lördag, augusti 06, 2005

Varför denna blogg?

Jag ser väldigt mycket på tv. Jag kan en hel del om tv. Och jag har kollat och kollat och kollat, och tycker inte att jag hittat någon blogg, eller annan sajt heller för den delen, som skriver om tv på det sätt jag vill, varken på svenska eller engelska. Så nu gör jag det själv istället.

Vi får väl se hur det hela utvecklar sig. Min ambition är i alla fall hög. Jag vill skriva om det jag ser, och reflektera över det på olika sätt. Förra säsongen följde jag ett 15-tal amerikanska tv-serier, och det finns en risk att det blir ännu fler i höst. För en sak är säker - det amerikanska tv-dramat i dess otaliga former är för tillfället inne i en guldålder.

Självklart blir det inte bara amerikanska serier, även om 90 procent av mitt tv-tittande kommer från andra sidan Atlanten. Jag kommer även att ta upp svensk produktion, kommentera vad de svenska kanalerna sänder, och även försöka förklara varför vissa serier bombar och andra lyfter.

Som jag skrivit i presentationstexten till höger kommer jag först och främst att skriva om amerikansk tv när den sänds i USA. Men jag ska försöka att vara snäll, och inte utan förvarning skriva om omvälvande händelser, som vad de strandsatta stackarna i "Lost" hittar när de till sist får upp den mystiska luckan, till exempel.

8 Comments:

Blogger Fredrik Adolvsson said...

Ah, häftigt värre. Jag har själv varit sugen på att skapa en blogg som den här, fast det är sällan sådana tankar går till handling i min värld. Är som du smått fanatiskt intresserad av TV nuförtiden, och det ska bli väldigt intressant att följa bloggen. Keep it up!

10 augusti, 2005 15:55  
Blogger 43 minuter said...

Tack tack, ska verkligen göra mitt bästa.

10 augusti, 2005 16:12  
Anonymous Anonym said...

Wow, tack för superfin blogg, och du har valt ett smart namn! (Fast allt mer sällan är väl dramaserierna 43 minuter, oftare 44 och 45!) Tidigare har det bara varit weirdscience.se som skrivit om sprillans ny amerikansk tv i Sverige, antar att du inte läst den eftersom du hävdar att du saknar den typen av grejer. Det är ju en helt suverän sajt det också. Problemet är att dom uppdaterar på tok för sällan, där fyller du ett tomrum!

11 augusti, 2005 11:52  
Blogger 43 minuter said...

Jodå, även jag gillar bröderna Häglunds sajt skarpt, men som sagt, de uppdaterar den så otroligt sällan, och fokuset ligger lika mycket på film, vilket är ett medium jag finner mindre och mindre intresse i ju mer jag ser på tv. Dessutom drar deras långa (och välskrivna) texter ofta åt essähållet. Jag vill hålla mig till kortare alster och uppdatera mycket oftare, vilket jag tycker passar bättre i bloggvärlden.

Därför tycker jag att 43 minuter än så länge står för något eget.

11 augusti, 2005 12:21  
Blogger John Eje Thelin said...

I'm there, dude.

Verkar mycket lovande hittills.

11 augusti, 2005 23:07  
Anonymous Anonym said...

Det är om inte annat åt helsike för långa texter på Weird Science, alldeles för mycket ordbajseri. Nån borde dra i bromsen men eftersom de inte har nån redaktör är det kanske svårt.

12 augusti, 2005 09:38  
Anonymous Anonym said...

Jag älskar att dom är så uttömmande på weirdscience, det är ju hela grejen! Korta omdömen finns ju överallt, det känns skitlyxigt att få djupanalyser som den där om läkarserierna senast. Man blir grymt sugen på att se dom där engelska serierna Green wing och Bodies. Fast var fan hittar man dom? Har aldrig sett nån av dom på torrentsajter. Jag har mailat weirdscience o frågat, inget svar. Såg nånstans att Kjells favoritserie just nu var Nathan Barley, samma sak där. Omöjlig att hitta trots att det är Chris Morris nya. Kanske 43 Minuter vet?
Tack o lov att Extras går att följa iaf, och en annan grym engelsk serie som varit tillgänglig är Hustle, rekommenderas!
Förresten har jag en egen tv-blogg på gång, nu börjar det rulla....

12 augusti, 2005 10:48  
Anonymous Anonym said...

Tänkte även jag börja blogga lite, blir garanterat en hel del om TV också i så fall.

Men för guds skull inga spoilers! Jag är fullkomligt allergisk av sådana. Eftersom jag är så slö brukar det dröja ett bra tag innan jag får tummen ur och ser på en serie så vill man ju inte veta hur allt slutar.

Än så länge har jag klarat mig förvånadsvärt bra får jag säga. Enda riktiga niten jag gått på är väl Survivor, och i viss mån 24. Men det hade jag väl inte riktigt räknat med att jag skulle kunna undgå heller.

Får se till att köra några TV-marathon-helger framöver så man håller sig i framkant. Istället för nu - plaskar i bakvattnet.

14 augusti, 2005 02:55  

Skicka en kommentar

<< Home