fredag, januari 13, 2006

Farmor gillar "Veronica Mars"?

Jag kunde inte hålla mig, jag var tvungen att kolla upp hur många som såg den svenska tv-premiären av "Veronica Mars" i går kväll. Enligt MMS rattade 470000 tittare in pilotavsnittet, en siffra som väl får betecknas som okej med tanke på att SVT inte direkt slagit på stora trumman. Och jag skulle tro - och hoppas - att siffran stabiliserar sig kring en halv miljon vad det lider.

Men nu undrar kanske någon om man verkligen rattar in tv-kanaler år 2006? Har man ens någonsin gjort det? Ja, om man har riktigt gamla tv-apparater så kan det finnas en snurrmojäng som man ändrar kanal med. Och ska man någon gång använda epitetet, så är det kanske just i det här fallet, för statistiken är nämligen lite mystisk. För av de 470000 tittarna var bara 75000 i åldern 15-39 år, vilket enligt alla sätt att se på det bör vara "Veronica Mars" huvudsakliga målgrupp. Istället var det kategorin 60+ (om du är 61 eller 95 när du kollar på tv spelar ingen roll - du betecknas i vilket fall som helst som gammal och ointressant ur marknadsföringssynpunkt) som sopade banan - 215000 potentiella pensionärer rattade in serien.

Hur det här kommer sig har jag ingen aning om, men jag ser bara två möjliga svar:

1. Reklamspottarna för serien har legat i direkt anslutning till "Go' kväll".
2. Pensionärer hatar Mat-Tina som SVT1 bjöd på samtidigt.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Eller så är det (3) avläsningsdosorna är inte riktigt rätt utplacerade.

13 januari, 2006 16:26  
Blogger 43 minuter said...

Nej, det är ju helt klart en möjlighet. Jag har aldrig hört talas om någon som har eller har haft en sån där mojäng faktiskt. Konstigt.

13 januari, 2006 19:12  
Blogger Andreas said...

första säsongen av veronica mars är rätt bra.. jag tappade intresset i andra säsongen trots Charisma Carpenter :)

13 januari, 2006 19:38  
Anonymous Anonym said...

Själv var jag tveksam i början av andra säsongen men tycker att det har utvecklat sig klart positivt.
Tror dock inte att den kommer att slå i Sverige tyvärr om den inte sprider sig ryktesvägen.

14 januari, 2006 15:31  
Anonymous Anonym said...

Såg precis klart säsong 1 av Veronica Mars, pjuhhh.. Snacka om att serien tar sig rejält under den andra halvan. Helt okej första men helt fenomenalt andra halvan.
Nu är det bara att hoppas att 2 säsongen är lika bra (eller inte, då kanske man tar och söker jobb istället..)

26 januari, 2006 19:05  

Skicka en kommentar

<< Home