fredag, december 09, 2005

Bon siar om tv-året 2006

I dag damp nya Bon ner genom brevinkastet, och tjock som den är lyckades faktiskt luntan med konststycket att ge mig ett blåmärke på foten eftersom jag råkade stå precis vid dörren när det skedde. Så kan det gå.

Men nu var det inte min ömmande fot det här skulle handla om, utan istället faktumet att Niklas Eriksson (som även skriver om film och tv i Nöjesguiden) i den författat en artikel om vad som är att vänta av det svenska tv-året 2006. För vana läsare av 43 minuter är de dramaserier som nämns kända, men det är trevlig läsning och artikeln bjuder dessutom på en del kanaldetaljer som jag inte nämnt, till exempel att fantastiska "It's always sunny in Philadelphia" ska sändas på TV3.

Ett par saker ställer jag mig dock lite skeptisk till:

1. Att "Commander in chief" skulle ha en chans att bli 2006 års "Lost" finner jag föga troligt (hypemässigt alltså, handlingsmässigt har de väldigt lite med varandra att göra). Okej att det är en finfin dramaserie som troligen kommer att locka större publik än "Vita huset" någonsin gjort eftersom den är mycket mer lättillgänglig, men det är ändå 'bara' en finfin serie. "Lost" är det största tv-kulturella fenomenet på 2000-talet inom drama, det går inte att förneka, även om det finns olika åsikter om seriens kvaliteter.

2. Visst, det finns helt klart ett återfött sug inom det luddigt avgränsande område som brukar kallas sci-fi. "Supernatural" är rasande underhållande och jag har fallit totalt för "Invasion" på sistone. Men de andra serierna som tas upp i artikeln, "Threshold" (nedlagd efter nio visade avsnitt) samt "The night stalker" (nedlagd efter fem visade avsnitt, det sjätte kan endast köpas på amerikanska Itunes) satte ju inte direkt några djupare spår i tv-myllan. Frågan är därför om det kommer att komma några fler serier. Utbudet börjar ju bli en smula mättat eftersom vi redan sedan tidigare har "Medium" samt höstens andra nya spökserie jämte "Supernatural" - "The ghost whisperer", med Jennifer Love Hewitt i huvudrollen. Jag tror vi har nått kulmen på trenden redan.

Men som sagt, bra summering ändå, så spring ut och köp, om inte annat så för att jämföra med den egna kollen i spåkulan jag ämnar göra innan 2005 rings ut.

Men tappa inte tidningen på foten.

9 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag tvivlar inte det minsta på att Commander in Cheif kommer överleva och dra publik, men jag skulle inte kalla den för finfin. Den var verkligen platt på alla sätt och vis.

SF-serier kommer det alltid några nya varje år oavsett hur många som kom och överlevde förra året. Däremot hoppas jag det kommer något mer inspirerat än spöken och invasioner. (Threshold försökte ju åtminstone variera grund konceptet även om utförandet efter piloten lämnade lite att önska.)

09 december, 2005 19:46  
Blogger 43 minuter said...

Jag håller inte med om att "Commander in chief" är platt, jag tycker det är god tv-underhållning. Dessutom har den höjt sig rent dramatiskt sedan Steven Bochco kom in. Men något bestående avtryck kommer den inte att sätta i tv-historien.

På vilket sätt menar du att "Threshold" varierade grundkonceptet gentemot "Invasion" (och "Surface" också då antar jag)? Den enda skillnaden jag kunde utskilja var att invasionen skulle ske genom ljud, och nytänkandet i det är väl inte så där himlastormande direkt.

09 december, 2005 20:17  
Anonymous Anonym said...

Terraformerandet av kött istället för land är onekligen mycket mer intressant och hade stora möjligheter, men som sagt, det utnyttjades på tok för lite. Nästan minimalt till och med. Att sedan de terraformerade blev mentalt rymdvarelser fullt ut målade också in dem i ett hörn. Oerhört tråkigt.

09 december, 2005 20:43  
Anonymous Anonym said...

Killar, dags att höja på ett ögonbryn! Ingen av er har skrivit en rad om årets mest imponerande nya teveserie. Jag säger inget mer, det blir långläsning på weirdscience.se efter helgen... (men jag har larmat Mona på Canalplus!)

För övrigt vill jag instämma i att Commander in Chief är rätt härlig. Inte minst sedan Steven Bochco & familj steppade in.

Och Invasion är en pärla i den snabbt uttorkade sci-fi-vågen.

Men, som sagt, HUR har ni kunnat missa... well, ingen skada skedd, weirdscience.se har nypremiär i början av nästa vecka.

10 december, 2005 10:33  
Blogger 43 minuter said...

Hm, vilken serie kan det vara du menar? Ja, jag lär säkerligen ha missat den i alla fall, för jag har mig veterligen inte glömt att ta upp något som jag gillat under hösten. Men vad ... nej, det står still. För tidigt på dagen kanske.

Nåväl, då ser jag fram emot att få stå med brallorna rejält neddragna i början av veckan. Det är hög tid att ni kommer igång igen!

10 december, 2005 10:57  
Anonymous Anonym said...

Jag tror Kjell menar Rome. Som jag dessvärre själv tycker är... tja, visst är den imponerande på många sätt, bland annat den fantastiska researchen blir man ju väldigt swept away av. Men, liksom: det dyraste projektet någonsin, alla dessa pengar, denna megamastodontsatsning, Ciaran Hinds no less - ska det inte vara MER än habilt drama? Fortfarande är Jag Claudius bättre drama. Tycker jag. Förlåt och hej då.

10 december, 2005 23:23  
Anonymous Anonym said...

Nänä, jag menar verkligen inte Rome... men, kul att få gissningar.

11 december, 2005 10:07  
Anonymous Anonym said...

Utan att gissa vad kjell menar så måste jag säga att en av årets mest "slept on" serie är Starved, drama/komedi om fyra personer med ätstörningar. Tyvärr nerlagd, som många andra bra serier iår :(

11 december, 2005 13:31  
Anonymous Anonym said...

Ja, Starved var enormt bra. Rå, hård real-com som ändå var rörande. Och jag vidhåller att Lisa Kudrows The Comeback var årets allra bästa komediserie. Patetiskt missaktad av et enda skäl - att ingen tittade, eller att de få som tittade bara gjorde det i ett avsnitt, med en förutfattad mening.

Men, som sagt, Årets Serie, alla kategorier, är något annat. Och något som varken webb- eller printmedia har skrivit en enda rad om i Sverige.

11 december, 2005 14:23  

Skicka en kommentar

<< Home