lördag, december 31, 2005

Hetvatten is a bitch

Jag måste göra en kort korrigering på mitt inlägg om "My name is Earl" tidigare i veckan. Efter att nyss ha sett avsnittet "Teacher Earl", där Earl försöker bättra sin karma genom att jobba som engelskalärare för invandrare samtidigt som han försöker få kompisen Ralph (spelad av alltid utmärkte Giovanni Ribisi), som precis släppts ut ur fängelset att bli laglydig, måste jag höja seriebetyget till 7/10.

Varför?

Jo, Ralph kidnappar Earls bror Randy för att få denne att avslöja var Earl gömt sina 100000 dollar. För att knäcka Randy binder han fast honom i duschen och sprutar vatten på honom. När inte det räcker gör han det otänkbara - spolar i toaletten vilket är det enda som kan få fart på varmvattnet på motellet de bor på. Ralph skriker, men ger sig inte. Men när Randy riktar duschstrålen mot hans skrev och hotar med att spola igen, ger Randy upp.

Senare i avsnittet, när Earl och Randy båda blivit tillfångatagna och bundna av Ralph, utspelar sig följande konversation.

R: Hey, maybe if you call Karma it'll come and save us!?
E: Randy, it doesn't work like that, it's Karma, not Lassie.
R: Come on, can't you just try it?
E: Kaarma. See, doesn't work.
R: Try it louder.
E: KAARMA.

Och som genom ett under knackar då Earls engelskaklass på dörren. Han har tidigare försökt lära dem att säga vägbeskrivningar genom att beskriva vägen från kurslokalen till hans hem. Nu är det tid för deras lektion, och han har inte dykt upp och således har de letat upp honom.

Stor humor. Åtminstone kändes det så efter att jag spenderat fyra timmar med att skriva min årsbästalista som kommer i morgon...