torsdag, januari 05, 2006

Jon Stewart leder Oscarsgalan

Det här är lite vid sidan om det jag vanligen skriver om, och därtill bara ett rykte, men det var ett så roligt sådant att jag skriver ändå - enligt Steve Pond i LA Times, som skriver krönikan 'Oscar beat', kommer det senare i dag att presenteras att Jon "The daily show" Stewart ska leda Oscarsgalan.

Humorankaret ska tydligen inte ha varit förstavalet, men vad i hela fridens namn gör det? Äntligen ett skäl att försöka hålla sig vaken genom den såsiga tillställningen! Hur vågar producenterna? Okej, jag antar (om det nu är sant) att Stewart kommer att tvingas hålla sig någorlunda ... tja vad ska man säga ... liberalt nedtonad, men ändå, tydligen ska han ta med sig sitt vanliga författarteam till Los Angeles, och jag ser plötsligt för mitt inre öga hur hela galan förvandlas till en Jon Stewart & Stephen Colbert Show, där den senare dyker upp via länk, håller en dräpande monolog om tillståndet i världen vilket genast får Bill O'Reilly (om han nu inte redan sedan länge bojkottat tillställningen) att med resoluta steg vandra ut ur The Kodak Theatre i högljudd protest. Ja, förutsatt att han av någon anledning blivit inbjuden då. Men det känns ju nästan som att Jon Stewart måste se till att det sker.

Senast en pratshowvärd från New York tilläts leda galan var 1995, då David Letterman gjorde ett försök. Det föll inte så väl ut hos många, om man uttrycker det milt. Med det i åtanke känns det här valet extra vågat. Men samtidigt alldeles, alldeles underbart.

The Academy Awards arrangeras söndag den 5 mars, och i min värld höjdes just temperaturen kring arrangemanget väsentligt.

Uppdatering: Senare på torsdagen skrev såväl Reuters (via Hollywood Reporter) och Variety att Stewart inom kort presenteras som galavärd, så jag tar härmed bort frågetecknet från rubriken.

5 Comments:

Anonymous Anonym said...

Inget ont om Stewart, men jag hade föredragit Ellen deGeneres! Jag har sett henne med värme totalt domptera en stor teaterlokal i fyrtio, femtio minuter.

Ett annat val vore Bette Midler. Även hon kan inta enorma lokaler.

05 januari, 2006 12:32  
Anonymous Anonym said...

I gårdagens daily show, så bekräftade Jon Stewart detta själv. Med visst "förbehåll" iofs ;)

06 januari, 2006 13:11  
Anonymous Anonym said...

ÄNTLIGEN! ;)

07 januari, 2006 18:44  
Blogger Andreas said...

Jon Stewart är en husgud här. Så nu måste jag se på oscarsgalan :)

10 januari, 2006 14:26  
Anonymous Anonym said...

sweet! och angaende o'reilly: man far verkligen hoppas att han inbefinner sig (och utbefinner sig under galans gang!).

12 januari, 2006 02:23  

Skicka en kommentar

<< Home