tisdag, februari 14, 2006

Jag presenterar världens sämste tv-siare!

För jo, det är tyvärr ingen annan än jag själv. Jag har dragit mig för att skriva det här, men jag kan inte undanhålla er sanningen längre. För så jäkla fel som jag har haft angående svenskarnas inställning till "Veronica Mars", nej usch - jag är världens sämsta tv-siare helt enkelt. Fredag den 13 januari förutspådde jag att en av mina absoluta favoritserier så småningom skulle stabilisera sig på en publik runt en halv miljon i Sverige, efter att pilotavsnittet setts av 470000. Men oj så fel jag hade. För de tre efterföljande avsnitten har nämligen bara setts i snitt av 216000 personer! Avsnitt tre sågs bara av 160000! Vad är det för fel på mig?! Fast vänta nu, den största frågan är ju - vad fan är det för fel på svenska folket?!

Är de helt enkelt bara korkade? Är det så att folk inte orkar se längre än näsan räcker? För ärligt talat, jag har många vänner som avfärdat serien utan att se en sekund av den eftersom den handlar om en 17-årig tjej och därför är en 'ungdomsserie' och således inte värd att se. Idioter! "Veronica Mars" är ju en läskigt vuxen serie! Det är en komplicerad serie, en manusmässigt krävande serie, en varm serie, en förtjusande serie, en alldeles strålande serie och ibland till och med en rätt så otäck serie. Kom igen nu sjuttiotalister, kolla för sjutton!

För jag tror tyvärr att tonåringarna är förlorade. De skulle hellre äta upp sin mobiltelefon än att kolla på SVT (det finns statistik på det, jag lovar). SVT har försummat den här publiken så länge att ingen under 20 vet om att statlig tv existerar, förutom när det blir dags för Melodifestivalen. Därför måste SVT profilera "Veronica Mars" som den fullvuxna serie det är. Snälla snälla, gör det nu. För inte förrän ni har fixat till "Veronica Mars" tittarsiffror kan jag få en annan titel än 'världens sämste tv-siare'. Och tro mig, jag heter gärna något annat.

Och jag ber om ursäkt. Jag tycker egentligen att det är undermåligt att

1. Svära på det här sättet i en text
2. Använda utropstecken på det här sättet i en text
3. Upprepa sig på det här sättet i en text

men jag kan tyvärr inte hålla mig. SÅ nära mitt hjärta ligger "Veronica Mars".

23 Comments:

Anonymous Anonym said...

Veronica Mars ligger nära mitt hjärta också så det är så tråkigt med den trista utvecklingen av tittarsiffrorna i SVT. Dessutom är ju siffrorna dåliga i USA också, 1,6 miljoner tror jag sista avsnittet. Nu blir det hastigt och lustigt uppehåll och repriser i 3 veckor framåt - hoppas UPN vet vad de gör!!!

14 februari, 2006 21:49  
Anonymous Anonym said...

Jag trodde faktiskt att den hade en större publik än så. Det borde den ha. Veronica Mars är en finurlig liten serie. Men är man inte uppmärksam kan den faktiskt tas för banal teen-serie. Men vad fel de har, de som uppfattar den så.

14 februari, 2006 22:20  
Blogger Måns said...

Jag har precis samma erfarenheter som du.
Annars rationella vänner som är intresserade av populärkultur i allmänhet och tv i synnerhet dömer ut Veronica Mars som en billig "Kitty"-kopia.
Och då har jag ändå försökt få dom att låna min dvdbox med första säsongen så de kan se allt på en gång.

Egentligen är det ju tråkigast för dom själva - det är ju dom som missar en fantastisk tvupplevelse, men det vore grymt trist om Svt tog de dåliga tittarsifforna som ett tecken och inte köpte in fortsättningen.

14 februari, 2006 22:50  
Anonymous Anonym said...

Allvarligt talat. Hur bra är de första avsnitten?

Fattar inte varför de sätter en 25-åring i rollen som 17-åring. Veronica är lite för smart, lite för hatad för att vara så snygg och smart. Själva huvudstoryn går lite för långsamt framåt. Veronica är hela tiden en aning för mycket James Bond...typ. Hennes relation med sin farsa är även den lite för bra.

