Nya turer kring "Commander in chief"
Det är konstigt att den serie jag skrivit absolut mest om i år är en som jag personligen har ett rätt så liknöjt förhållande till. Men men, här kommer nästa inlägg om "Commander in chief":
ABC har nu, trots att de tidigare sagt motsatsen, bestämt sig för att skjuta på de återstående sju avsnitten av "Commander in chief" första säsong till mitten av april. Meningen var att fyra avsnitt skulle sändas under sweeps-perioden nu i februari, och sedan de tre sista under vårens slutspurt. Så blir det nu alltså inte.
Vad det här betyder för TV4:s tänkta dramaflaggskepp i framtiden är svårt att sia om. ABC betonar att de har fortsatt förtroende för serien, och helt klart är det så att det sju avsnitt i sträck är bättre på vissa sätt än fyra först och tre till två månader senare. Men tv-publikens minne är ju ofta ack så kort. Kommer de att minnas "Commander in chief" när det gått tre månader sedan de senast såg ett avsnitt, eller har de hittat annat att fylla sina kvällar med? Svårt att säga.
Positivt för serieskaparna är dock att de nu får tid att fixa till det sjunkande skeppet. Efter en bra start såväl publikmässigt som kreativt har serien trampat ner sig i dyn. Steven Bochco, som tog över efter Rod Lurie efter de inledande avsnitten, har inte visat sig vara någon frälsare utan tvärtom gjort schabraket sämre. Dessutom är publiken som finns kvar för gammal, de är främst kvinnor över 50. Såna vill inte reklamköpare ta i med tång.
När nu "Vita huset" går i graven borde det ju finnas plats i tablån för en serie om amerikansk storpolitik. Visserligen har ju inte Geena Davis och kompani direkt följt i samma hjulspår hittills, men kom igen - ratta in det här på rätt väg nu innan det går käpprätt åt skogen.
ABC har nu, trots att de tidigare sagt motsatsen, bestämt sig för att skjuta på de återstående sju avsnitten av "Commander in chief" första säsong till mitten av april. Meningen var att fyra avsnitt skulle sändas under sweeps-perioden nu i februari, och sedan de tre sista under vårens slutspurt. Så blir det nu alltså inte.
Vad det här betyder för TV4:s tänkta dramaflaggskepp i framtiden är svårt att sia om. ABC betonar att de har fortsatt förtroende för serien, och helt klart är det så att det sju avsnitt i sträck är bättre på vissa sätt än fyra först och tre till två månader senare. Men tv-publikens minne är ju ofta ack så kort. Kommer de att minnas "Commander in chief" när det gått tre månader sedan de senast såg ett avsnitt, eller har de hittat annat att fylla sina kvällar med? Svårt att säga.
Positivt för serieskaparna är dock att de nu får tid att fixa till det sjunkande skeppet. Efter en bra start såväl publikmässigt som kreativt har serien trampat ner sig i dyn. Steven Bochco, som tog över efter Rod Lurie efter de inledande avsnitten, har inte visat sig vara någon frälsare utan tvärtom gjort schabraket sämre. Dessutom är publiken som finns kvar för gammal, de är främst kvinnor över 50. Såna vill inte reklamköpare ta i med tång.
När nu "Vita huset" går i graven borde det ju finnas plats i tablån för en serie om amerikansk storpolitik. Visserligen har ju inte Geena Davis och kompani direkt följt i samma hjulspår hittills, men kom igen - ratta in det här på rätt väg nu innan det går käpprätt åt skogen.
4 Comments:
Om dom inte kör serien under sweeps så har dom inget större förtroende för den. Framförallt om det var tänkt att man skulle köra den då från första början.
Kommer att tänka på FOXs "Prison Break" som har ett "uppehåll" och som försätter efter sweeps, dock så var ju dess uppehåll planerat långt i förväg och förkortades ner p.g.a. seriens popularitet.
............och vad förväntas kvinnor över femtio lägga sina stålar på?
Det hela är väldigt krasst: när du är över femtio anses du inte intressant längre eftersom du vid den åldern redan (enligt reklambranschen i alla fall) format dina köpmönster och sitter fast i dem. Det spelar alltså ingen roll om du bombarderas med reklam för ett superduperultrabra nytt tvättmedel, du köper i alla fall samma gamla vanliga tråkiga Via Color eftersom du är så tjockskallad och enkelspårig. Därför är unga människor tusen gånger intressantare, de ska fostras in i ett livslångt framtida köpberoende av en viss produkt.
Hurra, vilken kul blogg. Hittade er just. Roligt.
Jag skrattade gott åt när en TV4-hallåa påade CiC som "Vita huset".
Skicka en kommentar
<< Home