fredag, december 02, 2005

Patrick Stewart öppnar för ny "Star trek"

Under perioder har det blivit lite väl mycket science fiction på 43 minuter anser jag. Därför hade jag tänkt sätta strypsnara på mig själv, och sprida skrivandet lite mer. För egentligen är jag ju ingen riktig sci-fi-nörd, jag är till exempel totalt kallsinnig inför "Star wars" (och där försvann väl två tredjedelar av sci-fi-publiken som hittat hit). Men så har ju heller aldrig "Star wars" figurerat i tv-format. Inte än i alla fall, bör tilläggas.

Men om det finns någon i sci-fi-världen som jag är svag för, så är det "Star trek"-kaptenen Jean-Luc Picard. Så trots strypsnaran, samt faktumet att det här egentligen inte är en tv-nyhet utan en potentiell filmnyhet, så meddelar jag följande:

Vid en presskonferens i London tidigare i veckan berättade Patrick Stewart att han, trots att han tidigare sagt sig vara klar med rollen, varit på möte med några filmbolagsbossar om möjligheten att spela den franskättade befälhavaren på Enterprise i en elfte "Star trek"-film.

OM mötet realiseras till något verkligt, så kommer det dock troligen inte att ske i brådrasket. Stewart är uppbokad för att spela teater med Royal Shakespeare Company de kommande 16 månaderna, och det är även troligt att filmmakarna vill låta lite mer tid passera så att det rätt mediokra resultatet för den senaste filmen, "Star trek: Nemesis", hinner glömmas bort. För att inte tala om de katastrofala tittarsiffrorna som tv-serien "Star trek: Enterprise" drogs med de sista två åren.

Den brittiska sci-fi-tidningen SFX har mer i ämnet.

2 Comments:

Blogger Fredrik Adolvsson said...

ST:TNG var mitt möte med inte bara Star Trek, utan är väl i stort sett skyldig till att jag överhuvudtaget föll för scifi-genren. Så, TNG och Patrick Stewart, det här är goda nyheter i mina ögon.

Åtminstone om man verkligen ser till att glömma bort Nemesis.

02 december, 2005 15:53  
Anonymous Anonym said...

Fast varför kan ingen göra en Farscape-film? Eller -- ännu hellre och för att rädda både Ben Browder och Claudia Black från Stargate -- en ny Farscape-serie.

02 december, 2005 16:11  

Skicka en kommentar

<< Home