tisdag, november 29, 2005

Veronica vs Buffy - en fajt som inger hopp

Fans-matchen är nog fortfarande en smula ojämn här i Sverige eftersom jag vet att det finns en del sjukt passionerade Buffy-iter där ute - men i vilket fall som helst:

Tv Squad har gjort en liten sammanställning över vilka saker som förenar "Veronica Mars" och "Buffy the vampire slayer". Det som glädjer mig med deras text är att den får mig att hoppas att "Veronica Mars" kan få ett lika långt liv som "Buffy" fick, trots att serien sänds på en lika crappy kanal (UPN) som "Buffy" gjorde (WB).

För trots att många skriker sig hesa över hur bra "Veronica Mars" är (jag går med ständigt halsont) så ses ju inte serien av särskilt många tittare i USA. Faktum är att den i snitt har sämre tittarsiffror än en annan kritikersuccé - "Arrested development" - och vi vet ju alla vid det här laget att den serien nyligen fick yxan i huvudet. Okej att kanalen Fox ("AD":s hem) överlag har mycket högre tittarsiffror än UPN vilket gör att jämförelsen haltar, men ändå - jag skulle bli otroligt ledsen om min favvo-tonårsdeckare inte fick mer än två år i rampljuset.

Men som sagt, Buffy fick ju slåss mot vampyrer i sju år, så jag tar det här som ett ljust tecken.

Och alla ni som börjar få utslag när ni hör ordet Buffy - tro nu inte för ett ögonblick att "Veronica Mars" och "Buffy the vampire slayer" egentligen är särskilt snarlika på det där speciella sättet som jag vet att ni tänker på. Den enda abnormala kraft Veronica besitter är att hon är övernaturligt bra på att lösa brott, och hon behöver inte ta med sig vitlök och spetsiga pålar när hon är på spaning.

Och jag menar heller inte att allt som UPN och WB gör är skräp (för skriver jag det får jag väl alla "Gilmore girls"-fanatiker på mig också). Men de är rätt crappy i storlek jämfört med de stora fyra - ABC, CBS, NBC och Fox (UPN ägs för den delen av CBS), och kan heller inte ses riktigt över hela USA. Så därför tycker jag att uttrycket kan användas.

Fast en sak är lite skum med Tv Squads text. De nämner inte att "Buffy"-skaparen Joss Whedon, som medverkade i "Veronica Mars" i en biroll i ett av höstens avsnitt, själv kallat serien för: "Best. Show. Ever." Så alla ni små-Buffys där ute i stugorna - sug på den ni.

"Veronica Mars" börjar sändas i januari på SVT. Ett och ett halvt år för sent om ni frågar mig.

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vore inte första gången Joss Whedon hade fel. Han avgudar ju Party of Five också så...

Fast jo, Veronica Mars är en rätt trevlig serie. Långt ifrån bäst, men trevlig ändå. Och det räcker långt.

29 november, 2005 21:33  
Blogger 43 minuter said...

Åh, jag var faktiskt rätt svag för "Ensamma hemma" när det sändes, så det tar jag inte som ett svaghetstecken.

29 november, 2005 21:35  
Blogger Måns said...

Har precis upptäckt V.M. genom DVD-boxen med första säsongen.
En underbar liten serie, även om den inte är något mästerverk - och klasser bättre än Buffy.

29 november, 2005 21:45  
Blogger Fredrik Adolvsson said...

Jag avskydde Party of Five, men älskar VM. Var hamnar man då?

29 november, 2005 22:14  
Anonymous Anonym said...

Fredrik: i Alvesta. Igen.

29 november, 2005 22:27  
Anonymous Anonym said...

Veronica Mars är en trevlig serie med en rejäl dos high-school-angst, men den framkallar inte samma sug som Buffy gjorde. Den duger dock bra som substitut i brist på bättre.

30 november, 2005 09:14  
Blogger John Eje Thelin said...

Jag förstår inte hur nån kan se förbi Gellars och Hannigans usla replikläsande i Buffy. Jag förstår på ett metaplan att det är bra, men när huvudpersonerna inte kan läsa replikerna som de är skrivna är det ju hopplöst.

05 december, 2005 04:38  

Skicka en kommentar

<< Home