lördag, december 17, 2005

John Spencer har avlidit

Den amerikanske skådespelaren John Spencer, evigt älskad för sitt porträtt av Leo McGarry i "Vita huset", avled på fredagen på ett sjukhus i Los Angeles efter en hjärtattack, skriver Reuters.

John Spencer blev 58 år. Före sin paradroll i "Vita huset" medverkade han bland annat i "Lagens änglar" under seriens 90-talsår. Han var på senare tid även i filmer som "The rock" och "Förhandlaren".

Dödsbudet kommer som ett slag i magen för alla "Vita huset"-fans. För mig var karaktären Leo McGarry en av de rollfigurer jag lagt närmast mitt hjärta genom åren. John Spencer gjorde också rollen mästerligt, och Emmy-belönades för sin insats 2002.

Han lämnar nu också ett hål rent bokstavligt i serien. Efter att teamet kring serien sörjt honom måste de verkligen klia sig i huvudet och fundera över hur de ska lösa hans bortgång på ett värdigt sätt.

Genom åren blev John Spencer mer eller mindre synonym med sin karaktär Leo McGarry. Precis som rollfiguren var han sedan många år en nykter alkoholost, och när det gäller hjärtattacken som ändade hans liv känns det som en bitter ödets ironi att verkligheten inte nådde upp till fiktionens nivå. I "Vita huset" drabbades ju Leo McGarry av en massiv hjärtattack vid Camp David i sjätte säsongens avsnitt "The Birnam Wood", en hjärtattack han överlevde och gradvis återkom från med full kraft. Om ändå allt kunde vara som på tv.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Även om jag sett The Rock, Förhandlaren och några avsnitt av Lagens änglar är mitt första minne av John Spencer från tv-serien "Trinity" (1998), där han spelade far i den irländsk-amerikanska familjen McCallister. Vad kan man säga? Han var riktigt bra! Både i Trinity och Vita huset.

17 december, 2005 15:00  
Blogger Hanna Gustafsson said...

Han var absolut en av mina favoriter i Vita Huset. Jättetråkigt att han har gått bort. Undra vad som händer med serien nu.

17 december, 2005 15:30  

Skicka en kommentar

<< Home