fredag, september 09, 2005

Trevande start för "The OC"

Observera att det här inlägget innehåller spoilers.

Så har då säsong tre av "The OC" sparkat igång på Fox. Och jag ska inte dra på det i onödan - jag hade högre förväntningar på det nya avsnittet än det klarade att infria. Jag menar, jag sitter ju faktiskt och skriver det här en fredagskväll, då jag kunde ha gjort nåt socialt istället, men jag är så fasligt förtjust i "The OC" att det fick stryka på foten. Visserligen var hela säsong två en besvikelse jämfört med det första året, men det var å andra sidan så bra att ... ja, att jag sitter här på fredagskvällen och tittar och skriver.

Så jag hoppades. Jag hoppades att seriens skapare Josh Schwartz skulle ha skjutit in det nödvändiga uppåttjacket för att få fart på tillställningen. Men ... nja. Visserligen slutade ju säsong två väldigt dramatiskt med att Marissa sköt Ryans bror Trey för att rädda Ryans liv (denne var ju i ärlighetens namn hemma hos Trey för att ta livet av honom, men rollerna råkade bli ombytta i bråket som följde) och den cliffhangern var ju tvungen att lösas på nåt sätt i det nya avsnittet, men sättet de gjorde det på kändes otroligt förutsägbart och mesigt - jag hade hoppats på mer. Men nu är det undanstökat, allt löstes relativt lyckligt och farthindret är ur världen. Bra - let's get going nu innan folk tröttnar.

Josh Schwartz har lovat att den tredje säsongen av "The OC" också är den sista, "åtminstone i den form vi känner till serien", enligt senaste numret av Entertainment Weekly. Jag hoppas innerligt att han tar chansen att låta sin skapelse sluta någorlunda med flaggan i topp. Om inte annat så för att hedra den första säsongen, som i mina ögon förtjänat sin plats i tv-historien.