tisdag, oktober 11, 2005

Slaget om Vita huset

Observera att det här inlägget innehåller vissa "Vita huset"-spoilers.

Jaha, som om man inte redan hade bra mycket bättre koll på hur det går till i amerikansk politik jämfört med den svenska varianten, så kommer nu ännu en serie om hur det går till bakom kulisserna i det där stora vita huset på 1600 Pennsylvania Avenue i Washington. "Commander in chief" handlar, precis som "Vita huset", om det amerikanska presidentämbetet, och den gör det med en ny twist - presidenten är en kvinna! Och inte vilken kvinna som helst - en partiobunden sådan till på köpet.

Geena Davis gör huvudrollen i "Commander in chief" som Mackenzie Allen, från början obunden vicepresident i en republikansk administration, ditsatt som en sorts marionett för att locka röster från traditionellt demokratiska sympatisörer. När så presidenten avlider i sviterna av en hjärtinfarkt förväntas det inom partiet att Allen ska avsäga sig sin post, och bana väg för Nathan Templeton (Donald Sutherland), majoritetsledare i representanthuset, som ny president. Men eftersom han är ett högerspöke av guds nåde och en riktig ärkeskitstövel, så vägrar hon att göra dem till viljes under mer eller mindre kuppartade former. Och voila - USA har fått sin första kvinnliga president.

Att jämföra "Commander in chief" med "Vita huset" är så klart orättvist på flera sätt. För det första har det hittills bara sänts två avsnitt (det tredje i kväll), och för det andra så är "Vita huset" en av de bästa dramaserier som producerats i USA genom tiderna, nu inne på sitt sjunde år och fortfarande i högsta grad vital. Men om man ändå får för sig att jämföra då? Tja, det är redan uppenbart att "Commander in chief" riktar in sig på andra saker än "Vita huset". Här står presidentens familj i centrum. Hur påverkas en "normal" familj av att plötsligt få flytta in på världens mest påpassade adress? Hur reagerar hennes make, själv en viktig aktör inom politikens värld och hennes tidigare stabschef som vicepresident, när han förpassas till att bli landets förste "first gentleman", vars beslutsfattande traditionellt gått ut på att bestämma inredningsdetaljer och middagsmenyer? Och hur tacklar tonårsbarnen det? Självklart finns här också en hel del storpolitik, men det ligger på en helt annan nivå än i "Vita huset". En annan vinkel som åtminstone till en början står i fokus är så klart hur det funkar för en kvinna att vara president. Helt enkelt verkar det inte vara, och Mackenzie Allen får slåss mot en drös fördomar och maktstrukturer. Vill man dra paralleller till verkligheten går det också utmärkt, en del har hävdat att "Commander in chief" är starten på Hillary Clintons presidentkampanj inför valet 2008. Hur det är med den saken låter jag vara osagt, men jag tycker att serien på det stora hela börjat ganska bra, men det är en del pinnhål kvar till toppen, om man säger så.

"Commander in chief" har mottagits relativt väl av kritiker i USA, och de två första avsnitten har faktiskt setts av nästan dubbelt så stor publik som de två första "Vita huset"-avsnitten för säsongen ("Vita huset" har flyttat till en ny dag, söndagar, vilket gjort att publiken sjunkit till cirka 8,5 miljoner tittare, samtidigt som "Commander in chief" haft drygt 16 miljoner). Samtidigt meddelades det på måndagen att tv-producentslegenden Steven Bochco ska ta över styrningen av "Commander in chief", så framtiden ser allt annat än mörk ut för Geena Davis och kompani.

Men "Vita huset" då? Ja, årets säsong, som mycket väl kan bli den sista om inte tittarsiffrorna repar sig, är ju en valsäsong där det drar ihop sig till en riktig clash mellan demokraternas Matt Santos (Jimmy Smits) och republikanernas Arnold Vinick (Alan Alda), och valår är bra "Vita huset"-år. Jag har svårt att tänka mig att det inte kommer att sluta med demokratisk seger eftersom de varit de "goda" genom hela seriens gång, men det är klart att de skulle kunna avsluta serien med en riktig knall om de ville. Tydligen är det tänkt att årets säsong ska avslutas med själva valet. Såväl Alda som Smits är briljanta i sina roller, och det känns som att manusförfattarna lever upp när de får skriva avsnitt som utspelar sig ute i valkampanjen, samtidigt som intrigerna och turerna kring president Bartlets presidentstab är en smula trötta när det ska fokuseras på dem med jämna mellanrum.

Och just det ja - i säsongens första avsnitt tågade Donna ut ur serien efter att ha blivit tillintetgjord av Josh när hon på sina bara knän bad om ett jobb i Santos stab (hon hoppade ju på vicepresidentens kampanj under säsong sex, och det gick ju inget vidare). Jag vet inte om hon försvunnit för evigt, men jag ber för att fallet inte är så. "Vita huset" måste sluta med att Donna och Josh till sist får varandra. De är ju som Mulder och Scully, fast utan Cigarettmannen då.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Bra skrivet. Jag kollade de två första avsnitten av Commander in chief i förra veckan och blev först lite förvånad. Jag hade nämligen knappt läst något om den, men någonstans hade jag för mig att jag läst att det skulle vara Glenn Close som spelade huvudrollen. Det gjorde att jag förväntade mig en helt annan serie, med en "järnlady" som president. Nu var den betydligt mer fluffig än jag trodde, men fortfarande inte dålig. Jag har gillat Kyle Secor sen Homicide, så det är skoj att se honom lite här och där (även om hans karaktär i Veronica Mars inte är den roligaste..).

11 oktober, 2005 13:34  
Anonymous Anonym said...

Vad gäller Josh och Donna, jag hoppas verkligen inte hon har försvunnit för gott. Jag tror inte det heller, efter hur avsnitten har sett ut nu kan jag tänka mig ett scenario där Josh inser att han inte kan sköta så mycket själv och inser att han måste ta in Donna för att hjälpa till med kampanjen trots allt.

Eller det kanske bara är önsketänkande..

11 oktober, 2005 14:44  
Blogger Oswald said...

Bra skrivet!
Avfärdade lite "Commander in Chief" efter första avsnittet som alleles förmycket "West Wing"-light...men det tog sig under andra och nu får man väl se vartåt det bär.

11 oktober, 2005 18:02  
Blogger Patrick said...

Utan att avslöja för mycket finns det nog ingen anledning att oroa sig för att Donna skulle vara borta för gott...
Däremot är jag rätt säker på att jag har läst att den sjunde säsongen blir den sista, men man vet ju aldrig.

21 oktober, 2005 01:19  
Anonymous Anonym said...

Första avsniitet av Commander in Chief var väl ok, men det andra avsnittet utvecklade sig till det sämre. All denna fokus på familjen tycker jag inte är så intressant. Dessutom så är det lite vakligt med skådespeleriet här och där.

30 oktober, 2005 14:30  

Skicka en kommentar

<< Home