söndag, januari 22, 2006

"Vita huset" läggs ner

Det har spekulerats länge och väl, och de amerikanska tittarsiffrorna har dalat sedan flytten till söndagskvällar. I dag kom så beskedet från NBC - "Vita huset" läggs ner i maj när den sjunde säsongen avslutas. Enligt nyhetsbyrån AP var det de dåliga tittarsiffrorna som fällde avgörandet. Beslutet ska ha tagits innan John Spencer avled i mitten av december.

Det sista avsnittet kommer att sändas på NBC den 14 maj, och föregås av en timslång retrospektiv. Det har spekulerats i att seriens skapare Aaron Sorkin och Tomas Schlamme skulle återvända för att skriva och regissera finalavsnittet, men det kommer inte att ske, meddelade NBC.

Personligen tycker jag att det är ett tråkigt, men inte förvånande beslut. Det sjunde säsongen med valkampanjen mellan Santos/Vinick har inneburit en rejäl vitamininjektion, och jag tror att det hade gått att göra ett bra åttonde år med en ny president vid rodret. Fast det är klart, utan Spencers karaktär Leo McGarry som ryggrad i en ny demokratisk administration hade "Vita huset" tappat en hel del i styrka, så jag tänker inte gråta alltför länge över nedläggningsbeskedet.

Vi fick sju år av en av tidernas absolut främsta dramaserier. Det är mer än någon kan begära.

3 Comments:

Blogger A. von Achtersnurra said...

Å, det som var en av få TV-serier jag verkligen gillade.

22 januari, 2006 22:19  
Anonymous Anonym said...

Ja, det var väl logiskt. Visst hade den kunnat fortsäta med en ny president, men det hade inte varit samma serie, även om jag också tycker att presidentvalskampanjen har varit uppfriskande. Så slutet är nära för en av de allra bästa serierna genom tiderna.

22 januari, 2006 23:54  
Anonymous Anonym said...

.............Det var väl ett snyggt tillfälle att lägga ner. Jag hoppas på många repriser, det här har varit en av mina absoluta favoriter.

23 januari, 2006 10:16  

Skicka en kommentar

<< Home