söndag, september 11, 2005

Åttiotalschock i lovande "Reunion"

I torsdags kväll hade "Reunion" premiär på Fox i USA. Serien visas direkt efter "The OC" på kvällarna, troligen är tanken att de äldre "OC"-junkiesarna (som jag själv) ska sitta kvar och titta. Och att döma av piloten, så kommer de att lyckas.

"Reunion" är ännu en serie med en god och genomtänkt idé. Sex oskiljbara vänner går ut high school 1986, och lovar varandra evig vänskap och trohet. Nästan 20 år senare, 2005, är en av dem mördad. En av de övriga fem har gjort det. Vem och varför? I varje avsnitt betas ett år av historien av, tills vi till slut framåt maj sitter med facit i hand och befinner oss i nutid. Parallellt med berättandet av vännernas förflutna pågår mordutredningen i nutid, och det verkar som att vi heller inte för än en bit in i handlingen ska få veta vem av de sex som är mordoffret.

Det första avsnittet lovade gott. Visserligen kändes en del av tidsmarkörerna lite påklistrade och eftersom jag aldrig accepterat att 80-talsmodet kommit åter kändes det jobbigt att tvingas se hela "Breakfast club"-världen trilla över en igen, men snart blir det ju det mer hemtama 90-talet, så det är väl bara att stålsätta sig.

Jag har alltid fascinerats av den amerikanska high school-myten på film och tv med allt vad det innebär av framtidsförhoppningar, homecoming-danser, krossade drömmar, avslutningsbaler, spetsad fruktbål, tonårsångest, drömmen om något bättre någon annanstans långt borta från den lilla staden och bla bla bla. Jag har aldrig lyckats sätta fingret på vad det är med hela den där (troligen förljugna och överromantiserade) grejen jag går igång på, men så är det i alla fall. Så faktumet att det är däri "Reunion" tar avstamp får mig att tända redan från början, men jag hoppas att det inte bara var därför jag gillade piloten. Vi får väl se ju längre tiden går, men än så länge känns "Reunion" som en av de nya serier jag kommer att följa slaviskt under året som kommer.

Och för alla "Six feet under"-fans med abstinens nu när serien lagts ner, så är "Reunion" en liten tröst. Mathew St Patrick, som ju spelade Keith i "SFU" med den äran, gör rollen som kriminalaren Marjorino, som utreder mordet år 2005.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Gaah! SFU-abstinensen är ingen lek, (Carnivàle var ett värdigt substitut men den har jag sett ut med) frågan är om det kommer att kännas ett dugg bättre av att se han som spelar Keith i en annan roll. Min roomie kollar SFU ikväll och det stör mig rejält att han har kvar hela säsong 5 medan man själv kommer att sitta och kolla på cliffhangers i Lost hela hösten.

11 september, 2005 23:34  
Anonymous Anonym said...

Oj, verkar ju riktigt lovande. Tack för en bra blogg förresten.

12 september, 2005 03:51  
Blogger Andrea said...

Reunion låter ju intressant, om inte annat så verkar det sympatiskt med en serie där huvudrollsinnehavarna är äldre än 15 år...

14 september, 2005 11:14  

Skicka en kommentar

<< Home