måndag, januari 09, 2006

Det här kollar USA på - egentligen

De senaste veckorna har såväl TV3 som TV4 försökt få den svenska publiken att tro att "Prison break" och "Commander in chief" är höstens stora succéserier i USA. Och visst är det helt klart så att de två nykomlingarna går bra och fått mycket uppmärksamhet, men ska vi vara riktigt ärliga så ligger de faktiskt långt ifrån toppen. Så här ser USA:s topplista ut för serier (alla kategorier), höstsäsongen 2005:

1. CSI, 26.5 miljoner tittare i medel
2. Desperate housewives, 23.6
3. Brottskod: Försvunnen, 19.5
4. Survivor: Guatemala, 18.3
5. CSI: Miami, 17.9
6. Grey's anatomy, 17.7
7. Lost, 17.1
8. Monday night football, 16.1
9. Navy CIS, 15.9
10. Kalla spår, 15.6
10. Extreme makeover: Home edition, 15.6
12. Två och en halv män, 15.3
13. 60 minutes, 15.0
14. CSI: NY, 14.8
14. Law and order: SVU, 14.8
16. Commander in chief, 14.7
17. Criminal minds, 13.6
17. Cityakuten, 13.6
19. House, 12.9
20. My name is Earl, 12.4

Källa: Nielsen Media Research via Entertainment Weekly

Hur är den här listans dramaserier fördelade bland de svenska kanalerna då? Ja, det är uppenbart att Kanal 5 är mest på hugget. De sänder fyra av USA:s tio populäraste dramaserier ("CSI", "Desperate housewives", "CSI: Miami" och "Grey's anatomy"), medan TV4 och TV3 bara har en serie var ("Lost" och "Navy CIS"). Men den stora överraskningen för många tror jag är att de i Sverige rätt anonyma SVT-serierna "Brottskod: Försvunnen" och "Kalla spår" faktiskt är bland USA:s populäraste. Särskilt "Brottskod: Försvunnen" har firat allt större triumfer i USA för varje säsong. Varför SVT inte ger den serien ett bättre öde än sena lördagar är en gåta.

"Commander in chief" är alltså USA:s 16:e hetaste serie. "Prison break" då? Nja, höstens mest spektakulära rymning är en bra bit från toppen, med ett medel runt nio miljoner tittare per vecka.

13 Comments:

Anonymous Anonym said...

tv3 har ju också Extreme makeover: Home edition som låg på delad 10a.

09 januari, 2006 16:28  
Blogger Andreas said...

Du får ju lägga till att Prison Break går på FOX, den kanalen brukar inte ligga i tätstriden om tv-tittarna.

En jämförelse med Sverige, så är CBS, ABC och NBC som SVT och TV4 medans FOX mer kan liknas vid TV3 eller Kanal 5.

09 januari, 2006 18:02  
Blogger 43 minuter said...

terlag: det var därför jag skrev hur 'listans dramaserier' fördelade sig. Men du har helt rätt i att trean sänder "Extreme makeover".

09 januari, 2006 19:11  
Blogger 43 minuter said...

yabosid: TV3 kallar i sitt pressmaterial "Prison break" för 'höstens stora tv-succé i USA', och det är också så den har marknadsförts. Att den bara är en jättesuccé med Fox-mått mätt har de inte nämnt. TV4 är dock närmare sanningen i sitt pressmaterial, de har helt rätt i att "Commander in chief" är 'höstens mest framgångsrika nyhet'. Däremot skriver de även att publiken varit 'över 16 miljoner tittare per avsnitt' och att serien håller en 'sjundeplacering på tittartoppen', och det är mindre sant.

09 januari, 2006 19:12  
Anonymous Anonym said...

............Av dessa ser jag Brottskod försvunnen, 60 minutes och nu Commander in Chief. Kommer att följa den.

10 januari, 2006 00:40  
Anonymous Anonym said...

43 minuter, jag gillar ditt tv-gräv! Ta Entertainment weeklys lista, presentera den i ett nytt sammanhang och voila - ett perfekt litet jobb där du får fram något viktigt om spelet bakom spelet. Det är bättre journalistik än de etablerade medierna klarar av. Till exempel blev jag gruvligt besviken på DN kulturs slöa etta häromdagen. Vad håller de på med? Släntra in på tv4.se, hämta en pressbild på Davis och så drämma ihop en lite copyinspirerad puff om "hon styr din tv-höst". Snälla. TV4 måste jublat hela dagen över den gratisannonsen. Heja 43 minuter, jag följer dig med stort intresse!

10 januari, 2006 10:36  
Blogger Andreas said...

Dom måste ju greppar efter grässtrån när de skall promota sina inköp. Dom säger ju samma sak även om serier som lagts ner innan dom går upp i Sverige.

10 januari, 2006 14:22  
Blogger Andreas said...

Du skall ju inte heller glömma att totala tittarsiffrorna inte heller är lika viktiga som de brukade vara. Nu är det åldersgrupperna tv-kanalerna är mer intresserade av, framförallt den köpstarka 18-49 gruppen.

10 januari, 2006 14:30  
Blogger 43 minuter said...

Helt sant med målgrupperna, men jag tycker ändå rent personligt att det är roligare med tittarsiffror - de är mindre abstrakta och skapar åtminstone ett ögonblicks inbillning av att allt inte bara handlar om att program ska paketeras runt reklam för att generera bolagsvinster...

10 januari, 2006 15:20  
Anonymous Anonym said...

Men Oprah då? Räknas inte hennes program in?

11 januari, 2006 16:16  
Anonymous Anonym said...

Tv 3 har ju: NCIS, Extreme Makeover:HomeEdition,Två och en halv män och Cityakuten medan Tv4 sitter på Commander och 60 minutes.

12 januari, 2006 23:26  
Blogger 43 minuter said...

Ja, det har du helt rätt i, men jag skriver ju att jag bara sammanställer de tio första, och bland dessa har bara TV4 och TV3 "Lost" samt "NCIS".

12 januari, 2006 23:32  
Blogger Andreas said...

nina: nielsen delar upp dagen i "daytime" "primetime" och "latenight" .. Oprah rankas nog rätt högt i "Daytime" segmentet.

13 januari, 2006 19:40  

Skicka en kommentar

<< Home