fredag, november 11, 2005

"Arrested development" läggs ner

Serien som alla älskar att krama men ingen tycker om att se, Fox-komediserien "Arrested development", verkar sjunga på sista versen. Enligt de amerikanska branschtidningarna har kanalen dragit ner antalet avsnitt för den pågående tredje säsongen från 22 till 13. Och som inte det vore nog så väljer de nu att visa repriser av actiondramat "Prison break" istället för nya episoder av "Arrested development" under sweeps-perioden i november, detta för att minska "skadan" serien genererar genom de låga tittarsiffrorna (runt fyra miljoner tittare per vecka). Nya avsnitt kommer att fortsätta visas i december.

Något officiellt besked om nedläggning finns dock inte ännu, men då det länge var osäkert om serien, vars två första säsonger sammanlagt belönats med sex Emmys i komediklasserna, ens skulle en tredje omgång, ser det onekligen ganska så becksvart ut.

I Sverige sänds "Arrested development" sent på måndagskvällarna i TV4. De senaste tre avsnitten har i snitt setts av drygt 100000 tittare, enligt MMS.

UPPDATERING: På fredagseftermiddagen svensk tid kom så det officiella beskedet - "Arrested development" läggs obevekligen ner efter att den förkortade tredje säsongen sänts klart.

6 Comments:

Blogger Jacob! said...

Ah, ja - tyvärr. Men! Är det inte så att avsnitten blir timslånga, så att det i praktiken blir lika mycket AD-tid?

Jag tycker så synd om den här serien. Nedläggningshotad från första avsnittet. Men man kan väl trösta sig lite i det faktum att säsong tre är helt vansinnigt rolig.

11 november, 2005 12:05  
Blogger 43 minuter said...

Nej, det är inte det det handlar om. Fox har nog helt enkelt bara gett upp.

11 november, 2005 12:11  
Anonymous Anonym said...

Själv har jag faktiskt tröttnat. Jag älskade serien hela vägen genom S2 också, särskilt slutet av S1 och början av S2 gick direkt till sitcom-historien. Men under S3 har suget varit borta, humorn har varit "som vanligt" ("for British eyes only"-grejen t ex) men känns ändå inte riktigt inspirerad, utan mer krystad, mindre omedelbar.
Sen har jag börjat känna att själva formen har blivit stel, man blir utmattad av att kolla, på fel sätt. Och, det tydligaste tecknet av allt: jag känner inget sug alls längre efter nya avsnitt.
Lägg ner. Gör nytt.

11 november, 2005 13:58  
Blogger Fredrik Adolvsson said...

Nej, för helvete... Nej, nej, nej!!

En av mina absoluta favoriter. Nu har jag ångest. Sån jävla ångest. Känner demonerna komma. Det här fick ju inte hända!

11 november, 2005 14:30  
Anonymous Anonym said...

Mot slutet av s2 började serien dra ut på skämt längre än vad det höll och överförklara saker. De tog kål på upptäckarlusten som fanns där tidigare, de små detaljerna och ordväxling som senare fick andra konsekvenser. Nu kommer samma föklaringar i varje avsnitt och den röda tråden som fanns i s1 är helt borta.

Jag är inte bitter. Inte så länge It's Always Sunny in Philadelphia finns.

11 november, 2005 17:47  
Anonymous Anonym said...

Äntligen någon som också sett storheten i Always Sunny in Philly! Den serien skulle faktiskt kunna vara det viktigaste som hänt sitcomgenren sedan Seinfeld - Curb Your Enthusiasm och Arrested inkluderade.
Jag trodde den var dömd till nedläggning, tittarsiffrorna var så dåliga, men FX kunde kanske inte blunda för den lyriska kritiken.
Samtidigt la FX ner "Starved", vilket jag sörjer – en rätt fantastisk serie, när man tänker tillbaka på den. Märkligt rörande mitt i det råsatiriska.

12 november, 2005 11:08  

Skicka en kommentar

<< Home