fredag, november 18, 2005

"Invasion" växer för varje vecka

Fredagsmörkret sänker sig och jag saknar inspiration. Men jag tänkte i alla fall sända ut några rader om ABC-serien "Invasion", en av de tre "världsrymden anfaller - typ i alla fall"-serier som börjat i USA i höst. Att jag skriver "typ" beror här på att det är en smula oklart varifrån hotet kommer, även om det är uppenbart att man ska hålla sig långt borta från vatten, vilket jag skrivit om i ett tidigare inlägg.

Nåväl, jag ska hålla mig kort. Jag ville bara berätta att jag för var vecka som går blir mer och mer fascinerad av "Invasion". Efter den här veckans avsnitt skulle jag till och med vilja sträcka mig så långt som att säga: oj vad bra det blivit!

Till skillnad från i "Threshold" avhandlas inte en minihandling i varje avsnitt i "Invasion" (jag har slutat kolla på den tredje serien "Surface", så jag uttalar mig inte om hur det funkar där), utan serieskaparna har mer eller mindre satsat fullt ut på seriens huvudhandling - att ett område i södra Florida efter en kraftig orkan verkar ha invaderats av något okänt, och att vissa människor verkar ha bytts ut mot kopior. Ibland pekas det mot att utomjordingarna vandrar vid vår sida, och ibland verkar det som att det kanske istället rör sig om någon sorts militär pryl som gått käpprätt åt skogen. I vilket fall, serien har efter en rätt så sövande inledning tagit fart ordentligt, och på köpet blivit krypande otäck.

Så, jag gör precis det som Hanna Fahl på The Jet Set Junta gjorde tidigare i veckan, nämligen utnämner "Invasion" som vinnare i nykomlingskriget i fotspåren efter "Lost", vilket ju på sätt och vis är helt logiskt eftersom "Invasion" sänds direkt efter denna serie på ABC.

Mig veterligen har ingen svensk kanal köpt in "Invasion" ännu. Däremot så börjar TV4 Plus sända "Threshold" nästa lördag.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Klar inte av den fortfarandee, somnar precis innan slutet varje vecka. Men jag ska se den till man får veta vad det rör sig om i vattnen (och i dom).

18 november, 2005 18:16  
Blogger Patrick said...

Jag följer alla tre serierna du nämner och måste säga att jag tycker att Surface är värd en chans eftersom den precis som Invasion också skiljer sig från Threshold i det att avsnitten inte är miniepisoder (i alla fall har jag inte sett det så).
Veckans avsnitt av Surface slutade dessutom med en enorm cliffhanger och sånt är ju alltid trevligt.

18 november, 2005 19:21  
Anonymous Anonym said...

Kanal 5 har köpt Invasion.

26 november, 2005 13:15  

Skicka en kommentar

<< Home