onsdag, februari 22, 2006

House tillbaka i undersökningsrummet

Det här inlägget innehåller lite spoilers från senaste "House".

I de senaste fem-sex avsnitten av "House" har vi av någon okänd anledning inte fått ta del av Dr Houses påtvingade timmar i undersökningsrummet där han måste ta emot 'vanliga' patienter på order av Dr Cuddy. I veckans episod var han dock tillbaka i skrubben, och så fort han öppnade dörren och gav den stackars mannen som satt därinne en blick blandad av leda, ointresse och lätt avsmak, insåg jag att jag verkligen saknat de här scenerna. Ofta har de inte tillfört något storymässigt utan bara tjänat som avbrott där House tillåts bitcha mot intet ont anande människor som varit dumma nog att vända sig till sjukvården med sina krämpor, men de har varit små tacksamma komiska ljuspunkter i det djupa medicinska mumbojumboland House och hans tre underhuggare oftast rör sig i (med det menar jag inte att de inte vet vad de pratar om, bara att jag ibland inte förstår de oerhört komplexa sjukdomsfallen de löser vecka efter vecka).

Den här veckans undersökning visade sig dock leda House på rätt spår, mannen som led av sympatigraviditet förde självklart Houses tankar vidare till att hans supermodellpatient egentligen var hermafrodit och led av testikelcancer. Hur han kom till den slutsatsen övergår mitt förstånd, men så är jag ju inte Dr Gregory House heller.

Till tonerna av Ryan Adams 'Desire' fick vi också grotta ner oss djupare i Houses söndertrasade ben. Den utlämnande scenen när han droppar byxorna inför Cuddy och vi får se operationsärret på hans högra lår fick mig nästan att vilja börja knapra Vicodin också. Summa summarum: ett riktigt bra avsnitt av "House".

En liten fundering dock: Det här var andra gången på en månad som det dreglas över VÄLDIGT unga tonåriga tjejer i amerikanska dramaserier. För en månad sedan var det fjortonåriga Kaitlin Cooper i "The OC", och nu en femtonårig supermodell vars perfekta bröst och rumpa påtalades sisådär tio gånger av House. Okej att den mannen inte har några som helst spärrar när det gäller vad som kommer ut ur hans mun, men snälla - kan vi inte skippa peddovibbarna framöver?

TILLÄGG: Flera kommenterar att mitt fastslående att Houses undersökningar av 'vanliga' patienter oftast inte har något med avsnittets huvudhandling att göra är helt uppåt väggarna fel. Okej då, mitt minne är kanske lika vattentätt som en spaghettidurk. Jag tar ödmjukt tillbaka det påståendet.

6 Comments:

Anonymous Anonym said...

Bi-historierna i undersökningsrummet har ju VISST bidragit till huvudfallet, ofta... det är ju därinne House ofta fått en plötsligt ny infallsvinkel och sen rusat (nåja halt-rusat) iväg för att testa sin nya teori. Så det som hände nu var ju en upprepning av formeln!

22 februari, 2006 11:50  
Anonymous Anonym said...

Hmm, sympatigraviditet i House.. Var det inte en sådan i Grey´s Anatomy för inte så länge sedan? Men den visade sig vara en gigantisk tumör. Och jag drar mig till minnes andra identiska storylines - de unga okyssta flickorna som tigger om att bli kyssta av tjusiga läkare och patienter med Munchausensyndrom. Kan det möjligtvis vara så att manusförfattarna ges X antal ämnen som måste täckas upp under säsongen? Fast visst är det så att de "vanliga" patieterna är de som som vanligtvis ger House lösningen på problemet.

22 februari, 2006 12:25  
Anonymous Anonym said...

Jag tror Häglund tryckte rätt hårt på det där om "bi-historierna" i sitt magnum House-opus på weirdscience!

22 februari, 2006 13:10  
Anonymous Anonym said...

Gillar vanligtvis House, men det som stör mig är att samtliga avsnitt börjar på samma sätt. En scen där någon blir sjuk på ett eller annat sätt. Lite tjatigt IMHO.

Som tur är så varar den scenen inte mer än i en sådär 3 minuter.

22 februari, 2006 19:40  
Blogger Kent Brockman said...

Tyckte dialogen i det senaste avsnittet kändes lite krystad och olik hur den brukar vara. Ny manusförfattare?

23 februari, 2006 08:52  
Anonymous Anonym said...

Gillar House, hans kommentarer kan vara sjukt roliga ibland :)

Tyvärr blir hans bistra attityd lite tråkig ibland, men bara ibland :)

28 februari, 2006 02:12  

Skicka en kommentar

<< Home