måndag, december 05, 2005

Fler tv-serier på väg in i Ipoden

Enligt den brittiska upplagan av Macworld verkar marknaden för Ipod-versioner av tv-serier öka kraftigt. När Apples husgud (och tillika vd) Steve Jobs presenterade den nya Ipoden med videofunktion i oktober, så fanns det fem tv-serier köpa från kanalen ABC för två dollar per avsnitt, däribland "Lost" och "Desperate housewives", via nedladdningstjänsten Itunes Music Store (avsnitten kan köpas och laddas ner dagen efter de sänts på vanlig tv). Numera är kvintetten av serier bara en kvartett, eftersom "Night stalker" lagts ner, men framgången har tydligen varit total, en miljon tv-avsnitt såldes på mindre än tre veckor, och försäljningstakten sägs öka hela tiden (inte så konstigt kanske med tanke på att folk handlar Ipods ungefär lika ofta som jag köper mjölk). I Sverige fungerar inte den här funktionen ännu, men åtminstone Kanal 5 har sagt sig vara intresserade av att låta en del material säljas via Itunes, så det lär väl inte dröja alltför länge.

I början av januari arrangeras årets höjdpunkt för alla macfanatiker, Macworld Expo i San Francisco, och då väntas fler tv-serier presenteras, även från andra tv-bolag än ABC.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

värt att nämna är väl också att parallellt med försäljningssuccén på iTunes så växer P2P-marknaden snabbt med torrents specialanpassade till iPod-formatet. Kolla podtropolis.com, t ex.

06 december, 2005 10:31  
Anonymous Anonym said...

De nya TV-serierna är redan här...

http://www.thinksecret.com/news/0512tv.html

06 december, 2005 13:00  
Anonymous Anonym said...

Jag kan förstå att iTunes music store som distributionskanal är trevlig, men vad innebär Ipod-version av en tv-serie? Jag vet att de nya iPoddarna har skärm, men ser man verkligen något? Hur är kvaliteten om man spelar upp på en vanlig skärm/tv/hdtv?

Jag har inte orka bry mig om iTunes music store, då jag kör Linux på alla mina maskiner och inte kan köra iTunes, men om det går att handla tv-avsnitt via något annat program så vill jag gärna testa.

06 december, 2005 21:36  
Blogger 43 minuter said...

Kvaliteten på en vanlig, normalstor tv-skärm är av vad jag läst mig till på nätet (har inte provat det själv) ungefär jämförbar med en vhs-inspelning av ett tv-program, tittbart med andra ord men bra mycket sämre än vad man får av normalstora filer på nätet. De här filerna är ju anpassade för att passa den lilla skärmen, där blir det riktigt riktigt bra.

Självklart blir det ju inte samma upplevelse att se på den lilla skärmen, jag skulle personligen inte använda min Ipod för att kolla på "Lost" till exempel, det vill jag se i lugn och ro på stor skärm hemma. Däremot skulle jag mycket väl kunna tänka mig att kolla på Conan O'Brien i Ipoden på tunnelbanan, eller senaste Aktuelltsändningen, om den gick att ladda ner som en videopodcast.

06 december, 2005 21:52  
Anonymous Anonym said...

Nja, att dra upp iPod-filerna på vanlig tv är klart sämre än VHS. Mörkdagrar blir bara grådask, ansiktsdrag smetas ut. Däremot är bilden på den nya video-iPoden förvånansvärt givande. Själv använder jag mig dock av en sjutummare (DivXPod) för mobil tv, då känns storleken OK även vad gäller subtilare drama.
Dessutom tycker jag att en mediaspelare ska kunna spela .avi rakt av, att kolla tv på iPod skulle, för mig just nu, innebära en halvtimmes meck med konverteringsprogram varje morgon – medan t ex gårdagkvällens Ebert & Roeper eller Colbert Report går in i min DivXPod på 40 sekunder.

06 december, 2005 22:20  
Blogger 43 minuter said...

Håller med om att det är dåligt att Ipoden bara har stöd för sitt "egna" bildformat. Frågan är ju om det är något som kommer att ändras framöver, finns väl en risk att det inte är så tyvärr.

Jag visste inte att det blev så pass dåligt när man blåste upp det på tvn, men som sagt, jag gick bara på amerikansk andrahandsinformation i det fallet.

06 december, 2005 23:17  

Skicka en kommentar

<< Home