söndag, november 13, 2005

"Battlestar Galactica" på svensk tv - typ

Det är med kluvna känslor jag skriver det här inlägget.

En av de absolut bästa science fiction-serier som någonsin gjorts, och i mitt tycke en av senare års största höjdpunkter inom tv-dramat rent generellt, ska nu få svensk premiär. Ja, nästan i alla fall. För det sker på ett så anonymt sätt att det nästan känns som att det inte händer, på riktigt.

"Battlestar Galactica", som jag skrivit om vid flera tillfällen tidigare (bland annat här och här), kommer att visas på Kanal 5 natten till onsdag och torsdag. De två avsnitt som ska visas är den miniserie som gjordes innan den "riktiga" första säsongen tog vid (just nu har halva säsong två visats på Sci-fi Channel i USA). Vad som skett på Kanal 5 är troligen det att de fått "BG"-miniserien "på köpet" vid inköp av något annat, och nu vill de låta skadan bli så liten som möjligt (för science fiction vill ju ingen vettig normalt funtad människa se så klart, det är ju för kids och nördar allena) och begraver den på en tid då absolut ingen tittar på tv. Och man gör det dessutom utan någon som helst reklam för sändningen, en sökning på "Battlestar Galactica" på Kanal 5:s hemsida genererar dessutom noll träffar, vilket i och för sig säger mer om hemsidan eftersom det ju finns åtminstone tablåinfo om programmet på sajten, men det är en annan historia.

Anledningen till att jag känner mig kluven till att skriva det här är att jag tycker att det är rent skamligt att Kanal 5 gör så här. För nu finns det ju inte en chans i helvetet att de kommer att köpa in och sända de två riktiga säsongerna av serien. "Varför skulle vi göra det när ändå ingen såg miniserien som vi ju faktiskt sände?", lär bli svaret som kanalens inköpare skickar tillbaka när stackars utsvultna svenska sci fi-fans mejlar och frågar om de är riktigt kloka i huvudet.

Och eftersom jag tycker att deras agerande är skamligt, så vill jag egentligen inte heller uppmuntra någon till att titta. Det finns ju dessutom en risk att jag lurar hundratals stackare i fördärvet, för om ni stannar uppe halva natten på tisdag och onsdag så kommer ni förutom att vara väldigt trötta dagen efter även att tvingas köpa den ypperliga dvd:n med säsong ett av serien via import - för ni kommer att skrika efter att se fortsättningen, så bra är nämligen serien. Men det fattar inte Kanal 5. Det må vara idioti på hög nivå, men det är verkligheten.

Men vad borde Kanal 5 ha gjort då? Tja, man skulle ju kunna ha lagt ut lagom mycket reklam för sändningarna och promotat dem med några av de otroliga superlativ som serien genererat från seriösa tv-tyckare i USA och Storbritannien (hey, de hade gärna fått använda mina inlägg om serien också om det hade hjälpt) och sedan åtminstone sänt det hela ... ja, självklart inte på prime time men det hade ju varit trevligt med en starttid före midnatt i alla fall. Då tror jag helt ärligt att serien hade kunnat generera hyggliga tittarsiffror även i ett land där det verkar finnas ett konsensus om att science fiction är för barn och övervintrade finniga tonåringar och inga andra.

För kära Kanal 5 - ni vet ju att jag har koll på vad jag pratar om. Jag skrev ju för en tid sedan ett inlägg där jag förklarade min obestridliga kärlek för "Grey's anatomy", en serie som ni därefter valt att sälja in så hårt att man knappt kan vända sig om på stan utan att se en reklampelare med Ellen Pompeo och Patrick Dempsey på. I det fallet tror ni ju på mig, så varför inte i fallet med "Battlestar Galactica"?

Så slutsatsen är alltså denna: Jag uppmanar inte någon att titta på Kanal 5 på tisdag natt mellan 00.55 och 02.40, och heller inte på onsdag natt mellan 02.25 och 03.55. Men då sänds det i alla fall - årets bästa tv.

