Roger Wilson, Filmomat, Sleepless, Nicklas och alla ni andra som har 43 minuter som en länk. Det värmer verkligen.

Och det allra största tacket skickar jag till er som kommenterar på min blogg. Fortsätt med det, det gör mig alltid glad, till och med när jag påstås vara kristdemokrat.

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Grattis till 100! :-)

23 december, 2005 09:58  
Anonymous Anonym said...

Stort grattis! Och fan vad gött att vi lyckades övertala dig att fortsätta, där i höstas... hörs snart!

23 december, 2005 10:14  
Anonymous Anonym said...

Grattis! och tack.

23 december, 2005 16:14  
Blogger Hanna Gustafsson said...

Grattis, grattis, grattis, etc.:)

23 december, 2005 16:32  
Anonymous Anonym said...

Grattis och tack för en mycket bra blogg som har gjort att jag har bättre koll på vilka serier som är värda att följa när de kommer till svensk televison.
Du borde regga dig på alltomtv.se och andra tv-forum så att fler får upp ögonen för din blogg.

23 december, 2005 23:00  
Blogger 43 minuter said...

Jag har ett konto på alltomtv, men jag har aldrig tyckt att jag hittat något jag ville kommentera de gånger jag varit där. Men nu har jag skrivit ett litet svar på ett inlägg jag hittade.

Tack för berömmet.

23 december, 2005 23:35  
Blogger Conan said...

Grattis! Du fick verkligen eld i baken efter krisen i höstas. Skönt att du besinnade dig. Ser fram emot att läsa inlägg nr 1000. God helg!

24 december, 2005 01:41  
Anonymous Anonym said...

Omedetou!

Tack för en mycket bra blogg. Ser fram emot nästa tv-år tillsammans med 43 minuter. :)

28 december, 2005 19:29  

Skicka en kommentar

<< Home