Det finns liksom ingen verklighetsförankring, även om jag tycker att serien tar sig efter ett tag.

14 februari, 2006 23:04  
Anonymous Anonym said...

Ingen klandrar dig för din prognos. Vi hade ju alla önskat att Veronica Mars skulle hitta en större publik här i Sverige.

Även jag tycker väldigt mycket om Veronica Mars - förmodligen främst för persongalleriet, stämningen och scenografin. Det skulle inte förvåna mig om Veronca Mars läggs ner i vår, eller kanske ges ytterligare en ny säsong på det där nya bolaget efter sammanslagningen av WB och UPN. Men om inte tittarsiffrorna stiger få vi väl bespetsa oss på att säga farväl till alla våra vänner i Neptune.

Verkar förresten den här filmen se otroligt sympatisk ut?

http://www.apple.com/trailers/independent/filmgeek/trailer/

Jag skälvde av igenkänning och skam när jag såg trailern, och hoppas väl förgäves på svensk distribution.

14 februari, 2006 23:08  
Blogger helena said...

Jag fattar ingenting, tvingar mig igenom avsnitt efter avsnitt för att alla säger att det är så himla bra, och man vill ju inte missa nåt storartat.
Men nej, jag fattar inte grejen. Och då gillar jag överlag serier om smarta snygga tonårsbrudar.

14 februari, 2006 23:17  
Anonymous Anonym said...

Vore kul om folk fattade att det inte handlar om vad något handlar om utan hur det handlar om det.

15 februari, 2006 00:34  
Blogger Niklas said...

Jag måste erkänna att jag såg det första avsnittet... två gånger! Men, sedan dess har jag inte sett ett enda. Det beror ju mest kanske på att jag inte tittar så jäkla mycket på TV. Jag laddar ner det jag ser eller så tittar jag på programmen via svt. (det är faktiskt mest SVT jag tittar på. Antikrundan och Sveriges dialektala mysterier, samt Riket när det gick)

Vad jag inte förstår dock är varför Deadwood inte sågs och följdes av fler. Det är ju helt klart den bästa serie som någonsin producerats, följt av Rome och Carnivale. JA, jag är en HBO fantast.

15 februari, 2006 05:01  
Anonymous Anonym said...

Eller så gör de som jag - ser första avsnittet på svensk teve, blir alldeles förälskade och klarar inte av att vänta en sekund på nästa avsnitt och laddar ner rubbet och har maraton.

Men det hjälper ju inte tittarsiffrorna...

15 februari, 2006 08:25  
Anonymous Anonym said...

*spoilervarning* jag vet inte om jag är så förtjust i veronica. ärligt talat är hon rätt osympatisk ibland - hon avslöjar high school-skurkarna inför alla kompisarna, hon dumpar seriens bad boy -två gånger! - utan att ge honom någon som helst möjlighet att förklara eller ändra sig. däremot har jag blivit väldigt förtjust i logan. och så är det alltid skönt att se gamla buffyskådisar in action.

15 februari, 2006 11:11  
Anonymous Anonym said...

tv-seriekaraktärer behöver absolut inte vara särskilt snälla. men man ska helst förstå varför de beter sig som de gör - ibland har jag väldigt svårt att hänga med i veronicas svängar. och dessutom är hela storylinen i säsong ett rätt svajig. ena dagen är hon hyfsat poppis, nästa är hon totalt utfrusen, och man vet inte riktigt hur eller varför. med det sagt: jag älskar serien ändå. i lördags klämdes fyra avsnitt på raken.

15 februari, 2006 15:16  
Anonymous Anonym said...

Jag kommer att gråta floder om man lägger ner Veronica i USA. Det är så typiskt att dåliga tv-serier bara får fortsätta att gå år efter år efter år bara för att de går på stora tv-bolag och att folk inte fattar att de förtjänar bättre tv. Samtidigt måste smarta och bra tv-serier som Veronica Mars hela tiden kämpa för att få stanna kvar i rutan.
Veronica Mars kan verka banal på ytan men när man sugs in i Veronicas universum märker man att det är mycket mer komplext än vad man tror. Första säsongen är verkligen högklassig tv. Best show ever.