UPPDATERING 051118: Enligt MMS sågs de två "Battlestar Galactica"-avsnitten som Kanal 5 sände av 45000 (del ett) respektive 20000 (del två) tittare.

20 Comments:

Blogger repi said...

Håller med, ytterst skamligt av Kanal 5.

Men förväntar mig inget bättre av den kanalen. Slutade titta på TV överhuvudtaget för 1.5 år sen. Hela konceptet med fasta tider känns så 1900-tal.

13 november, 2005 21:58  
Anonymous Anonym said...

Utmärkt skrivet! BG är något av det bästa som producerats för TV på många år, SF eller inte. Men den stigmatiserande SF-märkningen gör att denna serie inte har en chans att nå ut till den folkmängd den är värd att nå, särskilt inte i det inskränkta TV-landet Sverige.

Jag kan bara hålla med föregående talare: TV-serier gör sig bäst på DVD (eller på hårddisken). Det var länge sedan jag stod ut med att se en TV-serie på TV.

14 november, 2005 09:20  
Blogger John Eje Thelin said...

Årets bästa tv? Jag har sett piloten, som var ett rejält sömnpiller med träig dialog och noll handling. Alla som gillar serien säger att den blev bättre sen (och det får vi hoppas, för nåt så dödstrist var det länge sedan jag såg).

14 november, 2005 22:15  
Anonymous Anonym said...

Kan bara instämma, såg 2 första avsnitten och fattar inte vad som skulle vara så bra. Somnade. Får göra ett nytt försök och kolla på fler avsnitt...

14 november, 2005 22:35  
Blogger 43 minuter said...

Hey, det är ju inte som att jag tvingar någon att kolla. Men som sagt, jag tycker att "Battlestar Galactica" är ruggigt skitbra, enkelt uttryckt.

14 november, 2005 22:57  
Anonymous Anonym said...

Battlestar Galactica är tokigt bra. Jag gillade även miniserien, men håller med att det bara blir bättre ju mer avsnitt man ser.

15 november, 2005 00:47  
Anonymous Anonym said...

Måste bara lägga in detta, för att balansera upp några av de "felaktiga" kommentarerna lite... ;-)
BG-piloten var odiskutabelt snorbra. Det var den som gjorde att jag fastnade och blev råberoende.

15 november, 2005 16:17  
Anonymous Anonym said...

Haha va jobbigt. Jag har hållit på i snart ett dygn att ladda ner miniserien nu efter att ha blivit "tvungen" då jag läst så otroligt mkt bra om serien.
Men klart, det e juh gött o ha på datorn.

15 november, 2005 20:22  
Anonymous Anonym said...

Starta en petition och skicka in till Kanal5. Ser man inte vilken enormt bra serie detta är kan man packa ihop hela företaget och försvinna ut i rymden. Men ajsatan jag glömde ... kanal5 sänder ju bara program som kräver att jag hänger av mig hjärnan i tamburen innan jag tittar.

18 november, 2005 12:02  
Blogger 43 minuter said...

Nja, jag håller inte med om Kanal 5 är uselt, jag tycker de sänder flera bra tv-serier.

Men de vågar inte ta några ekonomiska risker, vilket är ganska förståeligt på ett sätt eftersom Sverige är en så liten tv-marknad, men ändå ack så sorgligt. Jag tror helt klart att "Battlestar Galactica" skulle kunna hitta en svensk publik om de marknadsförde den smart.

18 november, 2005 12:14  
Anonymous Anonym said...

Thank goodness for video. I recoreded the two episodes. I remember the orignal series from my childhood, and loved this new reworking of the story. Yes, I think Swedes would love this show. My wife was caught right away. There are so many stupid reality shows on TV that only teenagers are interested in. We need more films most of all, and of course, sci-fi. By the way, Desparate Housewives is FANTASTIC also.

19 november, 2005 17:56  
Anonymous Anonym said...

