söndag, november 20, 2005

Dags att gnälla lite på DN igen

Usch, jag känner mig verkligen en smula fånig när jag skriver det här, men ändå - jag har inget bättre för mig just nu. Känns inte som att jag gör annat än att gnälla över DN:s och SvD:s texter om tv. För jo, det är alltså dags igen.

I dag (söndag) har Dagens Nyheter en stor artikel med titeln 'Doktorsboom i teverutan'. Gott så, det är ju ett faktum sedan ganska länge, och det är väl inget fel i att de skriver om det, texten är till och med rätt intressant på flera sätt. Den direkta orsaken till artikeln är starten av "Grey's anatomy" på Kanal 5 på tisdag kväll, som jag ju förklarade min stora kärlek till för några veckor sedan. Ja men vad är det som stör mig då, undrar kanske vän av ordning? Jo, den är så SEN i varje viktig aspekt. Check this out:

1. Boomen för läkarserier är gamla nyheter. Redan i juni skrev till exempel Kjell Häglund en lååång text om det nygamla fenomenet.

2. Texten blandar friskt ihop kriminalgenren och läkargenren för att presentera artikelns egentliga "nyhet" - att boomen för läkar- och kriminalteknikerserier (läs "CSI" och dess efterföljare) har skapat en skev bild hos allmänheten om hur det går till på verklighetens sjukhus och i våra rättssalar. Dessutom har serierna skapat ett sug hos unga att utbilda sig inom de här numera glamorösa yrkeskategorierna. Vad är egentligen nytt här? Inget. Vi delar in punkten i två underkategorier:

2 A. Att populära tv-serier och filmer höjer ett yrkes status visste redan Hedenhös - själv ville jag till exempel på åttiotalet bli advokat efter att ha sett Corbin Bernsen och Harry Hamlin i "Lagens änglar", stridspilot efter att ha sett Tom Cruise ha lekstuga med sovjetiska MIG-plan i "Top gun" samt privatdetektiv efter att ha sett Pierce Brosnan och Stephanie Zimbalist charma brallorna av varandra i "Remington Steele". Och jo, hade jag bott i USA skulle jag helt seriöst ha blivit FBI-agent efter att ha förälskat mig i "Twin Peaks" och den übercoole agent Dale Cooper, för att inte tala om... nä, det räcker väl nu.

2 B. Problemen för rättsväsendet efter att allmänheten indoktrinerats till att tro att allt är lika lätt i verkligheten som i "CSI" är också gammal skåpmat. Redan i februari skrev flera svenska medier om det här, efter att BBC publicerat en artikel i ämnet. Okej att DN:s artikel delvis har en svensk vinkling, men ändå.

Så, nu tänker jag inte gnälla mer.

"Grey's anatomy" börjar som sagt på tisdag kväll i Kanal 5. Kolla om ni inte redan gör det.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

nu gjorde visserligen DN en tydlig vinkling åt amerikanskt, men jag måste än en gång haussa den brittiska läkarserien Bodies – en fantastisk episod 9 (säsong 2) på BBC4 igårkväll. Och det är så ironiskt, att när DN vinklar så hårt på att läkarserier är mindre realistiska än nånsin så sänds – exakt samtidigt – en serie som totalt motsäger detta. Bodies är skriven av läkare, för läkare höll jag på att säga, men faktum är att läkare i England älskar den för dess råa, cyniska realism. Själv sitter man och håller för ögonen, ryser, får hjärtklappning – och deppar ihop av nyfikenhet när det timslånga avsnittet avslutats med ett "next week on Bodies".
Världens bästa teveserie just nu.

20 november, 2005 22:21  
Blogger 43 minuter said...

Ååh, jag borde verkligen ta itu med "Bodies", men tiden... jo, jag ska göra det. Lovar. Ja.

20 november, 2005 23:01  
Anonymous Anonym said...

Jag vill ytterligare en gång lyfta på hatten och konstatera att detta garanterat är den bästa "ämnes-bloggen"

21 november, 2005 00:11  
Anonymous Anonym said...

Hej, tack för en jättebra sida. Jag vet inte om du kan/vill skriva ut det, men kan du hinta en sida där man kan hitta "Bodies"? Den finns inte på tvtorr... där jag brukar hämta avsnitt.

21 november, 2005 20:23  
Anonymous Anonym said...

Janne: för oss som inte är lika undergroundiga som Kjell är brittiska serier något av ett problem.

24 november, 2005 00:31  

Skicka en kommentar

<< Home