onsdag, januari 11, 2006

Magplask för Heather Graham

Ända sedan jag för första gången såg Special agent Dale Cooper berätta pingvinskämtet för sin blivande flickvän Annie Blackburn i en av "Twin Peaks" allra varmaste scener, har jag haft en särskild plats i mitt hjärta för Heather Graham. Ärligt talat minns jag inte riktigt hur skämtet gick, och mina videokassetter med alla "Twin Peaks"-avsnitt ligger tyvärr undanstoppade på vinden (säsong två finns ju fortfarande inte på dvd), men jag får fortfarande rysningar när jag tänker på den finstämda episoden. Jag hade just börjat gymnasiet, och Heather Graham fick mitt hjärta att smälta när hon skrattade åt Coopers blyga, rätt tafatta men ack så älskvärda försök att närma sig henne. Sedan dess har hon lyst upp tillvaron varhelst hon dykt upp, må det så ha varit i "Swingers", "Boogie nights", "Austin Powers", "From hell", "Scrubs" eller i "Arrested development".

Men när jag ett och ett halvt decennium efter den där pingvinincidenten ser Heather Graham göra huvudrollen i den nya ABC-komediserien "Emily's reasons why not", inträffar följande:

1. Jag funderar förskräckt på vad Graham, vars hela uppenbarelse utstrålar essensen av godhet, sysslat med för fanstyg i lönndom för att förtjäna huvudrollen i en så urbota korkad serie som på 22 minuter inte lockar fram ens ett halvhjärtat fniss ur min strupe, utan endast ett stort frågetecken i hela min kropp. Ingenting stämmer ju! Tajmingen är gräslig, karaktärerna plattare än A4-papper och Graham går runt med ett konstant plågat ansiktsuttryck. Det skulle jag också göra.

2. Jag undrar om det kan finnas en människa i hela universumet som tycker att "Emily's reasons why not" är en bra titel på ett tv-program.

3. Jag fastslår att "Emily's reasons why not" är den andra serien på kort tid som har ett 'list-tänk' som koncept. Grundtanken är att Emily i varje avsnitt i fem punkter ska lista varför inte något är som hon först trott (i pilotavsnittet varför inte Stan på ekonomiavdelningen skulle vara en bra pojkvän). Earls de-här-259-sakerna-måste-jag-stryka-från-min-elaka-saker-jag-gjort-i-mitt-liv-lista-innan-jag-blir-en-bra-människa-tänk i "My name is Earl" känns faktiskt mycket mindre krystat, hur konstigt det än må låta.

4. Jag häpnar över faktumet att "Emily's reasons why not" tydligen är baserad på en framgångsrik roman.

5. Jag kommer med sorg i hjärtat på att jag med lätthet kan göra ett 'fem orsaker varför inte'-blogginlägg om varför man inte bör se "Emily's reasons why not", hur mycket jag än gillar Heather Graham.

5 Comments:

Blogger Patrick said...

Amerikansk tv upphör aldrig att förvåna, den saken är i alla fall säker. Jag satt och funderade på att göra min egen lista: Patrick reasons to watch Emily, men jag kom bara på ett, Heather Graham, men det räcker inte...
Såg du någonsin Sex, Love & Secrets som blev nedlagd rätt tidigt förra året - den var bra mycket bättre än Emily.

11 januari, 2006 10:05  
Blogger Andreas said...

Klarade av 5 minuter av serien, sen stängde jag av... riktigt urusel. In Justice är den enda nya serien detta år som jag gillat.

11 januari, 2006 14:50  
Anonymous Anonym said...

Kan inte annat än hålla med om hur kasst det var, har även jag alltid haft en speciell plats i hjärtat för Heather Graham sen TP och det är synd att hon fallit till ett sånt här lågvattenmärke. :/

Kan istället rekommendera nya brittiska polisserien med lätt Dr Who-känsla: Life on Mars. Det och underskattade Bill Paxtons (ok, han ligger inte bakom, men han spelar huvudrollen) serie om en polygamist på HBO hoppas jag ska förgylla TV-våren vid sidan av favoriterna som fortsätter från tidigare år!

11 januari, 2006 21:52  
Blogger Conan said...

Handen på hjärtat, Heather Graham har aldrig varit nån vidare bra skådis. Man såg "Twin Peaks" och blev kär i henne, sen såg man "Boogie Nights" och ville ligga med henne. Sen har det bara rullat på.

11 januari, 2006 23:08  
Blogger Andreas said...

Hon var bra i Scrubs :)

12 januari, 2006 13:28  

Skicka en kommentar

<< Home