onsdag, december 28, 2005

"Prison break" gör en TV4 i TV3

På måndag har "Prison break" premiär i TV3. Fast redan i kväll kan man se det första avsnittet, för då har "Prison break" smygpremiär i TV3.

Viasatkanalen gör alltså samma grej som TV4 gjorde när de smygpremiärade "Lost" några dagar innan den officiella premiären. TV4 visade dock "Lost"-avsnittet sent på kvällen på en tid som inte kunde misstas för den riktiga. Men TV3 tar inga chanser, utan sänder kvällens "Prison break" redan klockan 22, bara en timme senare än den ordinarie tiden serien får på måndag.

Jag förstår inte poängen med de här smygpremiärerna. Bidrar de verkligen till något mer än att skapa förvirring hos tittarna? I de stora svenska dagstidningarna i dag presenteras kvällens avsnitt bara som del 1 av 22, att det skulle röra sig om en smygpremiär framgår inte. Inte ens på TV3:s egen sajt presenteras det särskilt tydligt i tablån, man måste klicka sig vidare innan man längst ner på sidan ser ordet "Smygpremiär". Och eftersom åtminstone hela Stockholm är tapetserat med affischer om att "Prison break" börjar på TV3 på måndag, så tycker jag att kvällens visning är ett rejält självmål som stjälper mer än det hjälper.

Ja men vad då, på bio har de ju kört med smygpremiärer hur länge som helst, kanske någon tänker? Jo, men det är en helt annan sak. För tv-kanaler är det livsviktigt att tittarna vet när en serie sänds. Fipplande fram och tillbaka mellan olika sändningstider innebär genast ett publikbortfall, vilket betyder minskade reklamintäkter. Kanalerna tror kanske att smygpremiärerna ska skapa en sorts buzz kring serien som ökar tittarskaran i det långa loppet, men jag är skeptisk. Buzzen har ju redan skapats eftersom det redan skrivits spaltmeter om serier som "Prison break" och "Lost" långt innan de haft svensk tv-premiär. Så snälla kanaler - låt publiken hitta serien på dess riktiga tid redan från början. Det här agerandet skapar bara förvirring.

Men men, hur som helst - ni som inte redan har sett "Prison break", ta chansen i kväll. Lägg av er all form av logiskt tänkande i köket eller hallen eller sovrummet eller var som helst egentligen innan ni går in i rummet där ni har tv:n. Acceptera sedan att ni kommer att matas med over-the-top-manusluckor som får "24" att framstå som en helt realistisk skildring av ett normalt dygn i en vanlig människas liv, och luta er tillbaka. För under de premisserna är faktiskt "Prison break" något av det coolaste man kan se på tv just nu.

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Du menar med all säkerhet en timma senare än vad den visas på måndag för mig veterligen börjar PB kl. 21.00. ;)

För övrigt är det en fantastisk tv-serie och enligt mig höstens nykomling.

28 december, 2005 13:53  
Blogger 43 minuter said...

Oj, du har så klart helt rätt. Jag har ändrat i inlägget. Tack för korret!

28 december, 2005 15:02  
Blogger Måns said...

Har du förresten sett att ditt "Prison break är det nya 24"-citat används i reklamen på tv3?
Med cred till dig...

29 december, 2005 01:39  
Blogger 43 minuter said...

Måns: Nej, det har jag inte sett, men så ser jag ju nästan aldrig på 'vanlig' tv heller. Får väl ta och kolla in några reklampauser helt enkelt...

Men TV3 verkar ha lite bloggkoll, jag blev kontaktad av en reklamfirma som ville använda mig på något sätt för att promota en av deras serier i höstas. Det tackade jag dock nej till. Men att de citerar mig kan jag ju knappast ha synpunkter på.

29 december, 2005 10:14  
Anonymous Anonym said...

Jag kan lova att förvirringen var total igår kväll. När jag kom in i programmet ett par minuter över 22.00 tyckte jag mig förstå att det var Prison break, trots att jag innerst inne visste att det var på måndag premiären ägde rum. En titt i Expressens tv-bilaga gjorde inte saken bättre. Där saknades information för TV3 mellan "21.00-22.00 Top model 5" och "23.05 Cityakuten". Direkt efter avsnittet hördes en speakerröst säga "Och på måndag är det premiär av PB..." Jaha?!

29 december, 2005 11:19  
Anonymous Anonym said...

Jag tror de kastade in den extra Prison Break-visningen i sista stund när de upptäckte att deras Prison Break-premiär krockade med "Inspector Lynley" och alltså skulle få väldigt litet tittare.

01 januari, 2006 13:21  
Anonymous Anonym said...

Ladda hem hela säsong ett så slipper ni bekymra er över detta "problem". ;)

01 januari, 2006 15:13  
Anonymous Anonym said...

Jag kanske är dum, men jag fattar inte riktigt. Vad är grejen? Kör de samma avsnitt två gånger - på smygpremiären och på den riktiga premiären nästa måndag. Eller?

02 januari, 2006 17:28  
Anonymous Anonym said...

nån som såg premiären på TV3 - sände de i 16:9, eller blev det fullscreen nu igen..?

03 januari, 2006 12:21  

Skicka en kommentar

<< Home