onsdag, augusti 31, 2005

"Kommissionen" spöade "Idol 2005"

Det finns fortfarande hopp. Andra avsnittet av "Kommissionen", som sändes i går kväll på SVT, sågs av 1,4 miljoner tittare. En timme tidigare hade knappt 1,1 miljoner bänkat sig framför burkarna för att se premiärsändningen av "Idol 2005" i TV4.

"Kommissionen" är enligt mitt tycke riktigt bra tv-dramatik med svenska mått mätt. Det känns därför trevligt att serien fortsätter att locka publik även efter första avsnittet. Visserligen tappades nästan 300000 åskådare från förra veckan, men det var väntat.

När jag ändå pratar tittarsiffror så har "CSI" börjat repa sig från de första höstavsnittens bottennapp. Måndagskvällens avsnitt i Kanal 5 sågs av 590000 människor, vilket innebär att det fortfarande är en bit upp till vårens siffror, men det går i alla fall åt rätt håll.

Och så en helt annan sak: jag har inte glömt bort att tv-hösten nu börjat rulla igång så smått även i USA, med bland annat HBO:s "Rome" och FOX:s "Prison break". Jag har inte glömt dem och kommer självklart att skriva rapporter om vad jag anser, men jag har helt enkelt inte hunnit se dem ännu. Hav förtröstan.

3 Comments:

Blogger Stefan Jansson said...

Gillade CSI-avsnittet. Tröttnade på Kommisionen efter en kvart av gårdagens avsnitt. Det var väldigt mycket snack och inte mycket mer. Har nog tittat färdigt där.

31 augusti, 2005 19:52  
Anonymous Anonym said...

Jag hoppas att folk i alla fall tittar minst till tredje avsnittet av kommissionen. Då introduceras en ny karaktär, Uni Hoffer, som jag gillar väldigt mycket. Hon är en udda person, som är väldigt datakunnig och gillar mössor. :)

Jag har inte sett Rome, men Prison Break var bra. Det kan bli intressant.

01 september, 2005 02:44  
Anonymous Anonym said...

Prison Breaks tvåtimmarspilot är den största Fox-sensommarhiten sen 90-talets Ally McBeal och Melrose Place. 10,5 miljoner i tittarsiffror.
Och den var fantastisk. Överraskade mig enormt. Såg piloten redan i våras, en dålig mpg av en arbetskopia utan musik, och nu körde jag äkta HDTV på projektor, och enbart soundtracket och finishen i färger gav serien en helt annan känsla – jag kom att tänka på det intensiva mörkret i nyligen dvd-utgivna Profit.
Bara Wentworth Millers besatta blick, som svar på medfångarnas olika provokationer och prövningar, gav mig rysningar.

01 september, 2005 10:31  

Skicka en kommentar

<< Home