söndag, december 04, 2005

"24"-nedräkningen har börjat på riktigt

Ja shit alltså. "Prison break" har gått in i vinterdvala, och manegen är nu krattad, spolad och rensad inför mästarens återkomst. Jupp, måndag den 15 januari smäller det nämligen, då det blivit dags för den femte säsongen av "24" på Fox.

Det finns knappt ord för hur mycket jag gillar "24". Klart jag vet att handlingen ibland är rent löjeväckande over the top och att serien hinner mjölka realtidskonceptet på de mest konstiga sätt under dygnet som ska förflyta under en säsong (fast vi får ju bara se lite drygt 17 timmar, eftersom en amerikansk tv-timme bara är ... ja just det, 43 minuter lång) - men det förändrar inte saken nämnvärt - "24" satte en helt ny standard inom action-tv när serien kom för fyra år sedan, och i mina ögon har ingen hunnit ifatt.

I dag är det, om man räknar den här dagen, 43 dygn kvar till den 15 januari (och så tycker jag man kan räkna - tidsskillnaden you know). Som om inte siffersymboliken vore nog för att skriva om serien, så sändes en ny tv-reklam för säsong fem i reklampauserna av halvsäsongsavslutningen av "Prison break" i måndags kväll. Och när jag såg den ville jag nästan gråta. För jag insåg att det ju betyder att, ja, Jack Bauer snart är tillbaka. Han ska rädda oss igen. För trots att ingen borde veta att han lever så har någon nosat upp hans mobilnummer. Han står, tillsammans med en ny flickvän och dennes son (antar jag) på på en sandig gata i Mexiko och skriker "how did you get this number!?" in i luren och sen börjar världen explodera runtom honom. Igen. Ja shit alltså.

Och alla skådisarna av vikt är ju kvar. Vi kommer att få se Tony, Michelle och Chloe igen. Och även om de inte meddelat det ännu så slår jag vad om att President Palmer dyker upp vad det lider, för även om han inte är president in sitio längre, så kommer han ALLTID att vara "24"-presidenten numero uno, den enda person som Jack inte kan klara sig utan.

Och Jack Bauer - ojojoj. Kiefer Sutherland hade nog ingen aning om vad han släppte lös när han skrev på kontraktet för den första säsongen. I en värld utan riktiga superhjältar är Jack Bauer det närmaste vi kommit. Han är ju egentligen en tragisk hjälte av klassiska mått, aldrig tillåten att vara lycklig en längre tid, obrottsligt lojal mot sitt land även när detta vänt honom ryggen, en vandrande vålnad för evigt tvingad att vandra den ensammes stig, som endast får stanna till när det blivit dags att återigen sabba dygnsrytmen å det grövsta. Och de sorgsna ögonen. Åh käre Jack, jag hoppas att du någon gång kommer att få finna frid. Men inte riktigt än - för först måste du rädda världen åt mig igen. Och sen en sjätte gång också - för jo - Fox har skrivit kontrakt med produktionsbolaget även för årgång sex. Men sen kan det få vara nog.

För övrigt tycker jag att "24" behandlas som skit av TV4. Säsong fyra, ruskigt kompetent och seriens största succé någonsin i USA, snabbvisas lite då och då med tre-fyra sändningar per vecka för att de ska kunna klara av den så snabbt som möjligt. Till och med min pappa, som aldrig varit vidare intresserad av tv-mediet men som av någon anledning fastnat stenhårt för Jack Bauers öden och äventyr, har hörts morra. Och då har det gått långt. Det skulle inte förvåna mig ett dugg om TV4, när det blir dags, väljer att köra den femte säsongen bara i TV4 Plus. Kulturskymning.

8 Comments:

Blogger Johan seidefors said...

Mja... jag tycker likadant, fast precis tvärtom! Första säsongen började iofs ganska bra men blev snabbt en parodi på sig själv. Alla de hemskheter (kidnappning, skenavrättning, våltäktsförsök, tunga droger etc.) som drabbade mor & dotter borde rimligtvis resulterat i något mer än en rejäl kram på slutet. Ett dygn senare!!!

Ingen behöver ytterliggare en säsong av 24. The Wire, Six Feet Under och Sopranos däremot.

