söndag, oktober 23, 2005

"Medicinmannens" dumhet får mig att häpna

1,6 miljoner tittare följer "Medicinmannen" på TV4 varje söndagskväll. Jag är en av dem. Och ärligt talat - jag fattar inte varför. Någon borde slå mig med en påke i skallen, för vissa stunder är serien så korkad att jag bara sitter och gapar.

Men uppenbarligen gör de ju något rätt, eftersom jag och så många andra sitter kvar. Vad vet jag inte riktigt. Okej, det är hyfsat spännande ibland och ingen av regissörerna Kjell Sundvall och Daniel Lind Lagerlöf är några dumskallar, de vet hur en actionslipsten ska dras. Men det finns så mycket som är så dumt, så dumt. Ujujuj.

Det som får mig att dårgapa mest tror jag är karaktärernas oerhörda dumhet, gång på gång på gång på gång. I det femte avsnittet nu på söndagskvällen lyckas mamman och sonen fly när en av deras Kling och Klang-kidnappare (jag skulle verkligen ha velat se hur headhuntingproceduren gick till när de fick jobbet) åkt iväg för att införskaffa lite grejer. Mamman och sonen vet att kidnapparen är på väg tillbaka - i bil. De befinner sig vid vad som bör vara den enda stora vägen i det glest befolkade landskapet. Vid en busshållsplats ser de att nästa buss passerar om 40 minuter. De behöver bara gömma sig i skogsbrynet till bussen kommer, och allt skulle vara frid och fröjd. Men inte. Så fort en bil närmar sig ska mamman nödvändigtvis upp och vifta och skrika efter hjälp. Gissa vem det är som kommer i bilen.

Exempel två: Dottern i familjen har blivit grundlurad av sin pojkvän. Det är uppenbart för hela världen att han använt henne bara för att komma åt hennes styvpappa, läkemedelskungen, för att kunna göra nån sorts luddig aktion mot ett medicinskt lager. Det är högst troligt att pojkvännen på något sätt är inblandad i kidnappningen av dotterns broder och mamma, om än indirekt. Till sist erkänner pojkvännen själv att han utnyttjat henne, "men bara i början". Vad gör hon då? Jo, hon hjälper honom att undanröja bevismaterial som länkar honom till attentatet. Precis den typ av tjänst jag skulle göra för någon som medverkat till att kidnappa min mamma.

Kjell Sundvall har gråtit ut i pressen och bett om ursäkt för att inspelningen av "Medicinmannen" skedde under kraftig tidspress och att budgeten var för snäv för att han skulle kunna göra de actionscener han ville. Okej, det kan förklara varför det ibland är molnigt i en scen och strålande solsken i nästa trots att det bara passerat några sekunder i tid. Men det förklarar inte varför de inte la lite tid på att göra manuset trovärdigt före inspelningsstarten.

Och för den delen - var det någon som inte förstod redan i första avsnittet att det skulle visa sig vara Alexandra Rapaports karaktär som inte hade rent mjöl i medicinpåsen?

Men trots allt gnäll kommer jag väl att sitta i soffan nästa söndag också. Om jag bara fattade varför.

8 Comments:

Anonymous Anonym said...

Men om du fattade varför skulle det inte fungera.
Det dom gör för att du ska sitta där menar jag.
Puh.

24 oktober, 2005 10:39  
Blogger Fredrik Adolvsson said...

Jag har försökt sitta mig igenom ett helt avsnitt, men det går inte. Efter max 20 minuter börjar jag kvida alldeles lite väl mycket och går iväg för att göra något annat. Vad som helst annat. Medicinmannen är en riktig jäkla pina.

24 oktober, 2005 15:22  
Blogger John Eje Thelin said...

Låt mig gissa: Lars Bill Lundholm har skrivit manuset. Eller?

25 oktober, 2005 16:11  
Anonymous Anonym said...

Sen du hotade med att lägga av har inläggen blivt en aning vassare.

Du kanske skulle fundera på att lägga av igen ;-)

25 oktober, 2005 17:15  
Blogger 43 minuter said...

Men menar du i och med det att inläggen börjar tappa vassheten igen...?

25 oktober, 2005 17:33  
Anonymous Anonym said...

Nej, det kan alltid bli vassare!

29 oktober, 2005 11:12  
Anonymous Anonym said...

Intressant, så här i efterhand, är också att Rapaports karaktär de facto hade rent mjöl i påsen. Ouch.

15 november, 2005 16:26  
Blogger 43 minuter said...

Hade hon verkligen det? Okej att hon inte var inbland i kidnappningarna, men hon hade väl ändå ägnat sig åt någon sorts företagsspionage? Eller? Jag slutade titta efter att jag skrev mitt surmagade inlägg om serien (efter avsnitt fem var det väl) och läste bara TV4:s egen resumé om hur det slutade häromdagen.

15 november, 2005 16:31  

Skicka en kommentar

<< Home