torsdag, december 22, 2005

Önskelista nummer två

Hej tomten.

Jag vet att du kanske har en del att göra så här i dagarna. Och ja, jag vet att jag kanske tog i lite väl när det gällde antalet dvd-boxar på önskelistan jag skickade dig för några veckor sedan. Men du har ju starka renar, så det borde väl inte vara någon fara.

Jo, det var en sak till. Jag har ännu en önskelista. Oroa dig inte, den är inte så lång, och den innebär inget merarbete i form av inslagning eller sånt. Ungefär som när någon önskar fred på jorden, det är ju en fin önskan, och du behöver heller inte slå in den. Ungefär såna är mina önskningar. Okej? Här kommer de:

1. Jag vill att "Battlestar Galactica" ska tas på allvar av en svensk tv-kanal. Se till så att någon köper in serien, ger den vettig promotion, och visar den på en anständig tid. Jag förväntar mig inte prime time, men varför inte söndagskvällar på SVT vid 21.20? Jo, jag vet att det är "Sopranos"- och "Six feet under"-tiden, men det är liksom det som är poängen. Gissa om folk skulle ta serien på allvar då! Det skulle ju gå av bara farten, de skulle inte ens fatta att det rör sig om science fiction innan de var fast. Och just ja, kan du fixa så att den där visningen som Kanal 5 gjorde av den inledande miniserien i höstas aldrig skett? För det är ju liksom brottsligt att visa så bra tv mitt i natten. Och jag vill inte - trots "Big brother" - att Kanal 5 ska hamna i finkan.

2. Som du säkert sett i tv-tablån så börjar SVT visa "Veronica Mars" den 12 januari. Både du och jag är självklart glada över det, men kan du fixa så att de visar säsong två redan till hösten? Det är ju liksom rätt mycket 1900-tal att ligga 1,5 år efter USA-visningen, och visst är det väl 2006 om drygt en vecka? "Veronica Mars" är ju heller inte your average teenage show, om vi säger så. Här snackar vi troligen den smartaste ungdomsserien för vuxna på ... ja, sjukt länge. Och när vi ändå pratar om Veronica, kan du förklara för mig hur det kommer sig att de amerikanska vardagsuttrycken för privatdeckare är 'sleuth' och 'dick'? Jag tycker att de orden ger konstiga vibbar.

3. Förutom "Prison break", "Invasion" och till viss del "Commander in chief" och "Supernatural", så tycker jag att de nya dramaserierna i höst varit rätt bleka. Kan du ordna så att det kommer några riktigt bra midseason-premiärer? Ett par i alla fall?

Nej, jag ska inte uppta din tid mer. Kom ihåg att ge Rudolf och de andra bra havrekli inför lördagen, och glöm för allt i världen inte mina dvd-boxar.

12 Comments:

Anonymous Anonym said...

intressanta midseasoners... The Unit, kanske?

22 december, 2005 09:46  
Anonymous Anonym said...

Sannerligen, det är inte bara Battlestar Gallactica som svensk TV försummar. All riktig Science Fiction hamnar på konstiga sändningstider. Kanske uppfattar SVT Science Fiction som amerikansk imperialistisk propaganda.

22 december, 2005 12:43  
Anonymous Anonym said...

Kul grej! Du verkar ha super koll. Första gången jag är här faktiskt. Vad tycker du om Surface? Antar att du känner till den. :-)

22 december, 2005 16:17  
Blogger 43 minuter said...

Välkommen hit!

Jag var inte så impad av "Surface" i början av hösten, så jag la ner den. Men jag har faktiskt tänkt att jag kanske borde kolla ikapp den under jultorkan, för att se hur den känns nu.

22 december, 2005 17:21  
Anonymous Anonym said...

Allright. Jag tyckte den började segt men nu är det riktigt kul. Har dock inte sett så många avsnitt ännu. Så nu blev jag lite skeptisk av att höra vad du tycker. Får se hur länge det här håller. Sjyst blogg verkligen! Keep it up! :-D

22 december, 2005 23:16  
Anonymous Anonym said...

Kjell: man kan hoppas att the Unit tar sig -- jag blev inte imponerad alls av piloten trots att jag verkligen ville gilla den, Shawn Ryan och David Mamet låter inte fel hur man än skruvar på det.

Tyvärr verkar det som om alla satsar på komedier.

23 december, 2005 12:54  
Anonymous Anonym said...

nicklas - President Palmer är ändå President Palmer. DET går inte att komma ifrån.

23 december, 2005 22:04  
Blogger 43 minuter said...

Men "The unit" börjar ju inte förrän i mars. Jag vill ha något nytt och härligt redan nu, eller allra senast i mitten av januari...

23 december, 2005 22:18  
Anonymous Anonym said...

43:an, sorry, jag trodde faktiskt den började i januari. Har haft en ej musiksatt pilot-mpg sen i somras.

23 december, 2005 23:41  
Blogger Kent Brockman said...

Battlestar Galactica är verkligen en av de bästa SciFi-serierna någonsin. Grymt bra dramaserie t o m. Väntan på de nya avsnitten har varit kämpig. Men snart så...

26 december, 2005 19:14  
Anonymous Anonym said...

Kanal 5 körde väl del ett och två av Battlestar Galactica, miniserien som inledde första säsongen, härom månaden har jag för mig. Mitt i natten förvisso, men tillräckligt för att jag skulle få upp ögonen för serien.

29 december, 2005 13:19  
Blogger 43 minuter said...

Jo men det är ju det jag skriver i inlägget - jag vill ha Kanal 5- sändningen ogjord eftersom det borde vara brottsligt att behandla serien så.

Gjorde ett inlägg om det tidigare också:

http://43minuter.blogspot.com/2005/11/battlestar-galactica-p-svensk-tv-typ.html

29 december, 2005 13:23  

Skicka en kommentar

<< Home