måndag, november 28, 2005

Orgier i "Grey's anatomy" månne?

Ibland blir jag bara så trött. I dag har den mycket tv-intresserade Harry Amster skrivit en nöjeskrönika i Svenska Dagbladet. Dessa avslutas alltid med en bra sak (uppåtpil) och en dålig sak (just det - nedåtpil). I dag är "Grey's anatomy", som Kanal 5 började visa förra veckan, uppåtpil. Gott så, det är ju en finfin serie som jag tycker bör få all uppmärksamhet den kan få. Men...

Jo, saken är den att han beskriver "Grey's" som den 'nya sex- och sjukhusserien'. Och det var det som fick mig att tappa tekoppen i bordet av besvikelse. För det är den sortens svepande och infantiliserade beskrivningar jag hatar. Om vi för ett ögonblick väljer att dissekera meningen, så kan jag inte tolka den på annat sätt än att "Grey's anatomy" är en sexserie som utspelar sig i sjukhusmiljö. Och då infinner sig genast frågan, vad i hela fridens namn är en sexserie?

Är det: en serie där vi får se ångande påsättningar? Om du tycker att svaret bör vara ja - kolla inte på "Grey's anatomy". Trots att serien i USA sänds på den med deras sexmått mätt liberala tiden 22.00, så tror jag inte att det knappa 20-tal avsnitt som hittills sänts innehållit en enda riktig sexscen.

Är det: en serie där huvudpersonerna inleder relationer med människor de är attraherade av, attraktion som ofta leder till att personerna har sex med varandra? Tja, det skulle visserligen passa in på "Grey's", men vänta nu ett ögonblick, stämmer inte det in på nästan varje tv-serie där relationer står i fokus, till skillnad från i kriminalserier där oftast brottet tar störst utrymme? Jo. Så var och varannan tv-serie är sålunda en sexserie? Japp - så släng er på telefonerna och ring kvällstidningarna, för här kan det skapas löpsedlar.

Visst visst visst - "Grey's anatomy" har marknadsförts som en 'sexig' serie av Kanal 5 och även av ABC i USA. Sex säljer ju. Men jag blir bara ledsen när medier sväljer det med hull och hår. "Grey's" är en serie om relationer, om unga osäkra människor som söker kärleken och som ibland misstar lust för känslor. Det är till och med en serie där ett avsnitt centreras kring ett syfilisutbrott bland sjukhuspersonalen, och det är en serie där ett par som vill hålla sin relation hemlig ibland träffas i ett vilorum. Men nej - det är ingen sexserie. Trust me.

UPPDATERING 051129: Okej okej, det var väl dags för någon sorts gud att slå mig i skallen antar jag. Bara för att jag råkar skriva ett inlägg med tesen att "Grey's anatomy" inte är en sexserie, så slår de till med det mest sexcentrerade avsnittet någonsin direkt efter (en patient/one night stand till Meredith får ett stånd som vägrar lägga sig samtidigt som Alex inte kan få upp sin pickadoll vilket får den sexabstinensdrabbade Izzie att klättra längs väggarna och och så vidare och så vidare). Livet är helt enkelt inte rättvist. Men jag vidhåller min tes.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Måste ta tillfället i akt att tacka för mycket trevlig läsning, skönt med någon som tar TV-mediet på allvar i dessa dagar när vi översköljs av amerikansk kvalitet.

Keep up the good work.

29 november, 2005 12:07  
Blogger Oswald said...

Instämmer med föregående inlägg och...jag blev nyfiken på vad veckans nedåtpil var. ;)

29 november, 2005 14:56  

Skicka en kommentar

<< Home