lördag, oktober 29, 2005

Och världens sämsta sci fi-serie är...

För några veckor sedan skrev jag ett inlägg om en sammanställning som Boston Globe gjort över historiens 50 bästa sci fi-serier. Nu har den utmärkta amerikanska tv-bloggen TV Squad gjort en egen lista, men vänt på steken och valt ut de sämsta serierna istället. Anslaget är en smula mer anspråkslöst, de har nöjt sig med att lista fem kalkoner. Och hur ser listan ut då? Jo, så här:

1. Far Out Space Nuts
2. Cleopatra 2525
3. Battlestar Galactica (originalserien)
4. Mann and Machine
5. Electra woman and Dyna girl

Jaha, och nu undrar ni kanske varför jag väljer att publicera en lista över fem tv-serier som har det gemensamt att de alla varit ljusår från att hamna i en svensk tv-tablå och i princip ingen känner till? Jo, jag tycker att det finns en väldigt intressant detalj - nämligen "Battlestar Galactica". Serien som åsyftas här är originalet från 1979, som las ner efter bara en säsong av ABC.

Vana läsare av 43 minuter vet att jag vid två tidigare tillfällen (ett och två) näst intill slagit knut på mig själv i min iver att försöka förklara vilken genialisk tv-serie den nya "Battlestar Galactica" är, nu halvvägs in på sin andra säsong på Sci-Fi Channel (nya avsnitt börjar sändas i januari). Den hamnade också helt välförtjänt på silverplats i Boston Globes sammanställning över milstolparna inom genren. I mina inlägg om "Galacticas" förträfflighet gick jag så långt att jag påstod att det kanske till och med rör sig om 2000-talets förnämligaste tv-serie alla kategorier.

Det jag tycker är intressant är hur två tv-serier som bygger på samma historia kan bedömas så diametralt olika. Okej, skaparen Ron Moore kallar sin serie en "reimagination" av originalet, och det är många detaljer som är annorlunda, men ändå, de här listorna visar med all tydlighet att det inte alltid är VAD som berättas som är det viktiga, utan HUR det sker. Nu menar jag inte att jag skulle vara först i världshistorien med att påpeka det faktumet, men det kan vara värt att påminna om ibland.

I ärlighetens namn bör jag erkänna att jag inte sett originalet av "Battlestar Galactica" - jag har alltså inga belägg för korrektheten i TV Squads lista. Kanske är det här inlägget bara en ursäkt för att jag återigen ska kunna skriva om "Battlestar Galactica" utan att det ska kännas krystat.

Må så vara i sånt fall.