fredag, december 30, 2005

Och nu - en helt annan lista

Jag har skrivkramp. Eller rättare sagt, jag har listkreativitetskramp. Jag har ju i ett svagt bloggögonblick utlovat någon sorts 'förhoppningar-inför-det-nya-året-lista', men det säger jag er här och nu: det kommer inte att ske, jag har varken tid eller ork att hinna få ihop det innan det blir ett nytt år. Och efter i morgon är den ju ointressant, för då är det ju redan ... ja just det - nytt år!

Däremot hade jag tänkt försöka göra en liten lista över vad jag anser vara 2005 års bästa tv, men någorlunda korta motiveringar varför. Men i väntan på att jag får kreativitet nog att fixa det bjuder jag nu på Entertainment Weeklys årslista över årets bästa tv-serier, som de presenterar i sitt senaste nummer:

1. Arrested development
2. Bodies
3. Lost
4. The staircase
5. Entourage
6. Veronica Mars
7. Stella/Wonder Showzen
8. Real sports with Bryant Gumbel
9. Everwood
10. Prison break

Listan finns även på nätet, med tillhörande motiveringar.

Mina kommentarer? Tja, om jag ger dem nu så kommer jag ju att i förväg avslöja vad jag själv anser om tv-året 2005. Men det är ju coolt att uramerikanska Entertainment Weekly har med brittiska "Bodies" så högt som på andra plats (den sänds i USA på BBC America). Och att de lägger "The staircase" på fjärde plats (den fenomenala dokumentärserien "Dödsfallet" som sändes på SVT tidigare i år och som just nu visas i repris runt midnatt) tycker jag också är roligt eftersom livet ju ändå, faktiskt, är mer än fiktion ibland. Ingen av de två serierna är med på min lista. Jag har skam att säga det inte hunnit se "Bodies" ännu, och när det gäller "The staircase", nja, jag håller mig till fiktionen.

På Entertainment Weeklys hemsida kan ni även läsa vad de anser vara årets sämsta insatser i tv-världen. Kolla in det också.

Och som inte det vore nog så har de även en 'second opinion'-lista med en helt annan topp tio. Kolla in även den, för där ligger minsann "Vita huset" i topp.