Oh, I forgot to say, that I did think that the pilot episodes WERE a bit slow. I think the concept is great, but I do hope the above writers are right that the show just gets better and better. It could be that TV5 have only seen these two episodes and that MIGHT put anyone off. I think that they are really good if you know the old series. Starbuck (who has always been seen smoking a cigar) as a woman is a GREAT idea.

19 november, 2005 18:01  
Anonymous Anonym said...

Man behöver givetvis inte älska den, men om man inte ser Battlestar Galacticas kvalitet har man dålig smak, så är det bara. Jag förstår inte heller hur fan Kanal 5 tänker; serien har gått bra i USA trots en rätt dålig timeslot (21 på fredagar) och har fått överlag mycket bra recensioner. Finns det någon SF-serie som icke-SF-fans kan gilla och som kan få tittare utöver de vanliga Star Trek-nördarna (som brukar vara de som klagar mest på serien) så är det BSG. Min kompis _morsa_ gillar den.

För några år sen köpte TV4 in och visade en helt OK (men inte i närheten av BSG) SF-serie kallad Space: Above and Beyond, som de av någon outgrundlig anledning gav ett av de sämsta namn som någonsin skådats, "Slaget om Tellus". De visade den under sommaren; jag hoppas på något liknande för BSG.

Anonymous:
The series is indeed better than the mini. While the mini is good, and sets the story for the rest of the series, it's not up to the quality of the following episodes. I'm much too young to have seen the original series, but given how extremely little this remake has to do with it, it doesn't matter at all.

21 november, 2005 23:21  
Anonymous Anonym said...

Vill instämma med första "talaren" att detta var något av det bästa sci-fi jag fått heder av att se. Även om det var av misstag. Kunde inte sova så jag satte på TVn och därefter var jag fast. BG Var suverän. Vill verkligen se MERA. Jag är bara besviken på att jag ska tvingas köpa import DVD för 675kr som är utan svensk text - inte för att det är ett jätteproblem men man vill ju njuta av filmen. Så Kan Någon filmkanal tex 5an köra serien så vore i vart fall jag en trogen tittare.

23 november, 2005 20:01  
Anonymous Anonym said...

Kanal5 vill tydligen inte överträffa tv4s skitserie Lost, så jag tror inte det blir nåt mer BSG. Fick bara ett auto-svar från kanal5 då jag mailade om detta.

26 november, 2005 04:23  
Anonymous Anonym said...

Kanske man skull försöka få den till TV4 istället? :)

04 december, 2005 01:35  
Anonymous Anonym said...

BSG!!!!!
Av en händelse råkade jag smälla på tv:n mitt i natten för att ta ett break i mitt jobb och vad får jag se?!?!?!??!?!
Jag trodde inte mina ögon när jag såg Lee's Viper flyga över rutan!!!
Hallå i hangaren, varför visar de BSG MITT I NATTA??????
Jag blir sååååå oerhört trött....
Kanal 5, vilka klåpare!!!!

05 december, 2005 21:53  
Anonymous Anonym said...

Usch, vad ni skäller på stackars Kanal 5. Jag råkar veta att de faktiskt ska visa serien. Så de så. Skäms på er värdelösa gnällspikar!

20 april, 2006 15:37  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker att Battlestar Galactica är det bästa jag sett på tv. Den enda serien värd att njuta på en dlp projektor. Den slår många nya och gamla filmer. Den serien har allt. Håller med om att kanal 5 är helt lost.

En jämförelse skulle kunna vara att kanal 5 inte kan skilja på en pundare och en kändis när de får besök i studion.

15 januari, 2007 22:23  
Blogger Sunhymn said...

Jag tycker bara det är lite humor att du hyllar Grey's Anatomy och nya Battlestar Galactica. Båda är ju mer lättsmälta rip-offs från betydligt bättre serier i sina respektive genrer i form av Scrubs och Space: Above and Beyond.

Ge dem en chans.

06 juni, 2007 16:11  

Skicka en kommentar

<< Home