tisdag, februari 21, 2006

Tänk så mycket en "Sopranos"-bild kan säga

Tv Squad diskuteras det för tillfället vad man kan utläsa ur den officiella bilden inför den kommande "Sopranos"-säsongen. Så djupt tänker inte jag nörda ner mig, men jag kan ändå konstatera att min puls höjdes en aning när jag såg bilden. För det var ju nästan två år sedan "Sopranos" sändes senast, och det är sannerligen hög tid att knyta ihop säcken för en av det senaste decenniets mest banbrytande tv-serier. För om man ska försöka ge sig på att utkristallisera en sak som gjorde HBO till ... öh, ja - HBO, så var det ju "Sopranos". Och efter att den femte säsongen åter tagit sig upp till de höjder de första "Sopranos"-åren befann sig på, så är jag sjukt taggad inför avslutningen. Fast det kommer ju att dröja ett tag innan vi går om mål:

Det har spelats in 20 nya avsnitt. Den sjätte säsongen, bestående av 12 avsnitt, börjar sändas den 12 mars. De åtta avslutande kommer sedan att sändas i början av nästa år, som en sorts mini-säsong sju. Det kommer INTE att bli någon långfilm sedan, vilket det tidigare ryktats om. Jag skrev mer om det i mitten av januari.

Och när jag nu ändå babblar om HBO så upptäckte jag att kanalens nya stora satsning "Big love", som jag nästan är helt säker på tidigare hade ett premiärdatum i juni, nu startar samma dag som "Sopranos". Serien, som kretsar kring polygami i Utah och har Bill Paxton, Jeanne Tripplehorn och Chloê Sevigny i huvudrollerna, har fått en hel del tidig mediauppmärksamhet även i Sverige. Dock inte på grund av serien i sig, utan för att svenska Hello Saferides låt "Long lost penpal" ska spelas under 1.23 minuter av premiäravsnittet, om jag inte minns fel...