onsdag, januari 04, 2006

Vad? Sänds "Commander in chief" på TV4?

Tro mig, det finns ingen risk att någon kommer att kunna säga det i mitten på nästa vecka. Cheeezus vilken överdosering TV4 ägnar sig åt för tillfället.

I dagens SvD skriver Martin Jönsson en läsvärd artikel om TV4:s agerande inför megalanseringen av den amerikanska serien. Men han har missat att skriva om det galnaste - TV4:s tablå. Det är där man upptäcker den elefantiasis kanalen ägnar sig åt för tillfället, även om man bortser från den reklamkampanj i mångmiljonklassen de lagt som en våt vinterfilt över landet. Så här ser det ut i TV4 mellan måndag 9 januari och måndag 16 januari:

Måndag 9 januari 2006
20:00 Commander in chief. Del 1 av 18.
21:00 Commander in chief. Del 2 av 18.

Onsdag 11 januari 2006
23:15 Commander in chief. Del 1 av 18. Repris från 9/1.
00:05 Commander in chief. Del 2 av 18. Repris från 9/1.

Lördag 14 januari 2006
20:00 Bonusvisning: Commander in chief. Del 1 av 18.
21:00 Bonusvisning: Commander in chief. Del 2 av 18.
22:15 Bonusvisning: Commander in chief. Del 3 av 18.
23:05 Bonusvisning: Commander in chief. Del 4 av 18.

Söndag 15 januari 2006
13:30 Bonusvisning: Commander in chief. Del 1 av 18. Repris från 14/1.
14:25 Bonusvisning: Commander in chief. Del 2 av 18. Repris från 14/1.
15:15 Bonusvisning: Commander in chief. Del 3 av 18. Repris från 14/1.
16:10 Bonusvisning: Commander in chief. Del 4 av 18. Repris från 14/1.

Måndag 16 januari 2006
20:00 Commander in chief. Del 3 av 18.
21:00 Commander in chief. Del 4 av 18.

På åtta dagar tänker alltså TV4 sända "Commander in chief" fjorton gånger. Och det i huvudkanalen. Ärligt talat, har de inget bättre att fylla tablån med?

Jag skulle vilja påstå att TV4 sköter "Commander in chief"-lanseringen helt uppåt väggarna galet. De promotar en kompetent men ytterst normal tv-serie som the second coming. Visst, det är väl ett intressant experiment ur marknadsföringssynpunkt att se om man kan blåsa tv-publiken, men kom igen - proportioner någon?

"Commander in chief" kommer att gå bra i Sverige. Serien kommer att få långt mer än dubbelt så många tittare som "Vita huset" hade under sin glansperiod i SVT. Den är enkel, charmig och flirtar direkt mot den breda massan, det har aldrig "Vita huset" gjort. Men jag tror den kommer att stabilisera sig någonstans i samma publikregion som "Medium" har i samma kanal, det vill säga runt 700000 tittare.

Och dit hade de nått utan mångmiljonkampanjen.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

ohojj vilket skratt du bjöd på i detta inlägg. Strålande!

04 januari, 2006 16:56  
Anonymous Anonym said...

Jag tror faktiskt inte att det kommer bli någon hit. Commander in Chief har inte det där lilla extra.
För mig är det en serie runt en familj, där mamman råkar vara president.

Just det faktum att hon är president har de endast skildrat som en patantes så här långt.

Det som är det intressanta i "Vita Huset" har de knappt med alls i den här serien.

Om TV4 tror att Commander in Cheif är nya "Lost" så är de definitivt ute och seglar.

04 januari, 2006 19:44  
Anonymous Anonym said...

nja, du kan ha fel, titta hit:
http://www.vassaeggen.se/2006/01/mndag-i-mediafabriken.html

09 januari, 2006 18:01  
Blogger 43 minuter said...

Jo, jag såg Vassa eggens länk, men jag vidhåller att TV4 inte kommer att tjäna publik på det här.

09 januari, 2006 18:45  
Blogger 43 minuter said...

Tillägg till förra kommentaren: jag tror att indoktrineringstekniken fungerar bättre i USA, där tv-utbudet är så mycket större, och kampen om tv-tittarna måste ske med 'hårdare' medel. Här tror jag bara att det leder till att människor blir irriterade. Men jag kan ha fel.

09 januari, 2006 18:49  
Blogger Andreas said...

"Encore presentations" eller "omvisningar" av populära serier är något som man hållt med på några år i USA och det har tydligen fungerat bra.

Jag ser nog hellre repriseringar av bra serier i tablåerna än massa infantila dokusåpor.

10 januari, 2006 16:47  

Skicka en kommentar

<< Home