måndag, januari 02, 2006

En midseason värd att glömma?

Nytt år, ny tv-tablå. I januari drar alltid ett gäng serier igång på de amerikanska kanalerna. 2006 är så klart inget undantag. Men tyvärr måste jag säga att jag tycker det ser väldigt magert ut.

Tv Squad har gjort en sammanställning, och på AOL Television kan man se en rätt heltäckande genomgång om när såväl nya som gamla serier börjar efter juluppehållet.

Mest uppmärksamhet i förväg har NBC-serierna "The book of Daniel" och "Four kings" fått. Den förra för att den fått USA:s kristna höger att härskna till, eftersom serien handlar om en pillerknaprande präst med dysfunktionell familj som samtalar med Jesus om ditten och datten, främst dock om sin homosexuelle son, alkoholiserade exfru och dotter som förskjutit honom. Promotionbilden ser ut som en sämre variant av "Six feet under", och troligen är det kanske vad serien just är också. Komediserien "Four kings" verkar å sin sida vara en sorts vårvariantsblandning av "How I met your mother", "Sex and the city" och "Entourage" om fyra singelkillar i en lägenhet på Manhattan.

Överlag är det främst komedier som får chansen i vår. Heather Graham har fått en egen serie i "Emily's reasons why not", Jenna Elfman spelar huvudrollen i "Courting Alex" och Jason Priestley gör en av rollerna i "Love monkey". Ingen verkar dock vara på väg mot tv-historiens Hall of fame.

Drama förutom "The book of Daniel" då? Tja, Kyle MacLachlan gör ännu ett försök att bli något annat än special agent Dale Cooper genom att spela huvudrollen i "In justice", som beskrivs som en mischmasch av "CSI" och "Cold case". Hur upphetsad man bör bli av det återstår att se, men förhandsrapporterna är överlag inte särskilt positiva.

Nej, 2006 ser än så länge inte ut att gå till historien när det gäller amerikansk tv. Men mer lär komma. Hoppas jag.

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Våren 2006 kanske inte har mycket att bjuda på som är nytt -- men det hade inte hösten 2005 heller faktiskt. Återkommande serier är något helt annat: the Shields sista säsong? Behöövs inte mycket mer än så. Däremot hoppas jag att trenden med bra sommarserier håller i sig.

02 januari, 2006 15:12  
Anonymous Anonym said...

Instämmer med Nicklas – midseason brukade vara en soptipp för dödsdömda serier, gamla som nya, men sedan några få år är midseason en vital del av amerikansk tevepolitik. Och det som närmast manifesterar midseason är ju säongspremiären av "24".

För övrigt är In Justice helt OK. Tror jag. Simpel story i premiären men gött mys och karaktärer som kan bli nåt.

02 januari, 2006 16:38  
Blogger Anders Eriksson said...

Jag har för mig att jag läste någonstans att säsong fem ac Scrubs skulle komma under 2006, vet du något mer om det?

I övrigt måste jag bara skriva att jag verkligen gillar din blogg. Har mer och mer börjat uppskatta serien som form framför filmen. Dels för att skaparna måste vara på tå över en längre tid för att inte serien ska tappa, men kanske främst för att det finns betydligt mer utrymme att utveckla intriger och karaktärer. Därför har din och, se senaste månaderna eller vad det är, Weird Sciences blogg varit en fröjd att läsa under hösten.

Jag får tillönska dig ett gott nytt år!

02 januari, 2006 18:18  
Blogger 43 minuter said...

Ja, ni har helt rätt - självklart är det trevligaste med vårsäsongen att en del serier kommer tillbaka, som "The shield" och "24". Jack Bauer-besatt som jag ju är ser jag väldigt mycket fram mot de fyra första timmarna den 15 och 16 januari.

"Scrubs" nya säsong börjar sändas i morgon kväll på NBC.

02 januari, 2006 18:44  

Skicka en kommentar

<< Home