måndag, januari 16, 2006

Dags för Golden Globe-galan

I natt, med start klockan 02.00 svensk tid, arrangeras lillsyskonet till Oscarsgalan - Golden Globe Awards. Råkar man inneha kanalen Star! i sitt digital-tv-abonnemang så kan man till och med se galan i svensk tv live. Och det vill man ju, för det delas ju ut en massa tv-priser på Golden Globe till skillnad från på storebrorsans kalas. Visserligen ligger fokuset så klart på rörliga bilder av det längre slaget även här, men det kan vi ju strunta högaktningsfullt i tycker jag.

I början av december, när nomineringarna presenterades, gick jag igenom tv-klasserna och spådde vinnare. Nu har jag gått igenom listan igen, och har några nya kommentarer:

Bästa dramaserie:
"Commander in chief"
"Grey's anatomy"
"Lost"
"Prison break"
"Rome"

Jag tippade "Lost" som segrare, och jag tror fortfarande att serien vinner. "Lost" är det största tv-kulturella fenomenet på 2000-talet inom drama, och dessutom fick serien priset vid Emmy-galan i höstas, en fingervisning så god som någon.

Bästa manlige skådespelare, drama:
Patrick Dempsey, "Grey's Anatomy"
Matthew Fox, "Lost"
Hugh Laurie, "House"
Wentworth Miller, "Prison Break"
Kiefer Sutherland, "24"

Jag tippade Hugh Laurie som segrare, och jag tror fortfarande att han vinner, men jag tycker i dag att det är en mer svårtippad klass än jag gjorde för en månad sedan. Men Laurie är briljant vecka efter vecka i "House", så om livet är rättvist så står han där och visar upp en helt annan sorts glädje i natt än Gregory House någonsin skulle klara av.

Bästa kvinnliga skådespelare, drama:
Patricia Arquette, "Medium"
Glenn Close, "The Shield"
Geena Davis, "Commander in Chief"
Kyra Sedgwick, "The Closer"
Holly Walker, "Rome"

Jag tippade Kyra Sedgwick som vinnare, och ... tja, vinner hon? Svårt svårt. Jag tycker verkligen att hon var otroligt bra i "The closer", men Geena Davis har ju fått sjukt mycket uppmärksamhet för sin presidentroll i "Commander in chief", och Glenn Close var ju också enastående. Fast nej, jag står vid mitt ord, Kyra vinner.

Bästa komediserie:
"Curb your enthusiasm"
"Desperate housewives"
"Entourage"
"Everybody hates Chris"
"My name is Earl"
"Weeds"

Jag tippade "Desperate housewives", och står fast vid det. Trots andrasäsongsdippen rent generellt samt att den där vi-har-en-snubbe-inlåst-i-källaren-storyn är otroligt urbota meningslös, så tror jag på seger. Ingen av de nominerade serierna är för övrigt någon 'klassisk' sitcom med burkskratt och soffa-mitt-vardagsrummet-scenografi.

Bästa kvinnliga skådespelare, komedi:
Marcia Cross, "Desperate housewives"
Teri Hatcher, "Desperate housewives"
Felicity Huffman, "Desperate housewives"
Eva Longoria, "Desperate housewives"
Mary-Louise Parker, "Weeds"

Jag tippade Felicity Huffman och det vidhåller jag, helhjärtat. Och jag skrev det i december och jag gör det återigen - den här nomineringslistan är ju egentligen rätt löjlig. SÅ bra är inte den där kvartetten.

Bästa manlige skådespelare, komedi:
Zach Braff, "Scrubs"
Steve Carell, "The office"
Larry David, "Curb your enthusiasm"
Jason Lee, "My name is Earl"
Charlie Sheen, "Two and a half men"

Jag tippade Zach Braff, och det ... ja, uj det är svårt. Men jag vidhåller min tidigare motivering: han var nominerad även förra året men gick lottlös hem. Visserligen var Charlie Sheen och Larry David det också, men Charlie Sheen är en för usel skådis för att få priset och Larry David är för smal. Dessutom skulle det vara en liten knäpp på näsan mot NBC, som behandlat serien ganska taskigt innan de till sist började visa den nya säsongen häromveckan.

I morgon bitti vet vi. Och jag lovar att vältra mig i förödmjukelse om mina tippningar visar sig vara galna. Min tidigare genomgång kan läsas här.

2 Comments:

Blogger Andreas said...

Bra trend att sitcoms med burkskratt inte är nominerade i bästa komedi. I dagsläget kommer jag bara på en sådan serie som är värd att titta på och det är Two and a Half Men!

16 januari, 2006 15:06  
Blogger Patrick said...

Jag hade tänkt föreslå att Mary-Louise Parker skulle vinna bästa skådespelerska, komedi, igår, och tänka sig: så blev det! Trist bara att Zach Braff inte vann i sin klass.

17 januari, 2006 08:24  

Skicka en kommentar

<< Home