torsdag, november 24, 2005

"Alias" och "Threshold" läggs ner

Det här är ju egentligen två helt olika nyheter, men effekterna är snarlika, så jag klumpar ihop dem:

Efter fem år så har ABC bestämt sig för att lägga ner "Alias". Med andra ord så får Jennifer Garner se sig om efter ett annat sätt att flänga runt jordklotet, för om det var något som gjorde att jag aldrig kunde ta "Alias" på allvar, så var det faktumet att Garner ALDRIG uppvisar någon form av jet lag, trots att hon i varje avsnitt befinner sig i minst tre olika världsdelar, ofta bara med några timmars mellanrum, i jakten på allehanda bad guys.

"Alias" har tappat tittare under den här säsongen, kanske främst för att ABC valt att visa serien samtidigt som CBS sänder "Survivor". I vilket fall som helst - no more "Alias" efter maj. Men fem år är ju inte fy skam.

CBS-serien "Threshold" framstår däremot i och med nedläggningsbeskedet som den stora förloraren i den trio 'världsrymden anfaller, och de kommer från vattnet'-serier som haft premiär i höst (som jag skrivit om här och här). "Invasion" och "Surface" har båda fått grönt ljus för fulla säsonger, men "Threshold" fick alltså yxan i huvudet istället. Uppgifterna om seriens nedläggning är ännu ganska knappa, så jag vet i dagsläget inte hur många fler avsnitt som kommer att sändas, om ens några. Vad som gör nedläggningen av "Threshold" lite skum är att serien sedan ett avsnitt tillbaka fått en ny sändningstid på tisdagar, samt att det bara för någon dag sedan rapporterades att Catherine Bell från "På heder och samvete" (TV3-serien alltså, inte 'You can't handle the truth'-filmen med Nicholson och Cruise) skulle ansluta till serien.

Såväl "Alias" och "Threshold" är TV4-serier i Sverige. "Threshold" börjar visas på TV4 Plus på lördag. Bad timing.

Uppgifterna om nedläggningarna kommer från TV Squad.

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Lite tråkigt med Alias för jag gillade faktiskt säsong fem. Det var trevligt med skådespelare som till skillnad från Garner och Vartan kunde agera och inte agera sömnpiller.

24 november, 2005 11:47  
Blogger Fredrik Adolvsson said...

Jag har inte sett något av Alias S5, men är såpass förtjust i två nya aktriser att jag också tycker det är tråkigt redan. De hade gott kunnat fortsätta ett tag till. Utan Garner. Väldigt mycket utan Garner.

Av de där tre "världsrymden anfaller" var Threshold den jag gillade bäst, så långt jag såg av dom, och klart intressantast. Så den värker också.

Sablans kanaler.

24 november, 2005 17:58  
Anonymous Anonym said...

Jag tröttnade på Alias halvvägs in i säsong 2, och struntade i säsong 3, så det känns lika bra att den äntligen läggs ned. Threshold känns väl lite som att den går på tomgång och de kommer inte direkt närmare [i]Hemligheten[/i] utan får bara lite olika uppdrag i varje avsnitt som löser sig i slutet. Men den är ändå ganska spännande och det är ju alltid trist om en serie lägger ned mitt i en säsong när man följer den. Men Threshold kommer ju inte i närheten av den av någon outgrundlig anledning underskattade och kritiserade serien Surface.

26 november, 2005 14:57  
Anonymous Anonym said...

Catherine Bell har väl aldrig varit med i Joan of Arcadia? Om du menar tjejen från JAG? Eller?

02 december, 2005 09:26  
Blogger 43 minuter said...

Eh, just ja, det menar jag ju. Varför skrev jag "Joan of Arcadia" egentligen? Ändrar.

02 december, 2005 09:43  
Anonymous Anonym said...

Det är verkligen tur att inte mer pengar inte går till en så dålig serie som Threshold.
Kassa karaktärer och kass handlig.

Man kan ju hoppas att TV4 tar sitt förnuft till fånga och satsar på Battlestar Galactica istället.

Även Surface är betydligt bättre. Man får inga tvivel om att den riktar sig till yngre tittare så man blir väl inte lika kritisk. ( Ärligare framtoning kanske).

22 januari, 2006 21:20  
Anonymous Anonym said...

När det gäller Alias känns det som att det är dags för nedläggning nu. Jag gillade säsong två och framförallt tre, men sedan har det bara gått neråt. Det känns inte som om den har några intressanta historier att berätta längre. Avsnitten känns mer och mer stand-alone.

När det gäller Threshold tycker jag att den nuvarande trenden att en serie måste få tokmånga tittare på fyra avsnitt om den inte ska läggas ner är väldigt tråkig. Det ges ingen möjlighet att bygga en historia på sikt eller att komma över ett skakig början. För jag kan räkna upp ett antal serier som efter en eller ett par skakiga säsonger blev riktigt bra (Buffy torde vara ett av de bättre exemplen).

Men jag kan inte sörja Threshold som serie. Jag lade ner det efter tre avsnitt. Det kändes inte som om det hände något intressant och det luktade ärligt talat nedläggningshot redan från början.

24 januari, 2006 11:16  

Skicka en kommentar

<< Home