onsdag, oktober 05, 2005

"Losts" efterföljare trampar vatten

I svallvågorna efter den monumentala succé "Lost" vuxit till att bli har det lanserats en rad serier i USA i höst med science fiction-doftande teman. Mest lika varandra är "Surface" (NBC), "Invasion" (ABC) och "Threshold" (UPN). Faktum är att de vid ett första ögonkast är löjligt lika varandra. Alla tre handlar om vad som händer mänskligheten (det vill säga ett gäng amerikaner) när varelser från yttre rymden anländer till Jorden. Tanken som genast slår en när man ser serierna är: håll dig borta från vatten, så klarar du dig. Jag vet inte om det beror på att stackarna i "Lost" är strandsatta på en öde ö och det största hotet mot deras överlevnad (förutom allt skumt som sker i djungeln) är allt vatten som ligger mellan dem och fastlandet, men i den trio av "Världsrymden anfaller"-serier som drabbat oss i höst, så sker anfallet varje gång från vattnet. I "Surface" börjar någon sorts sjömonster stiga till ytan över hela klotet, i "Invasion" är det någon typ av ljusbollar som gör skumma saker i vattnet och biter sina offer å det grövsta, och i "Threshold" stiger en multidimensionell pryl upp från havsdjupet och skapar ett ljud som gör att alla som hör det börjar mutera och förvandlas till rymdvarelser själva.

Hittills har ingen av de nya serierna satt något djupare avtryck i tv-landskapet. "Surface" har sågats rätt hårt av många kritiker, men i mitt tycke är den inte särskilt mycket sämre än de andra två. Ingen har egentligen varit dålig, men ingen har varit jättebra heller. Hittills tycker jag nog att "Threshold" hållit högst klass, främst på grund av bra skådisar. "Invasion" känns samtidigt som att den kanske har störst potential på längre sikt, men än så länge står den och, likt de andra, trampar vatten.

Och som inte det vore nog så handlade det tredje avsnittet av den nya spökserien "Supernatural" om en vålnad som huserade i ... vatten! Water is the new black.

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Tack för tips om Threshold, ännu en serie att kolla upp. Inte illa för en scifinörd som jag att få så många nya serier att kolla på. Alltid något att underhålla en tills the 4400 är tillbaks, om inget annat.

05 oktober, 2005 16:56  
Anonymous Anonym said...

såg precis 3'e avsnittet av Surface.. horribla specialeffekter..

05 oktober, 2005 23:10  
Anonymous Anonym said...

Jag har inte sett Invasion eller Threshold, men Surface gav jag upp efter att ha sett ett avsnitt. Efter att ha sett det ville jag mest att monstrena skulle käka upp huvudkaraktärerna och sluta leka kurragömma på det där "vi gör massor av utdragna scener där publiken ska sitta på helspänn och sen hoppa till av vad som hälften av gångerna visar sig vara ett ofarligt djur"-sättet.

06 oktober, 2005 09:44  
Blogger Maria said...

Vatten?! Men...min teori var ju att om man vandrar in i en majsåker klarar man sig hyfsat?!

06 oktober, 2005 15:11  
Blogger Oswald said...

Håller med helt.
Har kocentrerat mig på Invation, men det finns liksom inget som engagerar mig.
Hela den här raddan av nya SF-serier som skapats i Lost's kölvatten kan (enligt mig) inte konkurera med "Prison Break".
Det är fanimej den enda serie som naglar mig vid tvn i år (som Lost och desperate Housewives gjorde förra året).

07 oktober, 2005 18:27  
Anonymous Anonym said...

tråkig text och tråkiga kommentarer från tråkiga människor!

14 januari, 2006 17:56  
Blogger 43 minuter said...

Ja, det var tur att din kommentar kom in och muntrade upp.

14 januari, 2006 19:05  

Skicka en kommentar

<< Home