OS i skuggan av "Idol"
Det är inte bara här hemma som tv-tablån är mäkta urvattnad de här dagarna. Även i USA går det mesta på tomgång, med repris efter repris.
Till viss del beror det så klart på OS - CBS och ABC tycker inte att det är lönt att sända nya avsnitt av sina serier eftersom NBC maratonsänder vintersport kväll efter kväll - sändningar som ända drar till sig en publik på drygt 20 miljoner. Men frågan är om inte "American Idol" på Fox är lika skyldigt för tablåutseendet. För maken till program att spöa skiten ur allt annat har väl sällan skådats i amerikansk tv.
NBC:s OS-sändningar (som sänds på prime time även om tävlingarna avgjorts tio timmar tidigare - att visa det på dagtid live ses som ett kommersiellt självmord och finns inte ens på kartan) har inte en chans att hävda sig mot de nykläckta idolerna. Kväll efter kväll (tisdag, onsdag, torsdag) knäcker "Idol" övriga kanalers uppställningar utan att ens bli andfått. Det är läskigt att beskåda.
Och faktum är - om man låter tanken vandra lite - att "Idols" popularitet i USA på sätt och vis hotar OS i den form vi känner det. För de moderna olympiska spelen kan helt enkelt inte klara sig ekonomiskt utan de bisarra miljardsummor som IOK drar in på sändningsrättigheterna i USA. Och när nu sändningarna får stryk av ett sketet talangjaktsprogram, ja, då börjar så klart kanalerna fundera över om det är värt att sända överhuvudtaget. NBC har redan betalat runt sex miljarder kronor för att sända även Vancouver-OS 2010, men vad som händer sedan, ja det börjar nog en del slipsnissar på IOK svettas över snart.
Som grädde på moset har NBC promotat OS in absurdum som Bode Millers privata eriksgata, han skulle i stort sett bara ställa ut skidorna och därefter hänga fem alpina guld runt halsen. Av det blev det inte ens en tumme, Miller hade före lördagen inte tagit en enda medalj och i sin sista chans slog han nyss till med en uråkning i slalomens första åk. Den som kom på den briljanta marknadsföringsidén på NBC är nog arbetslös på måndag.
Men i morgon, efter att Sverige dängt till Finland i hockey-finalen, är det över för den här gången. Vi får tillbaka våra normala tv-tablåer. Tack för det.
Till viss del beror det så klart på OS - CBS och ABC tycker inte att det är lönt att sända nya avsnitt av sina serier eftersom NBC maratonsänder vintersport kväll efter kväll - sändningar som ända drar till sig en publik på drygt 20 miljoner. Men frågan är om inte "American Idol" på Fox är lika skyldigt för tablåutseendet. För maken till program att spöa skiten ur allt annat har väl sällan skådats i amerikansk tv.
NBC:s OS-sändningar (som sänds på prime time även om tävlingarna avgjorts tio timmar tidigare - att visa det på dagtid live ses som ett kommersiellt självmord och finns inte ens på kartan) har inte en chans att hävda sig mot de nykläckta idolerna. Kväll efter kväll (tisdag, onsdag, torsdag) knäcker "Idol" övriga kanalers uppställningar utan att ens bli andfått. Det är läskigt att beskåda.
Och faktum är - om man låter tanken vandra lite - att "Idols" popularitet i USA på sätt och vis hotar OS i den form vi känner det. För de moderna olympiska spelen kan helt enkelt inte klara sig ekonomiskt utan de bisarra miljardsummor som IOK drar in på sändningsrättigheterna i USA. Och när nu sändningarna får stryk av ett sketet talangjaktsprogram, ja, då börjar så klart kanalerna fundera över om det är värt att sända överhuvudtaget. NBC har redan betalat runt sex miljarder kronor för att sända även Vancouver-OS 2010, men vad som händer sedan, ja det börjar nog en del slipsnissar på IOK svettas över snart.
Som grädde på moset har NBC promotat OS in absurdum som Bode Millers privata eriksgata, han skulle i stort sett bara ställa ut skidorna och därefter hänga fem alpina guld runt halsen. Av det blev det inte ens en tumme, Miller hade före lördagen inte tagit en enda medalj och i sin sista chans slog han nyss till med en uråkning i slalomens första åk. Den som kom på den briljanta marknadsföringsidén på NBC är nog arbetslös på måndag.
Men i morgon, efter att Sverige dängt till Finland i hockey-finalen, är det över för den här gången. Vi får tillbaka våra normala tv-tablåer. Tack för det.
0 Comments:
Skicka en kommentar
<< Home