tisdag, december 13, 2005

Och Golden Globen går till...

...ja det vet jag inte ännu egentligen, men gissa kan jag. I dag presenterades nomineringarna till priset som väl visserligen är mest känt för att vara det mindre viktiga syskonet till den där Oscar, men till skillnad från hos storebror så delas det även ut Golden Globes till tv-serier. Så här följer nomineringarna i tv-klasserna av vikt, följt av mina kommentarer till vem som kommer att vinna. Prisgalan arrangeras den 16 januari.

Bästa dramaserie:
"Commander in chief"
"Grey's anatomy"
"Lost"
"Prison break"
"Rome"

Och Golden Globen går till... "Lost"! Varför? Tja, i det här fallet för att jag tycker att det är den bästa serien av de fem. Visst, "Rome" hade sina magnifika stunder och är ju lite finare, men som jag skrev nyligen: "Lost" är det största tv-kulturella fenomenet på 2000-talet inom drama, och det missar inte GG-juryn. Dessutom fick "Lost" priset vid Emmy-galan, en fingervisning så god som någon.

Bästa manlige skådespelare, drama:
Patrick Dempsey, "Grey's Anatomy"
Matthew Fox, "Lost"
Hugh Laurie, "House"
Wentworth Miller, "Prison Break"
Kiefer Sutherland, "24"

Och Golden Globen går till... Hugh Laurie! Ingen annan kan komma i fråga. Särskilt med tanke på att han inte ens var nominerad förra året. Laurie briljerar vecka efter vecka i "House", så jag accepterar inte en annan vinnare. Eller... tja, det skulle vara Patrick Dempsey då eftersom alla vill krama ihjäl honom nu när han äntligen övertrumfat "Can't buy me love"-genombrottet för nästan 20 år sedan. Men nej, Hugh Laurie tar den.

Bästa kvinnliga skådespelare, drama:
Patricia Arquette, "Medium"
Glenn Close, "The Shield"
Geena Davis, "Commander in Chief"
Kyra Sedgwick, "The Closer"
Holly Walker, "Rome"

Och Golden Globen går till... Kyra Sedgwick! Patricia Arquette fick visserligen Emmystatyetten för några månader sedan, men jag tror att Kyra Sedgwick drar det längsta strået i januari. Hennes insats som Deputy Chief Brenda Leigh Johnson vid Los Angeles-polisen är en fullträff, som jag tror betalar sig. Eller kanske Geena Davis...? Nej, det blir Sedgwick.

Bästa komediserie:
"Curb your enthusiasm"
"Desperate housewives"
"Entourage"
"Everybody hates Chris"
"My name is Earl"
"Weeds"

Och Golden Globen går till... "Desperate housewives"! Egentligen skulle jag vilja skriva "Weeds", för jag gillar verkligen den serien, men här står den sig kort mot den ångvält som hemmafruarna på Wisteria Lane blivit, särskilt i USA. Ingen annan serie har en chans. Fast jag tycker att det är oerhört knasigt att serien överhuvudtaget tillåts i komediklassen. Fast jag förstår att tv-bolaget anmält den där, för i dramaklassen skulle den ha mindre chans att vinna.

Bästa kvinnliga skådespelare, komedi:
Marcia Cross, "Desperate housewives"
Teri Hatcher, "Desperate housewives"
Felicity Huffman, "Desperate housewives"
Eva Longoria, "Desperate housewives"
Mary-Louise Parker, "Weeds"

Och Golden Globen går till... Felicity Huffman! Den här nomineringslistan är ju egentligen rätt löjlig. SÅ fantastiska är inte de fyra huvudskådisarna i "Desperate housewives" att de konkurrerar ut alla andra kvinnor förutom Mary-Louise Parker. Själv skulle jag bara ha valt Felicity Huffman och Marcia Cross, som jag tycker är helt strålande som den tillknäppta Bree Van De Kamp. Men Huffman fick Emmyn för sitt porträtt av Lynette Scavo, och jag tror att hon får även det här priset.

Bästa manlige skådespelare, komedi:
Zach Braff, "Scrubs"
Steve Carell, "The office"
Larry David, "Curb your enthusiasm"
Jason Lee, "My name is Earl"
Charlie Sheen, "Two and a half men"

Och Golden Globen går till... Zach Braff! Främst för att han var nominerad även förra året men då inte fick det. Visserligen var Charlie Sheen och Larry David det också, men Charlie Sheen är en för usel skådis för att få priset och Larry David är för smal (och nu syftar jag inte på hans gängliga figur...). Men det här är nog den svåraste klassen att tippa skulle jag gissa. Men jag sätter mina pengar på Braff.

8 Comments:

Blogger Fredrik Adolvsson said...

Om inte Glenn Close vinner för bästa kvinnliga, då kommer jag... inte göra något speciellt, förutom att påpeka hur dumt det var att Glenn Close inte vann för bästa kvinnliga. Hon fullkomligt ägde tidernas bästa snutserie under hela fjärde säsongen.

På tal om det, var är Michael Chiklis nominering för bästa manliga skådis? Var är Shield i bästa dramaserie? Jag kräver omröstning!

13 december, 2005 19:41  
Anonymous Anonym said...

Vad Fredrik skrev.

Klassen Bästa drameserie spelar ingen roll i år -- ingen av de nominerade förtjänar vinna där.

Och vad gör Desperate Housewives i komediklassen? Det är till största delen drama, för komedisegmenten är lätträknade.

13 december, 2005 21:11  
Anonymous Anonym said...

Man kan ju hoppas att Jeremy Piven vinner för Entourage. Han är otroligt bra.
Sedan saknar jag Veronica Mars. Jag föredrar Neptune framför Wisteria Lane!!!

13 december, 2005 21:16  
Anonymous Anonym said...

Jag hoppas oxå på Zack Braff i bästa manlige skådespelare komedi, men jag tror Steve Carell tar hem det.

13 december, 2005 22:43  
Anonymous Anonym said...

Det sjukaste här är väl att Wentworth Miller är nominerad? Vad man än tycker om Prison Break så är han ingen stor skådis

14 december, 2005 08:46  
Anonymous Anonym said...

Oj hoppas verkligen att Jeremy Piven (Ari i Entourage) vinner denna titel (också Golden Globe):

"Best Performance by an Actor in a Supporting Role in a Series, Mini-Series or Motion Picture Made for Television. "
[Citat från HBO.com]

Avsnitten lyfter alltid när han får utrymme att härja, har svårt att se att någon annan kan förtjäna det här priset mer än honom.

14 december, 2005 09:52  
Blogger Dan (gearhead) said...

Hittar inte svt:s texttv nominerad i någon kategori...kategoriskt besviken.

14 december, 2005 11:05  
Blogger Oswald said...

Man får inte glömma att Golden Globes (liksom Oscars) sällan har (bara) med kvalité att göra, utan mycket med marknadsföring, hur många partyn man går på i Hollywood, och lång och trogen tjänst eller politisk korrekthet.

16 december, 2005 10:14  

Skicka en kommentar

<< Home