onsdag, oktober 26, 2005

Bäst hittills: "Lost" och "Veronica Mars"

Ja shit alltså.

Så skrev jag den 22 september när jag försökte göra en genomgång av de serier jag planerade att följa under hösten. Totalsiffran då stannade på 22 serier per vecka. Nu har drygt en månad gått, och mitt tittarmönster har satt sig. Tre serier har fallit bort, och en har tillkommit. Summa summarum 20. Så här ser den nya listan ut:

Måndag:
Prison Break (Fox)
Surface (NBC)

Tisdag:
Bones (Fox)
Commander in chief (ABC)
House (Fox)
Supernatural (WB)

Onsdag:
Lost (ABC)
Veronica Mars (UPN)
CSI: NY
Invasion (ABC)

Torsdag:
The OC (Fox)
CSI (CBS)
Reunion (Fox)
ER (NBC)

Fredag:
Threshold (CBS)

Söndag:
Vita huset (NBC)
Desperate housewives (ABC)
Grey's anatomy (ABC)
Rome (HBO)

Bäst hittills i höst då? Tja, av nykomlingarna skulle jag vilja framhäva "Prison break" och "Commander in chief". Ingen av dem är 100-procentig, långt ifrån, men de har hög lägstanivå och "Prison break" är helt klart höstens bästa "24"-substitut tills originalet återkommer i med femte säsongen i januari. "Supernatural", som jag var redo att ge upp efter två avsnitt, har faktiskt tagit sig och blivit ganska charmig, även om en del av spökerierna som de gravt "Arkiv X"-inspirerade bröderna undersöker må vara lite fåniga.

Två av mina riktiga favoritserier, "House" och "The OC", har lyst med sin frånvaro under stora delar hösten, eftersom Fox visar Major League-slutspelet dagarna i ända vilket stuvar om och stympar tablån. Nästa vecka återgår dock livet till det normala igen, vilket jag verkligen ser fram emot.

Och så har vi ju då "Lost". Jag tycker att de fem avsnitt som visats av säsong två sparkar skiten ur år ett. De tre första episoderna, då vi äntligen fick klättra ner för stegen till bunkern, var ren och skär tv-magi i mina ögon. Fast okej då, senaste avsnittet var ett filler-avsnitt, avsett att bara bygga upp stämningen inför den "chockepisod" som utlovats till den 9 november, då serien återkommer efter ett kortare avbrott (jepp, it's sweep time in da States och då krävs något riktigt extra). Det ryktas att någon av skådisarna ska få bita i gräset, men vill ni veta vem så får ni allt läsa kommentarerna till den här TV Squad-texten själva, jag tänker inte bli nermejlad av en miljon fanatiska "Lost"-tittare för att ha avslöjat något som jag inte ens vet om det är sant. Men jag har sagt det förr och säger det igen - I am lost på "Lost".

Och ja, "Veronica Mars" andra omgång verkar faktiskt bli lika bra som den första.

7 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag är bara lite nyfiken... Hur gör du för att se alla dessa serier när de sänds i USA? Via internet eller parabol? Kul att få veta lite vilka serier som förhoppningsvis dyker upp här i Sverige så småningom, tack för din blogg!

27 oktober, 2005 15:02  
Anonymous Anonym said...

Håller med ang. Prison Break, har iof bara sett första avsnittet med det var riktigt lovande.

Något mer skeptisk till Commander in Chief, tycker det är märkligt att de väljer att satsa på en sån serie nu när West Wing sjunger på sista versen. Första avsnittet fick godkänt iallafall. Men det kunde lika gärna ha varit ett avsnitt ur West Wing, inte så nyskapande.

Lost har jag inte börjat kolla på än, lite skeptisk när alla hypar den så in i bänken. Samma sak hände när 24 kom.

27 oktober, 2005 21:47  
Anonymous Anonym said...

Extras??? Hallå!!!

28 oktober, 2005 23:15  
Anonymous Anonym said...

Ja just det, hur hänger du med om du ni inte bor i USA? Laddar du ner allt? Via vilken torrentsida i så fall?

06 november, 2005 11:40  
Anonymous Anonym said...

bitmetv.org har alla de här iaf, fast det är i regel få seeders (slött)... de flesta serier som nämns på "listan" är rätt slätstrukna dock ;/ Spanar du bara 40-minutrarna? :) Går sitcoms bort? För annars är ju nya curb your enthusiasm gjuten, och om man pallar skrattmaskin så är king of queens givet..

07 november, 2005 16:00  
Blogger 43 minuter said...

Det är inte så att jag väljer bort sitcoms per automatik, men jag tycker helt klart att de är mindre intressanta att se än dramaserier. Så är det.

Och eftersom jag får utslag av den sorts humor som går ut på att skapa komik utifrån pinsamma situationer, så kommer ni aldrig att få läsa något om serier som "Curb your enthusiasm" här.

Det är också skälet till att jag aldrig kommer att skriva om "Extras" eller något annat Ricky Gervais gör.

07 november, 2005 16:13  
Anonymous Anonym said...

Det är stor skillnad på cye och extas. Extras är mycket mer lågmäld (och _mycket_ mindre "pinsam" än the office. Jag klarade inte se the office, men extras är skitbra), medans CYEs pinsamheter är uthärdliga eftersom de sker med finess, och är sjukt roliga. Mitt tips, fyll ut din glesa måndag lite mer med något riktigt tungt!(bör dock spana från s1). En serie som däremot var töntigt pinsam beyond var the comeback, blä ;/ Gillar du trailer park boys?

07 november, 2005 23:33  

Skicka en kommentar

<< Home