tisdag, januari 17, 2006

Nå, blev det en Golden Globe-dumstrut?

I natt svensk tid arrangerades Golden Globe-galan i Los Angeles. Jag hade förhandstippat tv-klasserna, och lovade att förödmjuka mig själv om jag skämde ut mig i gissningstävlingen. Resultatet? Well... Det blev tre av sex rätt. Vad ska man säga om det? Det är ju inte dumstrut i skamvrån-dåligt, men det är ju heller inte lysande, långt ifrån. Så vi gör så här - så fort jag skrivit det här inlägget klart går jag och ställer mig i ett hörn ett tag och kontemplerar, men jag struntar i struten. Deal?

Okej, vinnarna blev:

Bästa dramaserie: "Lost" RÄTT
Utgången kändes given. "Lost" har ritat om tv-kartan och är den första 'genre series' (jag kommer fasiken inte på någon bra svensk översättning) sedan "Arkiv X" som blivit en rumsren världshit. "Lost" har dock tagit framgången till nästa nivå. Men snälla, håll inte på i nio år ni också, okej?

Bästa manlige skådespelare, drama: Hugh Laurie, "House" RÄTT
Den här segern glädjer mig mest. Inte för att den var svårast att förutse för det borde den inte ha varit, men för att de faktiskt gav priset till världens mest briljante, bittre och charmige läkare. Eller ja, mannen som spelar honom då.

Bästa kvinnliga skådespelare, drama: Geena Davis, "Commander in Chief" FEL
Jag tippade Kyra Sedgwick i "The closer" som vinnare. Men världens mest berömda Sandviken-bo (ni har väl inte missat kvällstidningarnas artiklar) tog hem segern istället. Nu var det väl dock knappast på grund av hennes äventyr som 17-årig utbytesstudent i Sverige som hon prisades, men ändå, det är ju rolig kuriosa. Jag tycker inte att det är något fel på "Commander in chief" som serie, jag ser den med behållning varje vecka, men att påstå att Geena Davis porträtt av Mackenzie Allen är årets bästa skådisinsats är ren och skär lögn. Men hon har störst star quality - och hade jag röstat med hjärnan istället för hjärtat så kanske jag hade fått rätt.

Bästa komediserie: "Desperate housewives" RÄTT
Ja, vad finns att säga egentligen - konkurrenterna hade troligen inte ens skuggan av en chans. USA fortsätter att älska sina hemmafruar.

Bästa kvinnliga skådespelare, komedi: Mary-Louise Parker, "Weeds" FEL
Jag tippade Felicity Huffman i "Desperate housewives", men det här valet glädjer mig mer. Kanske borde man ha kunnat gissa att juryn skulle välja den enda skådisen som INTE tillhörde "DS", men det vore att nedvärdera Mary-Louise Parker. Hon är en fantastisk skådespelare, och hennes agerande i "Weeds" som mamman som säljer marijuana för att kunna fortsätta med sitt suburban upper middle class-liv a la "Desperate housewives" när maken gått och dött var strålande. Och Huffman var nog för övrigt sprudlande glad efteråt ändå, hon fick ju priset för bästa kvinnliga skådespelare i en dramafilm för "Transamerica".

Bästa manlige skådespelare, komedi: Steve Carell, "The office" FEL
Jag tippade Zach Braff, och det ... ja, återigen, när man ser facit så känns det ju inte så konstigt att Carell vann. Med honom i spetsen har det amerikanska "The office" klivit ur Ricky Gervais stora skugga och blivit en helt egen serie som jag personligen får ut mycket mer av än den brittiska (men så är jag ju som jag påpekat någonstans tidigare rädd för Ricky Gervais också). Men jag hade verkligen unnat Zach Braff en seger.

Så, det var det det. Just ja - som parentes kan väl nämnas att Sandra Oh från "Grey's anatomy" vann klassen bästa kvinnliga biroll inom tv också (jag hoppade dumt nog över de klasserna), och Paul Newman fick den manliga birollen för sin insats i "Empire falls", en serie som för övrigt även vann miniserieklassen.

Okej, nu går jag till hörnet. Ses senare.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Du blandar nog ihop med ABC:s Empire.
Empire Falls: http://www.hbo.com/films/empirefalls/?ntrack_para1=leftnav_category4_show2

17 januari, 2006 11:30  
Blogger 43 minuter said...

Hjälp, det har du ju helt rätt i. Idiotiskt av mig. Jag ändrar. Det får bli dumstrut i alla fall.

17 januari, 2006 11:43  

Skicka en kommentar

<< Home