torsdag, augusti 25, 2005

Exponering i media hjälper inte alltid

Den svenska tv-säsongen har börjat på allvar den här veckan. I tisdags kväll startade SVT "Kommissionen", och i går kväll hade "Lost" höstpremiär i TV4. Redan förra veckan startade Kanal 5:s amerikanska flaggskepp "CSI".

Kan man utröna något av tittarsiffrorna så här långt? Tja, det man kan säga är att medieexponering verkar hjälpa, men inte alltid. Den senaste veckan har varje svensk dagstidning jag kan komma på haft minst en artikel eller fler inför starten av "Lost" och "Kommissionen". I det senare fallet betalade det sig. Enligt MMS så bänkade sig 1,665 miljoner tittare för att se den explosiva premiären, en siffra som jag tycker måste betraktas som väldigt bra. Gårdagskvällens siffra för "Lost" blev 980000, vilket jag skulle vilja kalla en besvikelse för TV4. "Lost" har fått en massiv medieexponering, och är dessutom ett redan inarbetat program hos publiken. Okej att det inte är långt till toppsiffrorna som legat en bit över 1,1 miljoner, men jag tror att kanalen hade väntat sig mer av premiären efter all uppmärksamhet.

"CSI" har också startat svagt den här hösten. Under vårsäsongen sågs avsnitten ibland av uppåt 700000 tittare, vilket är en väldigt hög siffra för Kanal 5. De två program som hittills sänts i höst har också nått 700000 - men bara om man lägger ihop siffrorna för avsnitten... Kanske har inte publiken hittat tillbaka till sofforna efter sommaren ännu. Det är nog vad Kanal 5 hoppas i alla fall.

Fast okej då, djupare tittaranalyser bör man nog vänta med till en bra bit in i september innan man ger sig på.

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Jag tror att ett problem kan vara att eftersom tex femman repriserar CSI oavbrutet hela tiden så känns det inte så spännande när en ny säsong börjar. Satt själv igår och undrade om det var repriser eller nya avsnitt som började.

Sen så har ju tv en tendens att misshandla tv-serier något kopiös, att kalla det för säsongstart när man visar avsnitt 19 i första säsongen av 25 avsnitt från USA för säsongstart, det är lite falsk marknadsföring. Vi lever i ett uppkopplatsamhälle där jag tror de flesta vet om att de bara bröt serien mitt i på tv4 och många kanske inte hade lust att vänta på att få se slutet av säsong 1 och helt sonika laddade ner resten eller gav fan i det. Men det är ju mina spekulationer.

25 augusti, 2005 15:40  
Blogger 43 minuter said...

Jag håller med om att det är irriterande när kanalerna kallar det säsongsstart trots att det inte är det. Men de gör det väl för att det låter tuffare än bara "höstpremiär" eller nåt sånt, antar jag.

Däremot irriterar jag mig inte särskilt mycket på att kanalerna bryter säsongerna för sommaruppehåll. Det är inte realistiskt, och heller inte önskvärt, för kanalerna att ligga helt i fas med de amerikanska sändningarna. Hade TV4 visat klart de sista avsnitten av "Lost" i somras hade de inte kunnat börja visa nya avsnitt förrän tidigast i månadsskiftet oktober/november skulle jag tro. Då är det bättre att följa kalendern.

Men ge fasiken i att kalla det säsongsstart bara för att uppehållet är slut.

25 augusti, 2005 16:10  
Blogger John Eje Thelin said...

Sen tror jag faktiskt att Lost-tappet beror till stor del på nedladdning. Jag känner flera människor som aldrig laddat ned en enda grej i hela sitt liv som frågat mig (eller andra) om hur man gör för att komma över de Lost-avsnitt som ännu inte sänts i Sverige.

26 augusti, 2005 16:29  

Skicka en kommentar

<< Home