måndag, september 05, 2005

Tröttsamt knullande i "Rome"

Två avsnitt har nu sänts av HBO:s bombastiska serie "Rome" om tiden kring Julius Caesars välde i Romarriket. Enligt uppgift ska serien ha kostat 800 miljoner kronor att göra. På HBO (och på BBC som de samproducerat med) har det nog svettats en del inför lanseringen, för miniserien "Empire" som ABC sände i somras och som spann kring samma tema gjorde varken publik eller kritiker särskilt glada, och de senaste årens historiska långfilmer i svallvågorna efter "Gladiators" framgångar har heller inte betalat sig, åtminstone inte i USA där publiken varit svårflirtad.

Mottagandet av "Rome" har varit rätt avvaktande. Eftersom HBO hittills inte lyckats skapa någon serie för att fylla tomrummen efter de tre S:en ("Sopranos", "Six feet under" och "Sex and the city") och de två sistnämnda lagts ner och den förstnämnda sjunger på sista versen, har förväntningarna på "Rome" varit högt uppskruvade. Publiken har hittills legat runt fyra miljoner tittare per avsnitt, vilket är ungefär vad "Six feet under" fick för sitt avskedsavsnitt. Absolut inga katastrofsiffror för amerikansk betal-tv, men heller inga siffror som gör bolagschefer lyckliga. Kritikerna har varit inledande positiva, men knappast öst några direkta superlativ.

Så vad tycker jag om "Rome" då? Tja, hittills så där skulle jag vilja påstå. Mitt spontana intryck så här långt är att det verkar ha knullats dygnet runt i varje gathörn i Rom under Julius Caesars tidevarv. Jag tvivlar inte på att serieskaparna har gjort duglig research och har sitt på det torra när det kommer till autenciteten i den mån man nu kan veta hur det gick till - men ärligt talat (och nu får ni ursäkta moralpolisen) - måste vi få se varenda jävla påsättning som skedde i stan i bild? Jag kan inte undgå att känna att HBO väljer att visa så mycket snusk de kan bara för att de KAN, till skillnad från de "vanliga" tv-kanalerna som har andra spelregler att hålla sig till. Jag tycker det känns tröttsamt och en smula påklistrat. Men förhoppningsvis lugnar det ner sig lite. 90 procent av påsättningarna hittills har gått ut på att visa att kvinnor överlag var männens ägodel och deras främsta syfte var att lyfta på kjolen när mannen fick lust, och det fick han hela tiden. Okej, vi fattar nu - låt oss slippa se det fem gånger per avsnitt under de tio program som är kvar.

Men serien är välgjord, det går inte att komma ifrån. Men jag sitter fortfarande och väntar på att se var de där 800 miljonerna tog vägen. Hittills har inget synts i bild som berättigar till den prislappen. Fortsättning lär följa.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Knulland eär u enkelt och billigt så dte är inte så konstigt att alla filmer slänger med några scener i paketet, men i den mängden du berättar - det blir ju löjligt.

Bara faktumet att nästan alla biofilmer som sänds idag måste ha minst en sexscen är skrattretande. Behövs det för att sälja en film? Isåfall lever vi i ett hemskt samhälle...

06 september, 2005 22:31  
Blogger Frankie said...

Jävla skitsnack. Har sett de tre första avsnitten och sexinslagen är ju väldigt begränsade. Antigen är du total moralist eller kristdemokrat. För att det skulle vara överanvändande av sexscener för "att man kan" är ju årets overstatement. I första avsnittet har man en sexscen och två tillfällen där kvinnor är nakna. Wow. Farligt.

17 september, 2005 16:24  
Blogger 43 minuter said...

Jag vidhåller att jag tycker att de två första avsnitten av "Rome" innehåller onödigt mycket sex som inte fyller nåt annat syfte än "kolla vad vi är frispråkiga, wow!". Och om du tycker att första avsnittet bara innehåller en sexscen (jag antar att du syftar på öppningsscenen) har vi olika sätt att definiera sex. Uppenbarligen kan du till exempel inte anse att scenen där Pompejus ska "prova" sin eventuella nya hustru Octavia genom att sätta på henne bakifrån är en sådan. Bara för att vi inte får se honom tränga in i henne - utan "bara" ser henne stå naken på alla fyra, väntandes på att han ska sluta slicka sig om läpparna och istället börja knulla - så anser jag ändå att det är en sexscen, och därtill en väldigt förnedrande sådan. Om det i dina ögon gör mig till kristdemokrat och moralist, tja, då är jag väl det.

17 september, 2005 22:33  

Skicka en kommentar

<< Home