onsdag, november 02, 2005

Huka er: sweeps-vansinnet är här!

Några gånger per år går de amerikanska tv-kanalerna bonanza i sina försök att övertrumfa varandra i spektakuläritet. Oväntade vändningar i tv-serier, gästinhopp av kända filmstjärnor, cross-overs mellan olika serier, live-sändningar, you name it. Fenomenet kallas sweeps, och ja, nu är det dags igen.

Fyra gånger per år - i februari, maj, juli och november, inträffar dessa sweeps-perioder, som oftast är runt fyra veckor långa. I korthet så kan man säga att det redan i vanliga fall så statistikälskande amerikanska folket låter siffernissarna på Nielsen Ratings gå igång på sjukt många Jolt Cola och grotta ner sig i olika sorters målgruppsstatistik. Utifrån de väldigt detaljerade siffror som till sist trillar ut och visar vem som sett vad, när de gjort det och på vilket sätt det skett, bestäms sedan priserna för reklamplatser i de olika programmen och på de olika kanalerna. Och på den gigantiska tv-marknaden i USA handlar det här inte direkt om kaffepengar, så programmakarna gör sitt allra allra bästa för att just deras serie ska locka tittare, och då allra helst de som räknas främst, nämligen målgruppen 18-49-åringar.

De här sweeps-fönstren är den främsta orsaken till att det amerikanska tv-året är så uppstyckat. På ett helt annat sätt än vi i Sverige är vana vid så tar serier uppehåll lite då och då under säsongerna, bara för att kunna tajma säsongstopparna till det är sweeps-dags. Under de här uppehållen kör man oftast repriser av äldre avsnitt, samtidigt som man kör ut reklamspottar in absurdum för nästa nya avsnitt, som enligt trailarna ligger på ungefär samma dramatiknivå som när Jesus gick på vatten.

Sweeps-säsongen som inleds nu är inget undantag. Nästa veckas "Lost"-avsnitt beskrivs som en "shocker" det kommer att pratas om hela det kommande året, och på internet kokar forumen av spekulationer om vem av karaktärerna som ska få bita i gräset (för någon ska dö, det verkar alla övertygade om). På söndag direktsänds "Vita huset" när det blivit dags för den stora presidentvalsdebatten, något som fått ungefär lika stort medieutrymme som den verkliga varan mellan Bush och Kerry förra hösten (och även rapporterats om i svensk press), och för att höja "CSI"-temperaturen så kommer nästa veckas "CSI: Miami" och "CSI: NY" att bli en stor cross-over där Horatio Caine (David Caruso) måste få hjälp av Mac Taylor (Gary Sinise) med ett komplicerat fall i ett dubbelavsnitt som inleds i Florida men slutar på Manhattan. Och som inte det räcker, så har de även sett till att göra en mediegrej av att Madonnas Abba-singel "Hung up" ska spelas i båda avsnitten, fast i olika mixar (japp, därmed behöver ni inte fundera längre på varför jag illustrerat det här inlägget så som jag gjort).

Men tv-kanalerna tar också till mer enkla knep för att locka tittare. I senaste numret av Entertainment Weekly intervjuas Lake Bell, en av skådisarna i NBC:s nya sci fi-serie "Surface", där hon bland annat berättar att hon är förvånad över att hon bara behövt visa upp sig i bikini en gång hittills i serien. Ja, fram till nu i november då, då hon visserligen inte kommer att synas i badkläder, men i underkläder. "Long story how I get there", säger hon och skrattar, "but, um, sweeps!"


Uppdatering 051104: Nu har TV Squad skrivit en text om vad som är att vänta under november månads sweeps.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Juli?! Hade jag ingen aning om.

02 november, 2005 13:49  
Anonymous Anonym said...

Nuså! först nu förstår jag allt detta snack om sweeps. Tack så mycket, nu behöver jag inte känna mig så utanför på alla forum ;).

02 november, 2005 13:55  
Blogger 43 minuter said...

Ja, om inte mina källor och mitt minne är fel så. Antar att juliperioden inte alls riktar in sig särskilt mycket på serier, men sweeps-mätningarna inkluderar ju även allt annat i tablåerna.

02 november, 2005 13:56  
Anonymous Anonym said...

Från wikipedia (som jag alltid går till när jag är rådvill) hittade jag en bra artikel när jag kollade upp det där med sweeps. Den förklarar lite mer djupgående, tillexempel är det bara local adbuys och inte nationella som avgörs via sweeps, men det är ändå inga småpengar det rör sigom.

http://www.slate.com/id/2095577

02 november, 2005 14:34  
Blogger helena said...

Underbart! Jag älskar sånt här. Och nu har jag lärt mig att det finns ett helt begrepp för att beskriva det.
Jag har fortfarande gåshud efter Tarantinos CSI avsnitt.

02 november, 2005 16:39  
Blogger Karolina Lassbo said...

Tänk att alla pratar om det där "Lost". Jag har aldrig sett det och vet inte vad det är. Jag känner mig helt lost. =)

04 november, 2005 15:48  

Skicka en kommentar

<< Home