onsdag, december 07, 2005

Dagens sex-bashing mot SvD

Tro mig - jag VILL verkligen inte skriva det här, men har man gjort A så måste man väl göra B antar jag. Så här kommer det, dagens morgontidningsbashing:

För nu har Svenska Dagbladet gått ut och stämplat "Grey's anatomy" som en sexserie igen (här kan ni läsa om när det skedde förra gången), den här gången i en intervju med seriens Dr McDreamy - Patrick Dempsey. Eller nja, den här gången kallar de den faktiskt för 'sexsåpa', vilket jag antar är något som är ännu smaskigare än en sexserie. Ordet 'såpa' utstrålar ju synd, dekadens och dolda agendor i sig - och när man då lägger till epitetet 'sex', då snackar vi snask! "Grey's anatomy" är med andra ord dramavärldens motsvarighet till "Paradise hotel", för det är ju Sveriges mest kända 'sexdokusåpa'.

Så - bara så att ni vet: "Grey's anatomy" = "Paradise hotel" (minus det dokumentära).

Och nu när ni vet det så gör vi en någorlunda vetenskaplig undersökning också:

I artikeln (med den höh-höh-slå-sig-på-knäna-flåshurtig-roliga rubriken 'Doktorn kan komma') påstås - för att understryka hur sexfixerad serien är antar jag - att den 'snabbt i amerikansk folkmun döpts om till "Sex & the surgery"'. Låt oss se efter om det här verkligen stämmer.

En Googlesökning på "Sex & the surgery" ger noll träffar. Okej, men "Sex and the surgery" då? Jo, där får vi 129 träffar. Innan vi kollar vad de här träffarna består i testar vi hur många träffar "Grey's anatomy" ger - bara för att jämföra. Jaha - 1,9 miljoner. Det innebär att för varje gång "Grey's anatomy" kallas "Sex and the surgery" (åtminstone på internet), så hinner serien kallas vid sitt korrekta namn 14728 gånger. Snacka om folkmun.

Och vad bestod de där 129 träffarna i då? För det första visar det sig vara bara 58 unika poster, resten är dubletter. Sedan syftar drygt hälften av de 58 träffarna till en brittisk studie som döpts till just 'Sex and the surgery', som handlade om läkarstuderandes attityd till att ha sex med patienter (inte så många ville ha det) vars resultat presenterades förra året. Resten av träffarna handlar faktiskt om "Grey's anatomy", men det visar sig att bakom begreppet ligger inte folkmunnen, utan "Sex and the surgery" var produktionsbolagets arbetsnamn på serien när den skulle säljas in som pilot i början av 2004. Faktum är att den första Googleträffen på "Sex and the surgery", där "Grey's anatomy" åsyftas och inte läkarstudien, är DN:s artikel om sjukhusserier som kom för en tid sedan (och som jag kommenterade här), och begreppet yttras där i ett citat från "Grey's" exekutive producent Peter Horton.

Det var den amerikanska folkmunnen det.

Så - kolla mer än gärna på "Grey's anatomy" om ni vill. Men gör det för att den likt ingen annan tv-serie får den romantiske suckern inom oss alla att krypa fram. Inte för att karaktärerna tänker på sex ibland. För det gör vi faktiskt allihop.

10 Comments:

Blogger helena said...

Det här är jätteroligt. Har de sett serien?
Hallåan på kanal 5 kommenterade den "enorma sexuella spänningen", jag fattar ingenting. Jag tycker den är mer rar.

07 december, 2005 13:15  
Blogger 43 minuter said...

'Rar' är faktiskt en rätt så exakt beskrivning av "Grey's anatomy" när jag tänker på det.

07 december, 2005 13:22  
Blogger Isobel Hadley-Kamptz said...

Fast det är också stor skillnad mellan själva serien och introt, som ju är tydligt sexinriktat. Så seriens producenter verkar onekligen vilja sälja just en sexserie.

07 december, 2005 14:42  
Blogger 43 minuter said...