04 december, 2005 17:53  
Blogger 43 minuter said...

Serierna du räknar upp är alla självklara juveler, men de har ju inget gemensamt med "24" så jag förstår inte varför du skulle ställer dem mot varandra.

Även jag ser med stor entusiasm fram emot de nya säsongerna av "The wire" och "Sopranos" nästa år, men jag tycker däremot att "Six feet under" las ner i exakt rätt ögonblick.

04 december, 2005 20:33  
Blogger Johan seidefors said...

Men vad nu? Min poäng, oavsett jämförelser, är att 24 i mina ögon är en ganska hemsk serie. Och med tanke på att du varit hyfsat träffsäker hittills blev jag lite förvånad av hyllningen. Sen kan jag hålla med om att de serier jag listar är av en annan dignitet och kanske bör hållas separerade. Låt gå för det. Dessutom är du ju knappast ensam, det är många som tycks vara villiga att bortse från 24’s solklara brister… så det kanske är jag som har fel. (fast det är det såklart inte).

Egentligen är det inte konstigare att jag blir irriterad över den flagranta bristen på realistiska känslouttryck i 24 än att du reagerar på felaktiga gränssnitt i olika serier och sammanhang… en detalj som för mig är helt oväsentlig.

Så sammanfattningsvis: 24 är dessvärre inte så bra, men ska för den delen inte jämföras med The Wire. Jag har förövrigt inte sett säs 3 än och inte heller Six Feet Under säs 5. Vilka fester det blir!

04 december, 2005 23:52  
Blogger Johan seidefors said...

Och i all hast så glömde jag att skriva att jag i övrigt verkligen gillar 43 Minuter. Det skrivs, som du mycket riktigt påpekar, alldeles för lite om bra tv i Sverige. Gradvall är såklart 1:a och sen kommer ingen alls. Nöjesguidens försök med en egen tv-sektion ska däremot bli mycket intressant att följa.

04 december, 2005 23:58  
Anonymous Anonym said...

Off the record: Du har ju inte bara missuppfattat "24", du diskvalificerar dig själv i diskussionen genom att inte ens ha sett serien utvecklas. Dett var för fan FYRA ÅR SSEN du senast såg den....och medan 43 Min. kommenterar trailern för Säsong 5 har du inte ens sett färdigt Säsong 1??
Kollade in din egen tv-blogg och inser att du har konstig smak öht, råsågar "Significant Others" och försöker ställa Canal+ i skamvrån för den importen???? Gradvall, som du hyllar, har geniförklarat denna suveräna serie....det finns numera flera bra tv-bloggar i Sverige med 43 Min. i spetsen men din är verkligen inte en av dem.

05 december, 2005 10:24  
Blogger 43 minuter said...

Ola, jag håller visserligen med dig angående kritiken av Off the records "24"-åsikter, men självklart så ska han kunna kritisera en serie även om hans husgud Gradvall hyllar den. Det skulle ju vara ofantligt tråkigt om man var tvungen att hålla med sina idoler i alla avseenden.

05 december, 2005 11:20  
Blogger Oswald said...

Själv så håller jag säsong tre av "24" som den bästa, men det verkar jag vara ganska ensam om. ;)
Tvåan tycker jag är sämst, eftersom den bara kändes som en upprepning av ettan.
Men fyran var helt okej och den öppnade ju upp för en grym säsong fem.

Tycker i stort att "24" är en grymt bra serie - en av de bästa - även om jag också villigt erkänner att den lider lite under tyngden av sitt eget realtidsformat ibland.

Själv brukar jag vänta tills hela säsongen är klar och sträck-se den... Det tycker jag den vinner på. Men fan vet om jag klarar det i år...

Förövrigt håller jag Prison Break som en hyfsat likvärdig medtävlare i "cliff-hanger-tv-serie"-kategorin, dvs varje avsnitt slutar med en grym cliffhanger.
Trist att inte Fox kunde sköta dem parallellt, utran var tvungen att pausa.

05 december, 2005 12:01  
Anonymous Anonym said...

"24" har skadat mig. Jag vill slå folk som säger ordet "protocol". Hårt.

11 december, 2005 15:58  

Skicka en kommentar

<< Home