15 februari, 2006 22:58  
Blogger Måns said...

Enligt Teevee (finns i länklistan till höger) så skulle en sammanslagning av UPN och WB faktiskt kunna vara till fördel för Veronica Mars.

Tydligen ska Dawn Ostroff, chef på UPN och en av de största försvararna av VM, bli chef för det nya bolaget.

Vi håller tummarna för en säsong 3.

16 februari, 2006 13:46  
Anonymous Anonym said...

Jag såg första avsnittet då jag råkade ha på TVn när det började. Verkade lovande tyckte jag, och lyckades se tredje avsnittet också. Problemet jag har är att sändningstiden måste vara helt värdelös, för jag kan aldrig komma ihåg att titta på programmet! När sänds det? Jag har inte sett det i tablån sedan avsnitt 3! Sedan spelar det ju ingen roll för tittarsiffrorna om någon av oss tittar eller inte. Det fåtal människor som sitter med en "mätbox" hemma sitter säkert ändå bara och tittar på dokusåpor och annat skit. Vilken makt man skulle ha om man hörde till dessa människor! Jag skulle se till att aldrig någonsin ens zappa över till skräpserierna. Driva dem i marken...

16 februari, 2006 13:50  
Anonymous Anonym said...

Har serien slutat gå på SVT eller är det bara uppehåll nu över OS?

16 februari, 2006 15:51  
Blogger 43 minuter said...

Det är uppehåll nu under OS.

16 februari, 2006 16:30  
Blogger H said...

Tyvärr. Jag har försökt titta på Veronica Mars. Den är inte så bra som "alla" säger. Jag är 19 år och jag "borde" väl gilla den?
Jag tror att det är nån förbannelse över SVT.

16 februari, 2006 21:51  
Blogger Alice said...

Jag tycker iofs att skaparna av VM kunde gjort ett bättre jobb med att etablera seriens förtjänster i de första avsnitten. Alternativt borde SVT kickedoff med en helkväll och visat typ 4 avsnitt. Då hade säkert fler blivit hooked. Den är lite lam i början faktiskt. Jag märker också nu när jag är ikapp USA att den blir mycket tråkigare att se ett avsnitt i veckan, det är verkligen en serie som mår bra av att ses lite mer i maraton.

17 februari, 2006 11:18  
Anonymous Anonym said...

Lördagen den 25 februari visar SVT alla hitills visade avsnitt, 4 st av VM i ett maraton som börjar klockan 23 på TV2.

Hoppas att det kan bli en boost för serien!

17 februari, 2006 14:20  
Anonymous Anonym said...

det är inte ditt fel kompis.
veronica mars ÄR bra.
det kanske är något med trettioåriga män. att det är eran serie lite. att ni är den målgruppen.

17 februari, 2006 17:01  
Anonymous Anonym said...

Tycker serien är grym.. Fast jag tror man måste vara 20+ för att förstå allt som händer. En sådan serie där man får flashbacks till gymnasietiden.

17 februari, 2006 18:05  
Anonymous Anonym said...

Ärligt talat är inte Veronica lite för helylle för att bli en storfavorit? Borde inte en mobbad och utfrusen tjej vara - lite mer mobbad och utfrusen? Själv blir jag bara irriterad över att båda kärleksobjekten ser identiska ut och uppvisar noll tecken på personlighet. Och som identifikationsobjekt för ens inre tonåring kommer Veronica aldrig ens i närheten av Angela Chase (My So Called Life) och Georgia Lass (Dead Like Me, ytterligare en genial serie Svt lyckades tappa bort). Hon är helt enkelt lite för mesig, lite för anonym och lite för välanpassad.

21 februari, 2006 16:04  
Anonymous Anonym said...

Ok, ingen kommer väll se den här komentaren för den senaste är nästan 3 år gammal nu men jag hittade den här sidan när jag sökte på en grej och ville bara säga att jag älskar Veronica Mars! Jag är 16 år och har totalt fastnat för den. Jag tycker den bara blir bättre och bättre hela tiden! Jag köpte säsong 1 på Åhlens för några dagar sen och nu är jag helt besatt! Och Logan är ju så söt!

15 januari, 2009 00:03  

Skicka en kommentar

<< Home