måndag, januari 30, 2006

2005 års bästa tv-avsnitt utsett

När jag själv gjorde en årslista för snart en månad sedan mäktade jag med en tio i topp över de serier jag tyckte var förra årets bästa. Men vi vet ju alla att i USA måsta man göra allting större. Den senaste veckan har således The futon critic publicerat sin topplista över 2005 års 50 bästa tv-avsnitt, med tio avsnitt i stöten. Hela listan finns nu att avnjutas på deras sajt.

Det är väldigt trevlig läsning, fylld av 'ja just ja!'-känslor. Problemet när man följer ett 20-tal serier varje vecka är ju att en hel jäkla massa bilder åker in genom ögonen och ut genom näsan, eller ja, ni förstår vad jag menar. De där alldeles speciella godbitarna kan vara svåra att minnas ibland ett halvår efteråt eller så. Så jag är glad att någon hållit bättre koll på detaljerna än jag gjort.

Så här ser deras fem i topp ut:

1. House, 'Three stories' (säsong ett, episod 21)
2. Veronica Mars, 'Leave it to the beaver' (säsong ett, episod 22)
3. Lost, 'Man of science, man of faith' (säsong två, episod ett)
4. Battlestar Galactica, '33' (säsong ett, episod tre)
5. Six feet under, 'Everyone's waiting' (säsong fem, episod tolv)

Det är ju inte så mycket att säga om topplaceringarna, det är i mina ögon ypperliga avsnitt allihop, som helt klart förtjänar sina platser på listan. "Six feet under"- och "Lost"-avsnitten har jag själv skrivit om tidigare, som ni kan se av länkarna. Intressant att nämna är att ettan 'Three stories' är del ett i ett dubbelavsnitt som avslutades med 'The honeymoon' veckan därpå. Fantastisk tv.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

"Three stories" var ett av mina absoluta favoritavsnitt ifrån House, där jag i stort sett hela tiden satt med ögonen klistrade vid rutan och tänkte "f-n vad bra skrivet, f-n vad bra". Att David Shore sen vann en Emmy för just det här avsnittet känns ju helt klockrent.

30 januari, 2006 07:21  
Blogger shirley said...

mitt med!!!

31 januari, 2006 15:14  
Blogger Niklas said...

Jag kommer inte ihåg enkilda avsnitt, men House MD är en syverän serie. jag är lite av ett fan till Hugh Laurie, ända sedan Black Adder.

09 februari, 2006 14:38  

Skicka en kommentar

<< Home