torsdag, november 17, 2005

Svensk bakom "Losts" mysterium?

Okej, jag vet att det finns löjligt många teorier om vad som egentligen försiggår i "Lost", den ena mer uppåt väggarna än den andra. Men jag snubblade just över en teori jag inte sett tidigare, och som med svenska ögon är rätt intressant - en teori som går ut på att seriens mystiske dansk Alvar Hanso, magnaten som grundade The Hanso Foundation och The Dharma Initiative, är baserad på den svenske vetenskapsmannen och nobelpristagaren Hannes Alfvén.

Hannes Alfvén föddes 1908 i Norrköping och doktorerade vid Uppsala universitet 1934 där han sedan innehade en docenttjänst. Han blev sedermera professor på KTH i ämnena teoretisk elektroteknik, elektronik samt plasmafysik. Han tilldelades nobelpriset i fysik 1970 för "grundläggande insatser och upptäckter inom magnetohydrodynamiken med fruktbärande tillämpningar inom olika områden av plasmafysiken". Han avled 1995. Det finns sedan 1990 ett Alfvénlaboratorium vid KTH, som är uppkallat efter honom.

Teorin som någon "Lost"-fanatiker klurat ut och lagt ut på ett forum är rätt avancerad och jag vet ärligt talat inte om jag förstår den till fullo, men den handlar om att de överlevande har placerats på ön för att delta i ett experiment om elektromagnetism, för att se om människan kan överleva om Jordens magnetiska poler byter plats, något som enligt viss forskning kan komma att ske i framtiden. Att just Hannes Alfvén pekas ut bygger bland annat på:

1. Hans forskning inom elektromagnetism var världsledande
2. Hans namn är snarlikt Alvar Hanso - Alfvén, Hans O(lof)
3. Han i sin forskning var intresserad av ett optiskt fenomen kallat "green flash" som i bland uppstår vid solnedgångar. I ett av de tidiga avsnitten av "Lost" läste Walt en spansk serietidning som var en cross over mellan superhjältarna Green Lantern och Flash (samma serietidning där den mystiska isbjörnen först dök upp).
4. Han spenderade tid på Fijiöarna, vilket får antas vara i samma region av Stilla havet där de överlevande befinner sig.

Ännu en galen teori som kommer att spricka eller är skribenten något på spåren? Kanske både och. Själv tycker jag att den känns lite för teknisk och vetenskaplig för att gå hem hos den breda publiken. Men det vore ju lite tufft.

Teorin kan läsas här.
Mer om Hannes Alfvén finns här.

För övrigt tyckte jag att onsdagens "Lost"-avsnitt på ABC, där vi fick se vad som hänt de överlevande från flygplanets bakre del fram till dag 48, var riktigt starkt.

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Han heter nog Alvar Hansö, egentligen, nånstans i det där gamla filmmaterialet stod det "Hansö"... Noggrant detaljarbete!

18 november, 2005 10:49  
Blogger 43 minuter said...

Är du säker på det? Det verkar lite konstigt av flera anledningar:

1. Enligt berättarrösten i den "instruktionsfilm" Jack och Locke tittade på nere i bunkern, så är Alvar Hanso dansk. I sånt fall skulle väl hans namn enligt det du skriver vara Alvar Hansø? Och om det är den du syftar på när du skriver gammalt filmmaterial så lyckas då inte jag se hans namn utskrivet någonstans i den förutom i slutvinjetten, och där står det "Hanso Foundation"...

2. Om man söker på Google så får man noll träffar på såväl "Alvar Hansö" som "Alvar Hansø". Någon borde väl ha skrivit en rad eller två om det på internet om så vore fallet?

18 november, 2005 11:13  
Anonymous Anonym said...

Hoho, jag bara skojade! Men inte såpass att jag orkade komma på hur man skriver danskt ö. Avslöjad!

18 november, 2005 15:53  
Blogger 43 minuter said...

Ja jag säger då det, jag är sannerligen lättlurad...

18 november, 2005 15:56  
Anonymous Anonym said...

Fast Alfvénsalen i Uppsala är nog snarare uppkallad efter kompositören Hugo Alfvén.

19 november, 2005 18:08  
Blogger 43 minuter said...

Hm, det har du så klart rätt i, korkat av mig. Jag tar bort den meningen ur inlägget. Men enligt Wikipedia så var Hannes Alfvén brorson till Hugo, så han hade ju viss koppling till Alfvénsalen i alla fall...

19 november, 2005 18:22  
Anonymous Anonym said...

Bare for moro skyld, kan jeg nevne at jeg heter Hansø til etternavn...

11 augusti, 2006 10:25  

Skicka en kommentar

<< Home