Jo, det är sant att producenterna vill sälja serien på sex, annars skulle de ju till exempel inte ha presenterat den för ABC med arbetsnamnet "Sex and the surgery" från början. Men min kritik mot epitetet bottnar i det jag skrev i mitt förra inlägg om det här, vilket var att seriösa medier som SvD inte bör svälja kanalernas reklamfloskler med hull och hår.

07 december, 2005 15:19  
Blogger Conan said...

Du är fortfarande bäst, och din vrede är helt berättigad, men alla de här minutiösa genomgångarna av morgontidningarnas taffliga tv-bevakning börjar ge obehagliga rättshaveristvibbar... Tappa inte greppet! :-)

08 december, 2005 11:08  
Blogger 43 minuter said...

Nja, jag tror inte att jag besitter särskilt många rättshaveristtendenser (men hey - de säger ju att de riktigt sjuka inte själva har någon sjukdomsinsikt, kolla bara på John Ausonius - så vem vet).

Anledningen till att jag var minutiös (jag antar att du syftar på min Googlestatistik, för i de andra inläggen där jag kritiserat morgontidningarna tycker jag inte att jag varit lika grundlig) var att jag ville visa hur enkelt man kan hävda en felaktig tes genom några svepande ordalag - alltså det där med folkmun och 'Sex and the surgery'. De flesta säger säkert att vaddå, big deal, men jo, jag tycker verkligen att tv-dramat är viktigt och att det förtjänar bättre, och jag anser att man i det långa loppet skjuter genren i foten om man behandlar den så här, med vad jag tycker är flåshurtiga och simplifierade texter. Så därför skrev jag som jag gjorde.

Och om jag tycker att det finns anledning för det, så kommer jag att göra det igen.

Och en rättshaverist drivs väl av ett begär att han alltid måste ha rätt (åtminstone enligt SAOL)? Jag tycker att jag vid rätt många tillfällen, i kommentarer och uppdateringar av mina egna blogginlägg, erkänt brister i mina egna resonemang. Om det inte framkommer, så måste jag nog allvarligt tänka över hur jag skriver när jag bloggar, för att kunna erkänna att man ibland har fel är en personlig egenskap jag alltid värderat högt.

08 december, 2005 11:57  
Anonymous Anonym said...

Jag tycker att Greys anatomy är superbra, bästa amerikanska serien på länge. ABC är verkligen på gång när det gäller bra och välgjorda dramaserier. Men jag undrar varför det bara är nio avsnitt i den första säsongen av serien? Jag har tittat på alla nio så nu är det bara att börja på tvåan men det betyder att det inte är så många kvar innan jag är i fatt USA, ve och fasa...

08 december, 2005 14:42  
Blogger 43 minuter said...

Den första säsongen av "Grey's" innehåller 'egentligen' 13 avsnitt, men de sista fyra sparades och blev istället de första avsnitten av säsong två. Säsong två kommer därför att innehålla 26 avsnitt (de fyra som redan hade spelats in i våras plus 22 nya).

Anledningen till att det här skedde var att serien började sändas först i slutet av mars i USA, och blev en mycket större succé än ABC väntat sig, och när då den 'normala' tv-säsongen tog slut i slutet av maj, valde man att spara de återstående avsnitten till hösten, eftersom annonspriserna är lägre under sommarmånaderna och man följdaktligen skulle tjäna mindre pengar på serien.

Så avsnittet 'Deny, deny, deny' var ursprungligen tänkt att avsluta den första säsongen.

08 december, 2005 15:04  
Anonymous Anonym said...

Okej, det förklarar saken.

08 december, 2005 16:12  
Anonymous Anonym said...

Gillar din undersökning. Jag tycker Greys Anatomy känns som Ally McBeal i sjukhusmiljö. Charmig o söt. Inte lika galen men ganska kul.

Bus på de där stora nyhetsdrakarna!!

10 december, 2005 20:42  

Skicka en kommentar

<< Home