måndag, december 19, 2005

"CSI: NY" försöker reparera mobilskadan

För ett par veckor sedan slog "CSI: NY" ett nytt rekord när det gäller dåliga produktplaceringar, då manusförfattarna tvingats skriva in ett ytterst pinsamt replikskifte mellan två av seriens kriminaltekniker för att promota en ringsignal för Coldplays låt "Talk". Den här veckan gjorde författarna sitt bästa för att reparera skadan. I ett försök att blidka alla uppretade tittare som tog sig för pannan senast, lät de helt enkelt en särskild mobilsignal leda till lösningen på en av veckans mordgåtor. Det hela var ganska snyggt gjort, och jag är lite osäker på om det verkligen rörde sig om en produktplacering. Visserligen verkar det skumt att låta en mobilsignal spela en avgörande roll så tätt inpå det senaste debaclet, men å andra sidan så var den här veckans signal nerladdad av två kallblodiga mördare. Vill verkligen ett företag betala för den typen av 'reklam'?

Synd bara att karaktären Danny Messer, som var den som tvingades ha Coldplaylåten på sin mobil för två veckor sedan, i veckans avsnitt åter hade en helt normal ring-ring-ring-signal på sin telefon. Det var tydligen bara roligt att låta Coldplay ljuda en gång. Om man nu vill göra det en gnutta trovärdigt att han ska vara en person som laddar ner ringsignaler för 2.49 dollar, kunde de då inte ha låtit telefonen ringa med någon annan lite originell signal den här veckan åtminstone? Nu blev det bara ännu tydligare att det rörde sig om en produktplacering senast.

Så trots manusförfattarnas goda avsikter anser jag fortfarande att "CSI: NY" har ett mobilproblem.