tisdag, december 06, 2005

Verkligheten hann ifatt 43 minuter...


...nästan i alla fall.

För bara några timmar efter att jag skrivit att Apple förväntades uppdatera sin Itunesbutik med fler tv-serier i Ipod-format i januari, så passade de på att göra det redan nu istället. Jag har visserligen inte särskilt stora förhoppningar om att det berodde på mina skriverier, men det var ju i vilket fall som helst trevligt att de gjorde det.

Nytt är att NBC, Sci-Fi Channel och USA lagts till kanallistan. NBC bjuder på (nåja, man får ju fortfarande betala två dollar per avsnitt om man ska handla där) "Law & order", "The office" (USA-versionen alltså), "Surface", "Tonight show" och "Late night" som nya program, och prånglar även ut en 'vintage'-sektion med "Alfred Hitchcock presents", "Dragnet", "Knight rider" och "Adam-12". Kabelkanalen USA erbjuder "Monk", och även Sci-Fi Channel nöjer sig med en serie, men det är inte vilken serie som helst, utan den fantastiska "Battlestar Galactica" (sorry, kunde inte hålla mig från att prisa den den här gången heller).

Kanallistan är visserligen långt ifrån komplett ännu, men det går inte att blunda längre, tv-mediet är helt klart på väg in i en ny era. Åtminstone i USA som sagt, för ska man shoppa sina tv-serier, då måste man än så länge bo i det stora landet i väster.

Fram till i dag hade Apple sålt tre miljoner tv-avsnitt samt musikvideos från Itunes, enligt ett pressmeddelande.

Tack till David som uppmärksammade mig om utvecklingen.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

jaha då kommer det väl till sverige om ca 10 år. Det är ju standardtiden för saker att komma hit från "over there"

06 december, 2005 21:05  
Anonymous Anonym said...

trist dock att de lägger sig på en mycket lägre nivå än fildelningsnätverken när det gäller kvalitet. här finns bland annat skärmdumpar från uppspelning av avsnitten på dator. pixlade mörka bilder med artefakter, att jämföra med HDTV-rippar som cirkulerar på fildelningsnätverken, som har bättre kvalitet än DVD-filmer..

undrar vad det här beror på? vad hade de förlorat på att åtminstone erbjuda ett "high quality"-alternativ för dem som kanske vill bränna ut och kolla på sin TV, vilket det ju faktiskt står på iTMS-sajten att man är tillåten att göra..

07 december, 2005 07:01  
Blogger 43 minuter said...

Jag tycker inte att det är så konstigt, ser främst tre anledningar:

1. Konceptet är insålt hos tv-bolagen för att vara just filer för Ipoden. Det gör att de inte direktkonkurrerar med tv-bolagens egna utsändningar på samma sätt, vilket jag tror varit psykologiskt avgörande för att få bolagen att gå med åtminstone i startskedet.

2. Apple har aldrig direkt stuckit under stol med att Itunes Music Stores främsta syfte är att sälja Ipodar. Nedladdningstjänsten i sig har trots sin totala dominans (främst i USA) inte genererat några större vinster i sig. Därför säljer de låt- samt videofiler som kräver att de spelas i en Ipod för att funka (om man inte "tvättar" dem med något sorts tredjepartsprogram eller bränner ut dem på cd-skivor, vilket jag tror få väljer att göra).

3. Bredbandsutbyggnaden är inte lika omfattande i USA som i Sverige. Därför gör de inte filerna större än de behöver - huvudmålet för Apple är ju ändå att de ska vara sjysta att se på den lilla skärmen. Samma sak med musikfilerna, vars storlek också diskuterats till leda på olika sajter under flera år - huvudsyftet för Apple är att de ska spelas i Ipodar, och då behöver de inte vara större, anser de.

07 december, 2005 09:48  

Skicka en kommentar

<< Home