fredag, januari 27, 2006

Veronica Mars förutspår slutet i "Lost"

"Lost" kommer aldrig att få något riktigt slut. Inte om man får tro min favoritdetektiv Veronica i alla fall. För i onsdagskvällens avsnitt av "Veronica Mars" gav hon sin syn på hur det kommer att gå för de strandsatta på den mystiska ön. 'True love stories never have endings. 4 8 15 16 23, 42' stod det på lappen som hon i slutscenen fäste på sin spegel. Hurleys nummerserie minsann - i Neptune, California! Vad gjorde den där?

Egentligen bör man nog inte se det som mer än en blinkning från en hyllad serie till en annan, Rob Thomas säger hej hej till Damon Lindelof och kompani helt enkelt. "Veronica Mars" och "Lost" sänds ju dessutom samtidigt på onsdagskvällarna i USA, den mest korkade kanalkrocken av dem alla om ni frågar mig.

För Veronicas personliga skull betyder dock lappen, som kom från en kinesisk lyckokaka, troligen mycket mer. Meddelandet, sparat av en 18-åring fylld av sturm und drang-känslor, tyder på att hon anser att hennes kärlek för Duncan (som avsnittet cirklade kring) har Romeo och Julia-storlek. Det gör mig lite nedslagen, för Veronica, som jag helt objektivt påstår verkar vara världens bästa tjej någonsin, är värd någon minst hundra gånger bättre än den obotlige träbocken Duncan. Han är ju så tråkig att klockorna stannar. De har tydligen jätteproblem på det där stora atomurscentret i Schweiz varje gång han kommer i bild.

Men kanske är användandet av Hurleys siffror ändå en välsignelse. För vi vet ju alla vad som hände när han använde dem. Visst, han vann visserligen inledningsvis 150 miljoner dollar på lotto, men sedan drabbades han av världshistoriens största omgång otur. Förhoppningsvis smittar det av sig så pass att Veronicas kärleksliv framöver blir botten. Bye bye Duncan, med andra ord.

För övrigt var "Lost"-referensen inte den enda blinkningen i veckans avsnitt. I en scen befinner sig Veronica framför en anslagstavla, där ett av anslagen gör reklam för något som påstås heta 'TWOP - Teenage Women of Propriety'. I verkligheten är det inget annat än en flirt med tv-sajten Television Without Pity, som brukar förkortas just så.

12 Comments:

Blogger Fredrik Adolvsson said...

För det första:
skriven av en 18-åring fylld av sturm und drang-känslor
Jag kommer bara ihåg det lite suddigt själv, men någon påpekade att det var lappen från en kinesisk turkaka (och svenska ordet för fortune cooke är egentligen..?) hon öppnade för ett tag sedan. Så hon skrev varken citatet eller siffrona, sådana brukar väl stå med i den typen av småkakor, om jag inte minns galet. Värt att nämnas.

För det andra:
Att alla har så mycket emot Duncan! Han var aldrig min favoritkaraktär, men ändå. Hans träighet var befoga under större delen av första säsongen när han var deppad, drogad eller både ock, och jag tyckte han blev klart intressantare mot slutet när... saker kom fram. Under andra säsongen har han varit konstant bra och nu förstår jag tråk-anklagelserna mindre. Fast det har varit en bra arc, och vad som hände i senaste avsnittet kommer säkerligen ha stora effekter längre fram, vilket gör att jag inte klagar nämnvärt över utveckligen. Som sagt, det finns andra karaktärer jag hellre se mer av (Mac, Mac, Mac och... uhm... MAC!).

27 januari, 2006 01:50  
Anonymous Anonym said...

Duncan är borta! Good riddance, säger jag som aldrig varit förtjust i karln. Många tycker ju att Veronica ska kampera med Logan igen, men även det är jag emot. Inte ens Wallace duger åt Veronica, hur mycket jag än tycker om honom.

In med en ny tjomme som Veronica kan spana på.

Hur var det med Wallace's mamma? Är hon utskriven eller är hon fortfarande ihop med Keith? Kommer inte ihåg. Blev för det för mycket Boston Legal för att Erica Gimpel ska hinna med?

27 januari, 2006 09:32  
Blogger 43 minuter said...

Fredrik: ah, jag mindes inte att det var en turkaka. Men det förändrar inte min åsikt om sturm und dranget - det är nog bara när man är 18 och hopplöst upp över öronen kär som man tycker att klokheter från en kinesisk turkaka är värd att spara.

27 januari, 2006 10:02  
Blogger Måns said...

Var det förresten någon som hajade "Mornin' Ralph" - "Mornin' Sam"-referensen.
Jag misstänker att det syftar till någon tvserie men kan inte komma på vilken.

27 januari, 2006 12:19  
Blogger Dan (gearhead) said...

Antar att du väntar på den här då: Pulse....
"We found frequencies that we didn't even know existed"....säger någon med total inlevelse...haha...sånt är bara för kul...

27 januari, 2006 13:02  
Blogger Fredrik Adolvsson said...

43 minuter: Nej, och den biten håller jag med om, vilket är en av anledningarna till varför jag är så förtjust i serien och karaktären; trots sina mogna sida, och sina skarpa detektivsidan, är det emellanåt alldeles uppenbart att hon trots allt är en tonårig. Gör det hela lite mer äkta, och karaktären Veronica Mars mer levande.

27 januari, 2006 15:55  
Anonymous Anonym said...

Angående Mac: gissa vem som spelade din lilla flickan i Waterworld? just det :D

27 januari, 2006 20:00  
Anonymous Anonym said...

Fortune cookien var den Duncan gav till henne i säsongspremiären, dvs det som står på lappen är Duncans påhitt, för det går ju att bestämma själv vad det ska stå på dem... Ytterligare ett bevis på hur tråkig Duncan är. Och jag håller med om att det är tragiskt att Veronica ser på deras sk förhållande på ett Romeo och Julia-sätt, I don't get it. De pratar ju öht aldrig med varandra.

27 januari, 2006 23:41  
Anonymous Anonym said...

Jag skulle inte vara helt säker på att Duncan är utskriven ur serien han står fortfarande kvar på de kommande avsnitten enligt IMDB

28 januari, 2006 01:33  
Blogger 43 minuter said...

Nej, Duncan blir vi nog inte av med i första taget. Men jag gläds så länge han håller sig i Mexiko. Man kan ju hoppas på en variant av "OC"-mantrat 'What happens in Tijuana, stays in Tijuana'.

28 januari, 2006 08:57  
Blogger Måns said...

Thomas: Tack för förklaringen!

30 januari, 2006 00:17  
Anonymous Anonym said...

Tja...Jag vet inte om det behöver betyda något från lost, jag tror siffrorna var en shout out till lost-crewet. Men vem vet, vi får se ;).
Och ingen är mer lycking än jag att Donut är borta. Hoppas! hoppas! hoppas! hon och Logan blir ett par igen. Inte på en gång, men blir vänner först, sen ett par.

30 januari, 2006 23:29  

Skicka en kommentar

<< Home